کد خبر: 12930
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی ایران

رایزنی‌های وزیر ورزش و جوانان و رئیس فدراسیون کشتی با نناد لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی منجر به شکسته شدن حکم تعلیق محمدعلی گرایی فرنگی‌کار وزن ۷۷ کیلوگرم تیم ملی در آستانه المپیک شد.

به گزارش پیام خانواده   محمدعلی گرایی کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی ایران به دلیل حواشی مسابقات جهانی ۲۰۲۳ صربستان، از سوی اتحادیه جهانی کشتی تعلیق و بسیاری از کارشناسان باور داشتند که این تعلیق به معنای پایان رویای المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای یکی از نخبگان ورزش ایران است.

گرایی در حاشیه مسابقه جهانی ۲۰۲۳ بلگراد و در جریان مبارزه حساس محمدرضا گرایی با حریف ژاپنی در مرحله یک هشتم نهایی، بطری آب معدنی را به روی تشک پرتاب کرد و همین موضوع باعث شد تا کشتی محمدرضا با حریف ژاپنی برای مدتی به تعویق بیفتد. قهرمان المپیک، کیوتارو سوگابه را در آن مسابقه با نتیجه نزدیک ۱۱ بر ۱۰ شکست داد و در مرحله یک چهارم نهایی با امتیاز عالی کشتی را به حسرت جعفراف از جمهوری آذربایجان واگذار کرد و در نهایت در آن مسابقات ضمن کسب سهمیه المپیک، صاحب گردن‌آویز برنز شد.

پرتاب بطری از آن جهت از سوی ژاپنی‌ها مورد اعتراض قرار گرفت که اعتقاد داشتند کاپیتان تیم ملی ایران برای برادر خود تایم تنفس گرفت؛ با این وجود اقدام نسنجیده و احساسی او، کشتی ایران را وارد یک چالش کرد، چالشی که پای کیومرث هاشمی وزیر ورزش و علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی را به ماجرا باز کرد.

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان دی ماه سال جاری و در سفر به بلگراد اعلام کرد که قصد دارد به همراه دبیر در صربستان با رئیس اتحادیه جهانی کشتی دیدار کند. حضور هاشمی در بلگراد و دیدار وی با نناد لالوویچ امید را برای بخشیده‌شدن جریمه گرایی زنده کرد، اقداماتی که مثمرثمر بود و نتیجه‌ آن یعنی بخشیده شدن محرومیت کاپیتان تیم ملی در کمتر از ۲ ماه روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد.

همچنین با اعلام تعلیق گرایی از سوی اتحادیه جهانی علیرضا دبیر به عنوان سکاندار کشتی ایران شخصا وارد گود شد تا بتواند رای اتحادیه جهانی را بشکند. دبیر که به همراه گوش‌شکسته‌ها به مسابقات اوپن کرواسی رفته بود در حاشیه این مسابقات رایزنی لازم را جهت کاهش این محرومیت انجام داد. همچنین فدراسیون با استخدام یک وکیل خارجی به دنبال پیگیری پرونده گرایی بود.

این نخستین بار نیست که رای اتحادیه جهانی کشتی علیه گوش شکسته‌های ایرانی شکسته می‌شود. در گذشته نیز دبیر با توجه به ارتباط خوبی که با لالوویچ دارد، توانسته بود زمینه را برای بخشش محرومیت سجاد غلامی فراهم کند.

غلامی در جریان مسابقات امیدهای کشتی جهان به خاطر ضعف بدنی و البته اقدام پزشکی بدون هماهنگی با کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی، دیسکالیفه و محروم شد؛ اما بعد از دیدار رئیس فدراسیون کشتی ایران با لالوویچ محرومیت وی بخشیده شد.

بخشیده شدن محرومیت محمدعلی گرایی از آن جهت اهمیت دارد که او به عنوان فرنگی‌کار با تجربه در وزن المپیکی، می‌تواند یک مهره ارزشمند و قابل اتکا در آستانه المپیک باشد. هر چند گرایی در چند سال اخیر نتوانسته توقعات را برآورده سازد اما او این ظرفیت و قدرت را دارد تا با رفع برخی نواقص بتواند به یک مدال باارزش المپیکی دست یابد.

در پایان پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۳ تیم ملی کشتی فرنگی ایران توسط امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال طلا، علیرضا مهمدی در وزن ۸۲ کیلوگرم به مدال نقره، پویا دادمرز در وزن ۵۵ کیلوگرم، محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم و محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت. تیم ملی در چهار وزن ۶۰، ۶۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم از سوی مهدی محسن‌نژاد، محمدرضا گرایی، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده ۴ سهمیه المپیک گرفته و در ۲ وزن ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم باید در پیکارهای کسب سهمیه نمایندگان کشورمان با رقبا روبرو شوند.

مرحله دوم رقابت‌های گزینشی مسابقات قاره‌ای است که گزینشی قاره آسیا روزهای ۳۱ فروردین تا ۲ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در شهر بیشکک قزاقستان برگزار می‌شود.

مرحله نهایی کسب سهمیه المپیک نیز با حضور کشتی‌گیران تمامی کشورهایی که سهمیه کسب نکردند، پس از رقابت‌های کسب سهمیه قاره‌ای، روزهای ۱۰ لغایت ۱۲ اردیبهشت ماه سال آینده در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =