آیین‌ها و جشن‌های مهدوی

مدیرعامل موسسه فرهنگی امامت و مهدویت با بیان این که تنوع آیین‌ها و جشن‌های مهدوی در سراسر کشور قابل توجه است، گفت: مردم در نیمه شعبان آیین‌های متنوعی دارند که شامل جشن‌های سنتی، تزئینات، غرفه آرایی و چاووشی خوانی حماسی می‌شود.

به گزارش پیام خانواده   سیدجواد جعفری در با اشاره به برگزاری جشنواره دانش‌آموزی آیین‌های سنتی مهدوی اظهار داشت: دانش آموزان مدارس سمای ۱۸ استان کشور در این رویداد شرکت کردند که این آیین‌ها با توجه به زیست بوم هر شهر متفاوت بود.

وی افزود: فرهنگ عمومی ما مملو از اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی است که در جای جای ایران اسلامی مشهود است. یک بخشی از آیین ها به مهدویت برمی‌گردد. مردم در نیمه شعبان آیین‌هایی دارند و ما در جشنواره امامت و مهدویت بخشی را به موضوع آیین‌های مهدوی اختصاص دادیم. خوشبختانه این کار در دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته که تجربه خوبی است. برای این موضوع جشنواره‌ای تحت عنوان آیین‌های مهدوی تدارک دیده‌ایم که قرارگاهش در استان خوزستان است.

جعفری با تشریح جزییات جشنواره امامت و مهدویت گفت: این جشنواره بر پایه مکتب اهل بیت و مناسبت‌های ماه مبارک رجب و شعبان پایه ریزی شده است و هر سال از ۱۳ رجب آغاز می‌شود و تا نیمه شعبان ادامه دارد. جشنواره امامت و مهدویت به سرعت رشد کرد؛ چون ریشه در اعماق وجود ولایتمداران داشت. ۴۲ واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با ۵۲ برنامه موضوعی از ۴ بهمن کار خودشان را شروع کردند که این رویدادها به مدت ۴۵ روز ادامه دارد و ۱۵ اسفند به پایان می‌رسد.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از زبان هنر توضیح داد: در بسیاری جاها اندیشه به لحاظ مفاهیم پاسخگو نیست. آنجا نقطه پایان اندیشه است و تنها راه تبیین آن مفاهیم از کانال هنر است. باید با ظرفیت هنر مفاهیم را تبیین کنیم.

جعفری افزود: دشمن به لحاظ عمق استراتژیک و مصداق‌ها و ابزارهایی که به خدمت گرفته، دشمنی خاصی روی اسلام و انقلاب اسلامی و مفاهیم انتظار و مهدویت دارد. مهم این است که ما هم بیکار نباشیم و متناسب با آن وظیفه‌ای که بر عهده ما قرار دارد برنامه ریزی کنیم. یک بخشی از آن مربوط به اندیشمندان و دانشمندان و شخصیت های فکری ماست که از طریق مجاری خودش دارد انجام می شود. در یک بخشی هم دستگاه های فرهنگی مسئول هستند. طبیعتا دانشگاه هم نقش خیلی جدی در این حوزه‌ها دارد.

دبیر اسبق جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: آنچه در حال حاضر در جشنواره امامت و مهدویت داریم پیگیری می‌کنیم، بخش قابل توجهش ناشی از تجربه‌ گرانسنگی است که در جشنواره امام رضا(ع) داشتیم. آن جشنواره عمومی و فراگیر برای همه اقشار بود. اما جشنواره امامت و مهدویت یک رویداد دانشگاهی است.

جعفری با تاکید بر این که دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال گفتمان سازی امامت و مهدویت است اظهار داشت: اگر اثری که خلق می شود جنبه های هنری اش ضعیف باشد، خود به خود کشش لازم را برای مخاطب ایجاد نمی‌کند. در کنار محتوای پیام، هنری بودن کار هم خیلی برای ما مهم است. البته باید بدانیم یک کار دانشجویی با کار حرفه‌ای فرق می‌کند. کار دانشجویی دارد تجربه می‌کند. اما کار حرفه‌ای راهی بازار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =