سرپرست فدراسیون راگبی

سرپرست فدراسیون راگبی با حضور در ایرنا به بررسی مهمترین چالش‌های پیش‌روی تشکیل این فدراسیون پرداخت و از تلاش‌های بی‌وقفه وزیر ورزش و جوانان در این خصوص تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش پیام خانواده  رسال ۱۴۰۱ دستور تشکیل فدراسیون‌های آمادگی جسمانی، ورزش‌های دریایی و ساحلی، بادبانی و راگبی صادر و سرپرست‌ برای این فدراسیون‌ها منصوب شد تا زمینه را برای انتخابات آنها فراهم شود. هر چند تا کنون انتخابات این فدراسیون‌ها برگزار نشده اما با روی کار آمدن کیومرث هاشمی دستور بررسی ضرورت این فدراسیون‌ها صادر شد.

یکی از این فدراسیون‌ها راگبی بود که تا سال ۱۳۸۹ به عنوان یک فدراسیون مستقل فعالیت داشت اما در این سال به انجمن تبدیل و زیر مجموعه فدراسیون انجمن‌های ورزشی قرار گرفت. میرمهدی حسینی سرپرست این فدراسیون با حضور در خبرگزاری ایرنا با بررسی چالش‌های پیش‌روی این ورزش اعلام کرد: تدبیر و درایت کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در خصوص حمایت از راگبی زمینه را برای فدراسیون شدن این ورزش فراهم کرده و اقدامات لازم در خصوص برگزاری انتخابات آن انجام شده است.

مشروح مصاحبه و فیلم‌های کامل این گفت‌وگو در زیر آمده است:

راگبی در سال ۸۹ شانس قهرمانی آسیا بود

راکبی تا سال ۱۳۹۰ فدراسیون بود اما به خاطر یک سری اختلاف‌نظرها به انجمن تنزل پیدا کرد و تیمی که شانس زیادی برای قهرمانی آسیا داشت زیر نظر فدراسیون انجمن‌های ورزشی رفت. البته محمد علیپور تمام تلاش خود را برای حمایت از این رشته انجام داد اما راگبی آن بودجه لازم را نداشت و موجب شد تا پس‌رفت کند. یک دهه به این شکل گذشت تا اینکه فدراسیون جهانی نامه‌ای به ایران ارسال کرد و از کشورمان و عراق خواست تا فدراسیون تشکیل دهند. عراق راگبی را از کمیته به فدراسیون تبدیل کرد و ما نیز در حال انجام کار هستیم.

در وزارت ورزش همه به این نتیجه رسیدند که راگبی ایران زمانی که فدراسیون بود بهتر کار کرد. اکنون نیز کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان حامی و پشتیبان ما است وزیر ورزش یکی از ورزشی‌ترین و با اطلاع‌ترین‌ وزیر ممکنی است که در مسند کار قرار گرفته است.

نباید فراموش کنیم که راگبی جز شش رشته پرطرفدار به شمار می‌رود که مسابقات آن در سطح جام جهانی و المپیکی برگزار می‌شود. این رشته بعد از شنا و فوتبال بیشترین فدراسیون را در جهان دارد. همه کشورهای منطقه فدراسیون دارند و تنها راگبی ایران به عنوان انجمن فعالیت می‌کرد. البته کلید فدراسیون شدن آن زده شده و با توجه به حمایت‌های شخص وزیر به عنوان نماینده عالی دولت در ورزش، مسیر فدراسیون راگبی هموار شده است.

با راهبرد حضور راگبی ایران در المپیک فعالیت داریم

راگبی بانوان ایران با میانیگن سنی ۲۳ تا ۲۵ عنوان سوم آسیا را کسب کرد و این بسیار اتفاق مهمی است. راگبی ایران در مسیر توسعه قرار دارد و من و دیگر دست‌اندرکاران این رشته، برنامه متفاوتی برای راگبی داریم تا در المپیک بعدی حضور داشته باشیم. پیش از منحل شدن فدراسیون راگبی به مسابقات جهانی نزدیک شده بودیم اما تبدیل فدراسیون به انجمن برنامه‌ها را به هم ریخت.

در پیکارهای قهرمانی آسیا، تیم نخست به طور مستقیم به المپیک صعود می‌کند و تیم دوم قاره‌ها نیز برای رسیدن به المپیک در یک تورنمنت دیگر رقابت خواهند کرد. راگبی رشته‌ای با قدمت است. فدراسیون جهانی آن نزدیک به ۲۰۰ سال است فعالیت دارد و خواستگاه این رشته نیز کشور ایرلند است. البته ژاپنی‌ها هم ادعاهایی در خصوص آن دارند.

لژیونر در راگبی اسپانیا داریم

میرمهدی حسینی در گزارش عملکرد چند سال گذشته خود گفت: کرونا اختلال زیادی را در برگزاری مسابقات و برنامه‌های راگبی ایران ایجاد کرد اما در ۲ سال گذشته برنامه‌های زیادی در کشور در دستور کار قرار گرفته و ما حتی علی یاقوتی را به عنوان لژیونر به اسپانیا اعزام کردیم. تفاهم‌نامه با کشورهای همسایه امضا شد و استعدادیابی نیز در دستور کار است و مربیان ایران در کشور عراق فعالیت دارند.

در سال ۱۴۰۲ و با راه‌اندازی فدراسیون راگبی، اقدامات اداری و کاری زیادی برای تکمیل روند فدراسیون شدن در دستور کار قرار دادیم. اقداماتی در خصوص انتخاب روسای هیات‌ها نیز انجام دادیم و زمینه را برای برگزاری انتخابات فراهم کردیم

شخصیت سال راگبی آسیا از ایران است

در بخش بین‌الملل هم تلاش‌های زیادی انجام شده و حتی در مجمع کنفدراسیون راگبی آسیا از من به عنوان شخصیت سال یاد شد، عنوانی که انتخاباتی بود و نفرات زیادی مدعی آن بودند. کنفدراسیون برنامه و موفقیت ایران را در قاره کهن مورد بررسی قرار داد و این عنوان به من رسید. البته این نتیجه تلاش تمام مسوولان راگبی در زمان حال و گذشته است.

شکست قطر چند ملیتی شاهکار بانوان محجبه ایران بود

شکست تیم بانوان قطر که یک تیم چند ملیتی است دستاورد کوچکی نیست. تیم بانوان ایران این افتخار بزرگ را با حجاب اسلامی به دست آوردند. آنان با پوشش اسلامی مقام خیلی خوبی کسب و عنوان سوم آسیا را به دست آوردند. ما هیچ مشکلی در زمینه پوشش اسلامی نداریم. بانوان ایرانی با حجاب اسلامی افتخارآفرینی می‌کنند.

کمک مربی خارجی استخدام می‌کنیم

راگبی ایران در گذشته از مربیان خارجی بهره برده اما اکنون مربیان بسیار خوب داخلی داریم و حتی مربیان ما در کشور عراق نیز فعالیت دارند. عراقی‌ها می‌توانند مربیان بزرگی را از نیوزیلند و فیجی استخدام کنند اما پیشرفت ما موجب شده تا مربیان ایرانی در این کشور فعال باشند. مربیان فیجی و نیوزلند در راگبی هفت نفره نیز بسیار خوب هستند و من قول می‌دهم که یک مربی بسیار خوب برای راگبی ایران استخدام کنم.

پیشرفت راگبی ایران مورد تحسین آسیا قرار گرفته و حتی قیس عبدالله رئیس کنفدراسیون آسیا با ارسال نامه‌ای این پیشرفت را به وزیر ورزش و جوانان تبریک گفت.

راگبی نیاز به اسپانسر دارد

برای توسعه ورزش نیاز به کار اقتصادی است. در دنیا راگبی حامیان مالی زیادی دارد و حتی شرکت‌های بزرگ هواپیمایی و صنعتی رقبای ما را حمایت می‌کنند، ما نیز باید در این زمینه فعال باشیم. فکر می‌کنم که راگبی در ۲ سال آینده نباید مشکل مالی داشته باشد. باید از وزارتخانه تشکر کنم که در تمام زمینه‌ها کنار ما هستند و کمک می‌کنند. چند زمین راگبی در برخی استان‌ها داریم که در شیراز زمین ۲۲ بهمن بسیار مطلوب است. در کرج نیز زمین در اختیار ورزشکاران راگبی است.

در گذشته زمین شماره ۴ آزادی در اختیار راگبی بود که در سال ۱۳۹۸ یا ۹۹ به پیمانکار داده شد و این در زمان وزیر ورزش دولت قبل بود. کسی هم سوال نکرد که چرا این اتفاق رخ می‌دهد. البته در گذشته نیز کسی در خصوص منحل کردن فدراسیون راگبی سوالی نکرد

پیشنهاد میزبانی جام باشگاه‌های آسیا دادیم

پیشنهادی در خصوص برگزاری جام باشگاه‌های آسیا به کنفدراسیون آسیایی دادم تا این ورزش بیشتر در مسیر درآمدزایی قرار گیرد. البته این تورنمنت را نیز به وزارت ورزش پیشنهاد دادم و امیدوارم مورد موافقت قرار گیرد. در صورت تایید این تورنمنت هم می‌توانیم راگبی را در مسیر توسعه قرار دهیم و هم با دعوت از باشگاه‌های بزرگ آسیا یک تبلیغی را برای جزیره زیبای کیش داشته باش

راگبی فوتبال آمریکایی نیست

برخی فوتبال آمریکایی را با راگبی اشتباه می‌گیرند. تفاوت این ۲ ورزش بسیار زیاد و تنها شباهت آنها شکل توپ و البته وزن توپ‌ها نیز متفاوت بوده و در حالی که آمریکا در راگبی بسیار ضعیف است. این یک بازی بومی از کشور ایرلند می‌باشد. در فوتبال آمریکایی قوانین خاصی وجود ندارد اما راگبی اینگونه نیست. حتی می‌توانیم بگوییم که راگبی ترکیبی از چند رشته است.

در ورزشگاه جدید تهران می‌توانیم زمین راگبی داشته باشیم

میرمهدی حسینی در خصوص احتمال دایر شدن زمین راگبی در ورزشگاه جدید تهران نیز گفت: وزارت ورزش و جوانان در مدت اخیر به ورزش راگبی لطف زیادی داشت و این ناشی از درایت و بینش کیومرث هاشمی در خصوص این رشته است. هنوز در این خصوص صحبتی انجام نشده اما دایر کردن امکانات رشته‌های المپیکی در ورزشگاه جدید تهران می‌تواند یک کار بسیار خوب و پسندیده باشد. امکانات یک رشته المپیکی می‌تواند به ارزش و اعتبار مجموعه‌های ورزشی کمک زیادی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =