کد خبر: 13137
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
سفرهای استانی رئیس‌جمهور

«آیت‌الله رئیسی» و اعضای هیات دولت سیزدهم در سالی که گذشت در مجموع ۱۹ سفر به اقصی نقاط ایران اسلامی داشته‌اند، از این تعداد ۸ سفر در قالب دور دوم سفرهای استانی و ۱۱ سفر دیگر به منظور بهره‌برداری و یا افتتاح، نظارت و سرکشی بر حسن اجرای پروژه‌ها و دیدار و گفت‌وگو با مردم انجام شده است.

به گزارش پیام خانواده  دولت سیزدهم در ادامه تغییر روند منفعل بودن دولت‌های گذشته و افزایش ارتباطات با مردم سفرهای استانی را احیا کرد؛ البته به بازدید صرف نیز اکتفا نکرد بلکه از نزدیک در جریان جزئی‌ترین مسائل هر استان‌ قرار گرفت.

روند سفرهای استانی به گونه‌ای بود که در پایان هر سفر به هر استان بسیاری از مردم به رفع مشکلات موجود در استان و گشایش گره‌های معیشتی خود از جمله احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد و همچنین رفع مشکلات فعالیت‌های اقتصادی امیدوار می‌شدند. همچنین در سفرهای استانی علاوه بر در نظر گرفتن بودجه برای مصوبات همان سفر و تخصیص منابع در نظر گرفته شده برای پروژه‌های عمرانی، بانک‌ها نیز مکلف به پرداخت تسهیلات مورد نیاز مردم و خصوصاً صنایع می‌شدند.

رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از دیدارهای خود با اعضای هیئت دولت یکی از محاسن دولت سیزدهم را ارتباط رودررو و نزدیک با مردم در سفرهای استانی عنوان کردند.

«آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی» و اعضای هیات دولت سیزدهم در سالی که گذشت در مجموع ۱۹ سفر به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، قم، بوشهر، خراسان جنوبی، اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کردستان، البر، گلستان، زنجان و هرمزگان داشته، به عبارت دیگر رئیس‌جمهور تقریبا هر ۱۸ روز یک سفر به استان‌های مختلف ایران پهناور داشته است. از این تعداد ۸ سفر در قالب دور دوم سفرهای استانی و ۱۱ سفر دیگر به منظور بهره‌برداری از پروژه‌ها، نظارت و سرکشی بر حسن اجرای پروژه‌ها و دیدار و گفت‌وگو با مردم انجام شده است.

این گزارش مروری دارد بر سفرهای دولتِ مردمی به اقصی نقاط ایران اسلامی.

عمل به تاکیدات رهبر انقلاب؛ مدیریت جهادی در سرزمین‌ طلای سیاه

برکسی پوشیده نیست که رفع مشکلات مردم غیور استان خوزستان که در برهه‌های زمانی مختلف ثابت کرده‌اند که با مال و جان خود در راه اسلام و وطن ایستاده‌اند از تاکیدات مهم رهبر انقلاب بوده است؛ ایشان بارها در دیدار با مسئولان و مدیران دولت‌های مختلف اعلام کردند که اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در سال‌های پس از جنگ تحمیلی لازم، اما ناکافی بوده‌ است. رهبر معظم انقلاب اول مرداد ۱۴۰۰، درست چند روز پیش از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکید کردند که «اگر توصیه‌های قبل مورد توجه قرار می‌گرفت، مسلماً این وضع ایجاد نمی‌شد که مردم وفادار خوزستان را با وجود این‌ همه امکانات و استعدادهای طبیعی و کارخانجات در استان، ناراضی و ناراحت کند».

توصیه‌ها و تاکیدات رهبر انقلاب موجب شد که دولتِ مردمی از همان آغاز فعالیت حل مشکلات استان زرخیز خوزستان را در اولویت قرار دهد، از همین رو اولین سفر استانی آیت‌الله رئیسی در قامت رئیس جمهور به استان خوزستان انجام شد؛ سفری که به فاصله ۲ روز از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیران دولت، رقم خورد.

دولت مردمی نشان داد که تاکیدات رهبر انقلاب را به گوش گرفته است و لذا آغاز سفرهای استانی هیات دولت در سال ۱۴۰۲ نیز با سفر به استان خوزستان کلید خورد. ۷ اریبهشت، درست چند روز پس از پایان ماه مبارک رمضان و آغاز دوباره سفرهای هیات دولت، آیت‌الله رئیسی با همراهی وزرا و معاونان ۱۵ وزارتخانه و ۶ تن از معاونان خود به منظور پیگیری مصوبات دور اول سفرها و با توجه به مغفول ماندن ظرفیت‌های استان‌خوزستان، در چهارمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی عازم خوزستان شد.

تحقق ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار از مصوبات دور نخست سفر؛ مدیران ناکارآمد بازخواست می‌شوند

آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به استان خوستان، تصریح کرد: خوزستان خط مقدم دفاع از وطن و مرز و بوم این کشور است و مردم این استان دین خودشان را به ایران و انقلاب اسلامی ادا کرده‌اند و امروز ملت ایران و مسئولین وظیفه مضاعفی نسبت به خوزستان دارند.

در حالی که براساس گزارش معاونت اجرایی ریاست جمهوری، بیش از هشت هزار میلیارد تومان از مصوبات دور اول سفر استانی هیات دولت به استان خوزستان تامین اعتبار شده بود، رئیس جمهور در فرودگاه دزفول که نقطه آغاز هفتمین سفر هیات دولت به خوزستان بود، بار دیگر تاکید کرد: در دور دوم سفرهای استانی پیگیر مصوبات دور اول سفر هستیم تا ببینم که مسئولان چه کرده‌اند و مدیران بازخواست خواهند شد تا ببینیم که آنچه در دور اول سفرها تصویب شد، اجرایی شده است یا نه!

ادای احترام به حرم مطهر امامزاده سبز قبا

رئیس‌جمهور از فرودگاه دزفول مستقیم به حرم مطهر امامزاده محمد بن موسی‌الکاظم (ع) ملقب به سبز قبا رفت و ضمن زیارت آستان مقدس امامزاده، با زائران این حرم مطهر از نزدیک دیدار و گفت‌وگو کرد.

نخستین افتتاح در دزفول و اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر

آیت‌الله رئیسی در نخستین گام خط تولید کاغذ مقوا با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان را در شرکت کارتن محمد دزفول افتتاح کرد؛ این مهم زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر را به همراه داشت.

یکی از ظرفیت‌های موجود این خط تولید، صادرات بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ تُن کاغذ مقوا در سال است که امکان صادرات محصولات این شرکت علاوه بر رفع نیاز استان خوزستان و استان‌های همجوار، به عراق نیز صادر می‌شوند.

رنج‌، چنان چون پدرگفت شد گنج‌شان

رئیس‌جمهور در ادامه با حضور در جشن احیاء ۱۶۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی، نیروی انسانی کارآمد در کشور را گنج پربها و سرمایه ملی دانست که در اختیار کارخانه‌ها، بخش‌های صنعتی و کشاورزی است. وی تاکید کرد که واحدهای تولیدی که در خوززستان احیاء شدند، برخی تا ۱۱ سال تعطیل بودند.

آیت الله رئیسی خطاب به تولیدکنندگان، صنعتگران و مدیران استان خوزستان تصریح کرد که در مسیر فعال‌سازی بخش‌های تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل و فعال‌تر شدن واحدهای تولیدی فعال از حمایت دولت مطمئن باشند. قابل تحمل نیست در شهر و دیاری که مردان و زنان آن سال‌ها از عزت و شرف این کشور دفاع کرده و افتخار و اقتدار آفریده‌اند، جوانان از بیکاری رنج ببرند. این رنج باید با اتکا به ظرفیت‌های عظیم موجود و نیروی انسانی کارآمد و تحصیل‌کرده به گنج تبدیل شود.

با احیای این واحدها، تا آن روز بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه نیز احیا و برای ۱۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۸۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شد.

در جمع پرشور مردم اندیمشک؛ کلید حل مشکلات کشور نه در دست بیگانگان بلکه در دست توانای جوانان غیور وطن است

رئیس‌جمهور و برخی از هیات همراه پس از حضور چند ساعته در شهرستان دزفول به سمت اندیمشک که با داشتن چهار نیروگاه سیکل ترکیبی و سه سد دز، کرخه و بالارود، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تولید انرژی کشور محسوب می‌شود، حرکت کردند و مردم این شهر با شعار «صلی علی محمد یاور رهبر آمد» استقبال گرمی از آیت الله رئیسی در مصلای این شهر داشتند.

حضور پرشور، متحد و دشمن شکن اقوام مختلف که از ساعت‌های اولیه روز در مصلای اندیمشک جمع بودند بار دیگر اتحاد و دلدادگی مردم این دیار به آرمان های انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشت.

اما رئیس جمهور در سرزمین فرصت‌ها و در اجتماع عظیم مردم خونگرم اندیمشک در حالی حضور یافته بود که مردم از ساعت‌ها قبل برای دیدار با آیت الله رئیسی خود را به مصلای این شهرستان رساندند و این ازدحام جمعیت به روایت تصویری به حدی بود که رئیس جمهور پس از حضور در این اجتماع خطاب به اندیمشکی‌ها گفت: «قرار بود براساس برنامه ریزی انجام شده نیم ساعت دیگر در خدمت شما عزیزان باشم اما خبر دادند که مردم منتظر حضورم هستند و از همکاران خواهش کردم به دلیل اینکه مردم خون‌گرم اندیمشک معطل نشوند و در این جمع حضور یابم تغییری در برنامه ایجاد کنند و خود را زودتر به جمع شما مردم خونگرم برسانم.»

بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه با ۲۳۷ میلیون یورو سرمایه‌گذاری

این نیروگاه سیکل‌ترکیبی دارای یک واحد گازی به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت ۱۴۴ مگاواتی است که واحد گازی این نیروگاه، با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد و واحد بخار این نیروگاه نیز پس از بهره‌برداری واحد گازی در دستور کار و احداث قرار گرفت.
حجم سرمایه‌گذاری این دو واحد نیروگاهی کلاس F نزدیک به ۲۳۷ میلیون یورو با هدایت شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی بوده و حجم سرمایه‌گذاری واحد گازی این نیروگاه نیز ۱۴۲ میلیون یورو برآورد شده است.
همچنین با حضور رئیس جمهور ۲۶ پروژه انتقال و پست توزیع برق در استان خوزستان افتتاح شد. این پروژه‌ها شامل ۲۳۸۹ مگاولت آمپر پست انتقال برق، ۱۲۸ کیلومتر مدار خطوط انتقال برق، ۲۵ مگاوات نیروگاه DG و ۴.۸ مگاوات بانک خازنی است که با سرمایه‌گذاری حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان اجرا و به مرحله بهره‌برداری رسید.

رفع مشکل آب شرب یکهزار و ۷۵۳ روستای خوزستان

در ادامه این سفر، عملیات آبرسانی به ۱۷۴ روستای استان خوزستان در قالب طرح جهاد آبرسانی به صورت رسمی آغاز شد. در این طرح تاکنون ۴۵۱ روستای کل کشور در مدار بهره‌برداری قرار گرفته که از این میان ۱۷۴ روستای آن مربوط به استان خوزستان است و با این اقدام مشکل آب شرب هزار و ۷۵۳ روستا در استان خوزستان به صورت کامل برطرف شد.

در همین ارتباط تصفیه‌خانه اضطراری آب شرب شوشتر نیز با ظرفیت تامین ۲۵ هزار مترمکعب آب شرب در شبانه‌روز با دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

این تصفیه‌خانه در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع به منظور تامین آب پایدار و باکیفیت و تنوع بخشیدن به منابع تامین آب شهرستان شوشتر طراحی و اجرا شده است. اسکله آبگیر، ۲ واحد پیش ته‌نشینی، ۲ واحد زلال ساز، یک واحد دفع لجن، حوضچه مقسم، اختلاط سریع و فیلترهای تحت فشار از اجزای اصلی این تصفیه‌خانه است.

آیت الله رئیسی همچنین در ادامه سفر خود به استان خوزستان پروژه تامین آب، توسعه شبکه، ایستگاه پمپاژ بنه‌باشت و عملیات احداث خط انتقال برق به طول ۱۱ کیلومتر با هدف اصلاح خط برق بنه‌باشت و افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ آبیاری جهت شبکه آبیاری مدرن اراضی کشاورزی منطقه را افتتاح کرد.

مسافرِ ویژه خط آهنِ اهواز - اندیمشک

آیت الله رییسی در ادامه سفر خود ۷۰ کیلومتر از مسیر دوخطه راه آهن اهواز را افتتاح کرد و به عنوان اولین مسافر این خط ریلی، راهی اهواز شد که این اقدام رئیس جمهور توجه حاضران در محل را به خود جلب کرد.

احداث خط دوم راه آهن اهواز به اندیمشک از جمله مصوبه های سفر اول رییس جمهور به خوزستان است که ۷۰ کیلومتر از خط دوم این راه آهن در این سفر به دست رییس جمهور به بهره برداری رسید. افزایش سرعت سیر قطارهای مسافری به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و افزایش ظرفیت سالانه بار این محور ریلی از ۱۰ میلیون تن به ۱۴ میلیون تن از جمله مزایای این پروژه است.

توقف در ایستگاه هفت‌تپه

آیت الله رئیسی که پس از افتتاح خط دوم قطار اندیمشک اهواز به صورت ریلی عازم اهواز بود، پس از اطلاع از تجمع کارگران شرکت هفت‌تپه در ایستگاه هفت‌تپه، دستور توقف داد و با حضور در جمع کارگران با آنها گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور با قدردانی از همه کارگران، مدیران و کسانی که با دلسوزی تلاش کردند مجموعه نیشکر هفت‌تپه متوقف و تعطیل نشده و در مدار تولید باقی بماند، گفت: وضعیت کلی شرکت هفت‌تپه با توجه به چالش‌های سالیان اخیر، با کمک خود شما کارگران رو به رشد و پیشرفت بوده و امروز علاوه بر بهبود وضعیت مدیریتی، شرکت در مدار تولید قرار گرفته و حجم تولیدات آن افزایش نیز یافته است.
کارگران ضمن قدردانی از برخورد قاطع آیت‌الله رئیسی با فساد در شرکت هفت‌تپه و بازگرداندن آن در دوره ریاست وی بر قوه قضائیه، مطالبات خود را با رئیس‌جمهور مطرح کردند.

آیت‌الله رئیسی: به عهدم با شما وفادارم؛ اگر لازم باشد ۷۰ بار به خوزستان می‌آیم

رئیس جمهور در پایان روز اول سفر خود به خوزستان، در اجتماع باشکوه و عظیم مردم اهواز با اشاره به ابراز محبت مردم بابت اینکه در حدود یکسال و نیم سپری شده از دولت سیزدهم، ۷ بار به خوزستان سفر کرده است، خاطرنشان کرد: اگر لازم باشد ۷۰ بار به خوزستان سفر می‌کنم تا مشکلات این مردم حل شود و تا مشکلات مردم خوزستان رفع نشود آرام نمی‌گیرم.

وی خطاب به مردم خوزستان گفت: همان عهدی که شما مردم خوزستان با ولایت، انقلاب و دارید بنده با شما دارم. اینجا سخن از رای نیست، در فرهنگ دینی و نظام فرهنگی ما جایگاه عهد بسیار بالاتر از رای است و همانگونه که شما مردم به عهد خود با نظام و انقلاب وفادارید، بنده نیز به عهد خود با شما وفادارم.

آغاز عملیات اجرایی میدان مشترک سهراب

سه طرح ایستگاه پیش تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۱۰۰۰، ایستگاه پیش تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰ و پست برق ۴۰۰ کیلو ولت ایثار با برنامه‌ریزی متخصصان مناطق و اهتمام شرکت‌های مجری داخلی به صورت ویدئو کنفرانسی در هویزه افتتاح شد.

همچنین آغاز عملیات اجرایی میدان مشترک سهراب با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون دلار با هدف دستیابی تولید ۳۰ هزار بشکه در روز، بهره برداری از ۴۰ حلقه چاه نفتی میدان آزادگان جنوبی با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون دلار و اشتغالزایی بیش از سه هزار و ۲۰۰ نفر و افتتاح فاز سوم سیکل بخار نیروگاه غرب کارون با ظرفیت ۱۸۰ مگاوات در روز و سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیون یورو دیگر طرح‌هایی هستند که توسط رییس جمهور افتتاح شدند.

افتتاح پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس؛ بازیابی گازهای مشعل غرب کارون

طرح بزرگ زیست محیطی «پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس» با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید؛ اجرای این پروژه بابیش از یک میلیون و ۳۳۸ هزار یورو اعتبار ارزی و بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار ریالی هزینه شده است.

روزانه ۹۷ هزار بشکه گاز طبیعی معادل هفت هزار و ۳۱۸ تن گاز ان جی ال، ۶ هزار و ۶۴۹ تن گاز شیرین و ۴۱ تن گوگرد جامد در این پالایشگاه تولید شد.

با اجرای این طرح زیست محیطی و جمع آوری و بازیابی گازهای مشعل‌های غرب کارون، علاوه بر خلق میلیاردها دلار ثروت، انتشار ‌co۲ تا ۱۵ میلیون تن کاهش یافت.

دیدار با علما، نخبگان و بزرگان عشایر خوزستان، حضور در اجتماع پرشور مردم شادگان، حضور در جمع مردم روستای صراخیه، بازدید از تالاب شادگان و دستور ضرب الاجل برای تهیه سند توسعه تالاب شادگان، حضور در محل یادبود «ستاد فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا» در دوران دفاع مقدس، همچنین حضور و سخنرانی در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و فعالان اقتصادی خوزستان از دیگر برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی در نخستین سفر سال ۱۴۰۲ بود.

سیستان و بلوچستان دومین مقصد هیات دولت در ۱۴۰۲

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ بود که آیت الله رئیسی به منظور پیگیری پیشرفت پروژه راهبردی «توسعه سواحل مکران»، آغاز رسمی آبگیری سد کهیر، عملیات آبرسانی روستایی و آغاز عملیات اجرایی لوله‌گذاری پروژه آبرسانی از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور، وارد فرودگاه کنارک شد.

آغاز عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به شرق کشور

در جریان این سفر یکروزه عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با دستور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و یا نام مبارک امام رضا علیه‌السلام آغاز شد.

همچنین با دستور رئیس جمهور عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخزنی کهیر شهرستان کنارک به منظور تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت محدوده بخش کهیر سواحل مَکُران پس از گذشت ۱۳ سال آغاز شد.

رئیس جمهور همچنین از طرح آبرسانی به ۱۵۵ روستای استان سیستان و بلوچستان به صورت همزمان و از طریق ویدئو کنفرانس بهره‌برداری کرد. این طرح‌ها در ۱۹ شهرستان استان در قالب ۷ مجتمع آبرسانی و ۲۶ پروژه، از محل طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اعتبار ۲۹۱ میلیارد تومان اجرا شدند.

افتتاح بازارچه مرزی مشترک «پیشین» با حضور آیت‌الله رئیسی و شهباز شریف

رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر پاکستان به طور مشترک بازارچه مرزی مند-پیشین و خط تبادل برق پلان-جیوانی را در گذرگاه مرزی «پیشین» افتتاح کردند.

براین اساس، ۶ هزار خانوار شهرستان راسک از تخفیفات و مزایای بازارچه خرده فروشید مشترک «پیشین» بهره‌مند شدند که این مساله نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم این منطقه خواهد داشت.
همچنین با حضور رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان خط تبادل برق پلان-جیوانی در گذرگاه مرزی «پیشین» به صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد.

دیدار و گفت‌وگوی سران ایران و پاکستان

نخست وزیر پاکستان و اعضای هیات همراه پس از افتتاح بازارچه مرزی، طی دیدار با رییس جمهوری اسلامی ایران پیرامون تقویت همکاری‌های تجاری گفت‌وگو کردند.

در این دیدار همچنین پروژه خط ۱۳۲ کیلو ولت از بخش پلان چابهار به جیوَنی پاکستان به ارزش ۲ هزار و ۲۵۰ میلیون ریال افتتاح شد.

بازدید از مجتمع پتروشیمی نگین مکران

آیت‌الله رئیسی همچنین از مجتمع پتروشیمی نگین مکران بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت توسعه این مجمتع بزرگ پتروشیمی قرار گرفت.

طرح عظیم شهرک پتروشیمی مکران در ساختگاهی به مساحت بیش از ۱۲۰۰ هکتار با طول تقریبی ۴.۴ و عرض ۲.۵ کیلومتر در حوزه سواحلی مکران در حال اجرا است.

این مجتمع مشتمل بر واحدهای اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، انواع پلی‌اتیلن، الفین، آروماتیک، MEG، MTP و کریستال ملامین با ظرفیت تولیدی بالغ بر ۲۶ میلیون تن در سال است.

آذربایجان شرقی؛ پنجمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی

سفر ۱۸ خرداد ماه آیت الله رئیسی در دور دوم سفر به آذربایجان شرقی سه محور اساسی را دنبال می‌کرد؛ پیگیری مصوبات دور نخست سفر، احیای واحدهای تولیدی راکد و گره گشایی از ۲ طرح نیمه‌تمام استان پس از ۲۰ سال.

با این سفر گره از دو طرح نیمه‌تمام ۲۲ و ۲۰ساله در استان آذربایجان شرقی باز شد؛ نخست رویای ۲۲ساله راه‌آهن تبریز - میانه رنگ واقعیت گرفت و با افتتاح بستان‌آباد - تبریز و تکمیل خط دسترسی به شمال غرب کشور را تسهیل کرد و دیگری طرح ۲۰ساله تأمین و انتقال آب شرب میانه از سد گرمی‌چای و تأمین آب شرب ۱۸۰هزار نفر که تامین آب مردم منطقه را مرتفع شد.

سه دستور برای توسعه صنعت چرم تبریز

شهرک صنعتی چرمشهر نخستین مقصد آیت‌الله رئیسی در استان آذربایجان شرقی بود که رئیس جمهور در نشستی با حضور جمعی از مدیران واحدهای تولیدی این شهرک، صنعت چرم را صنعتی ارزآور و اشتغال‌زا عنوان کرد و با تأکید بر ضرورت تامین نیازهای توسعه صنعت چرم در این استان، دستگاه‌های مسئول را به تامین سرمایه در گردش، ساخت شهرک صنعتی جدید، نوسازی ماشین آلات و تجهیزات این صنعت و همچنین توجه ویژه به مسائل زیست محیطی، رفع آلایندگی‌های تولید و حفظ سلامت مردم مکلف کرد.

یک افتتاح و دو رونمایی مهم تولیدی

رئیس جمهور همچنین با حضور در کارخانه تراکتورسازی ایران در تبریز، خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان را افتتاح کرد. این خط با ظرفیت تولید سالانه ۴ هزار دستگاه انواع خودروی تجاری سبک، سنگین، ون و کشنده در مساحتی به متراژ ۵ هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی احداث شده و برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.

در ادامه حضور آیت‌الله رئیسی در کارخانه تراکتورسازی تبریز، دو محصول جدید تراکتور شالیزار و محور جلوی تراکتور سنگین و موتورهای صنعتی رونمایی شد.

تخصیص اعتبار ۵هزار میلیاردی به کشاورزان برای خرید تراکتور ایرانی

رئیس جمهور همچنین در حاشیه رونمایی از دو محصول شرکت تراکتور سازی ایران با اشاره به مصوبه دولت، از تخصیص ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی و اعطای این تسهیلات به کشاورزان خریدار تراکتورهای ایرانی خبر داد.

شرکت ماشین‌سازی تبریز از دیگر مقاصد آیت‌الله رئیسی در سفر به استان آذربایجان شرقی بود که در دوره تصدی ریاست قوه قضائیه و دور اول سفر استانی‌ به آذربایجان شرقی جانی تازه گرفته و احیا شده بود و در جریان آخرین وضعیت فعالیت و تولیدات این شرکت قرار گرفت.

در ادامه حضور رئیس جمهور در مجموعه صنعتی ماشین‌سازی تبریز، مراسم جشن احیای ۲۲۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

وی در این مراسم با قدردانی صمیمانه از همه کسانی که در احیای این واحدها، از جمله کارخانه ماشین‌سازی تبریز نقش داشتند، گفت: اینکه گفته شد در سال ۱۴۰۱ در این کارخانه حدود ۱۳۰۰ دستگاه تولید شده و برای سال جاری تولید ۲ هزار دستگاه هدف‌گذاری شده نشان‌دهنده آن اراده بلند و دستان توانای شما کارگران و صنعت‌گران عزیز است.

احیای ۵هزار ۷۰۰ شغل با احیای شرکت ماشین‌سازی تبریز

رئیس جمهور با بیان اینکه شما صنعت‌گران ضمیمه کردن دانایی به توانایی را در عمل معنا کردید، افزود: امروز با احیای کارخانه ماشین‌سازی تبریز علاوه بر تامین تجهیزات مورد نیاز برای نوسازی و تجهیز دیگر واحدهای صنعتی و تولیدی کشور، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ شغل احیا شده است.

مهار تورم همراه با رشد تولید

آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه دولت مردمی به دنبال آن است تا تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی برای مهار تورم را با رشد تولید و نه رکود محقق کند، خاطرنشان کرد: برخی کشورها تورم را با رکود مهار می‌کنند، اما ما به دنبال آن هستیم تا با رشد تولید تورم را مهار کنیم. تورم زمانی مهار می‌شود که تولید و صادرات ما افزایش پیدا کند، لذا از همه شما می‌خواهم که با امید کار و تلاش خود را دنبال کنید.

راه غلبه بر چالش‌ها نه عقب‌نشینی، بلکه ساختن ایرانی قوی است

رئیس دولت سیزدهم، در دیدار جمعی از علما، روحانیون و ائمه جمعه و جماعت این استان با اشاره به تلاش‌های دشمنان در طول ۴۴ سال گذشته برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی، تحلیل رهبر معظم انقلاب درباره اغتشاشات پاییز سال گذشته که این توطئه‌ها را ناشی از عصبانیت دشمن از پیشرفت کشور دانسته بودند، یادآور شد و تأکید کرد: به‌رغم همه سختی‌های تحمیل شده به مردم در این دوران، ملت ایران این تهدیدها و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ما راه مقابله با دسیسه‌ها و فتنه‌های دشمنان را تسلیم و عقب‌نشینی نمی‌دانیم، تصریح کرد: فقط با قوی شدن و ساختن ایرانی قوی می‌توان از این چالش‌ها عبور کرد.

افزایش دو برابری تولیدات تراکتورسازی تبریز

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جمع مردم تبریز و در میدان ارگ این شهر از افزایش دو برابری تولیدات تراکتورسازی تبریز و ایجاد خط تولید جدید کامیون‌سازی خبر داد و اعلام کرد: این مجموعه خودروساز روزانه ۲۰ کامیون تولید خواهد کرد.

رئیس جمهور افزود: اینکه به‌رغم تحریم‌ها روند تجارت ما در ۴۰ سال گذشته به رکورد ۵۳ میلیارد دلاری رسیده، نشانگر پیروزی ملت ایران و شکست تحریم‌ها و فشارهای حداکثری دشمن است که نمی‌خواست مراکز تولیدی ایران رونق داشته باشند.

«شهریار» با هنر خود زیبایی آفرید

دیدار با اهالی فرهنگ و هنر، بخش دیگری از این سفر بود؛ آیت‌الله رئیسی در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر استان گفت: شعر، ادبیات، فرهنگ و هنر این ظرفیت را دارد که زیبایی خلق کند و جلوه‌گاه جمال حضرت حق باشد و جایگاه محترم شعرایی مانند مرحوم شهریار، به این دلیل است که آنها مقام و جایگاه هنر را درک کرده و با آثار خود زیبایی آفریده‌اند.

رئیس جمهور در ادامه با تجلیل از رشادت‌های زنان و مردان غیور تبریزی در مقابله با استعمار و استبداد، بر ضرورت به تصویر کشیدن ایستادگی و مقاومت آنها در قالب‌های مختلف هنری برای نسل‌های آینده تأکید کرد.

افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران

در آغاز روز دوم سفر، راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران در آذربایجان شرقی پس از ۲۲ سال وقفه با همت دولت مردمی و در حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

آیت‌الله رئیسی در سخنان کوتاهی در آیین افتتاح این مسیر ریلی، با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه ویژه به آسایش و رفاه مردم، بر اهتمام دولت برای تحقق این مهم تاکید کرد و گفت: احداث این مسیر ریلی یکی از مطالبات مردم استان آذربایجان شرقی در دور دوم سفرهای استانی بود که با همت و تلاش دولت پس از وقفه‌ای ۲۳ ساله به سرانجام رسید.

بهره‌برداری از ۳ پروژه آب و برق در آذربایجان شرقی

رئیس‌ دولت سیزدهم در ادامه برنامه‌های دور دوم سفر استانی خود به آذربایجان شرقی، از پروژه آبرسانی به میانه از طریق سد گرمی چای، شامل مرحله نخست سد گرمی چای، تصفیه‌خانه و خط انتقال ۴۹ کیلومتری بهره‌برداری کرد. با بهره‌برداری از این پروژه مردم میانه، شهر تَرک و ۱۷ روستای واقع در مسیر از آب شرب سالم و با کیفیت بالا برخوردار شدند.

رئیس جمهور احداث تصفیه‌خانه میانه به‌دست متخصصان ایرانی را از جمله اقدامات ماندگار در استان آذربایجان شرقی دانست و گفت: با همت، تلاش و پیگیری‌های مسئولان دولت، پیمانکاران و کارگران عزیز در طول یکسال و نیم اخیر به میزان ۲۰سال گذشته برای این پروژه کار صورت گرفته که شایسته قدردانی است.

ضرب‌الاجل ۲ ماهه رئیسی برای فعال کردن ظرفیت‌های چاراویماق و هشترود

رئیس دولت مردمی همچنین در جمع مردم منطقه چاراویماق، مسئولان استانی را مکلف کرد کمیته‌ای با حضور مسئولان و صاحب‌نظران منطقه و استان تشکیل دهند تا در مدت حداکثر ۲ ماه راهکارهای فعال کردن ظرفیت‌های چاراویماق و هشترود را بررسی و تدوین کنند و تصریح کرد: محرومیت‌هایی که در این منطقه مشاهده می‌شود به دلیل عدم بهره‌مندی از ثروت‌ها و منابع طبیعی نیست، بلکه به دلیل عدم استفاده بهینه از این منابع است.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: نتایج کار این کمیته باید به گونه‌ای باشد که مردم و جوانان منطقه اطمینان پیدا کنند که ظرف امسال و سال آینده با اقدامات جهادی، وضعیت اینجا به شکل جهشی تغییر کرده و بهبود خواهد یافت تا نسبت به ماندن در منطقه امیدوار شوند.

۹ تیرماه؛ سفر به دیارِ کریمان

سفر ۹ تیرماه ۱۴۰۲ آیت الله رئیسی به استان کرمان، سومین سفر رئیس دولت سیزدهم به استان کرمان بود که به منظور افتتاح کلان‌پروژه‌های آب و برق در شهرهای بم و بروات و همچنین افتتاح نیروگاه گازی فولاد بوتیا رقم خورد.

آیت الله رئیسی در بدو ورود به شهرستان بم در اجتماع گروهی از مردم این شهرستان که به استقبال وی آمده بودند، ضمن تبریک عید قربان گفت: در سفر استانی دولت مردمی به استان کرمان در سال گذشته، حضور کوتاهی نیز در شهرستان بم داشتم و به مردم قول دادم که طرح آب‌رسانی به این شهرستان که از حدود ۱۰ سال قبل نیمه‌کاره رها شده بود، به سرعت تکمیل و به بهره‌برداری برسد و امروز بعد از گذشت کمتر از یکسال به مدد الهی و با همت و تلاش مسئولان وزارت نیرو این طرح به سرانجام رسید.

سرمایه‌گذاری ۵۵۰۰ میلیارد تومانی در پروژه‌های بم و بروات

برهمین اساس نخستین پروژه‌ای که در سفر آیت‌الله رئیسی به کرمان مورد بهره‌برداری قرار گرفت، کلان‌پروژه آبرسانی به شهرهای بم و بروات با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بود.

افتتاح چند طرح صنعت برق در نقاط مختلف استان کرمان با افزون بر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار، خط جمع‌آوری، انتقال و تصفیه خانه فاضلاب سیرجان با یکهزار و ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه، افتتاح نیروگاه گازی فولاد بوتیا با سرمایه‌گذاری افزون بر ۳۲ هزار میلیارد تومان و ۵۵۰۰ نفر اشتغال، همچنین بازدید از پروژه انتقال آب خلیج فارس به شهرهای ‌کرمان و رفسنجان از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به استان کرمان بود.

انتقال آب از سد نسا به شرق کرمان پس از ۱۲ سال انتظار

خط انتقال آب از سد نسا در شرق کرمان یکی از سه ضلع بسته آبرسانی دولت برای حل بحران آب استان کرمان است که پس از ۱۲ سال از زمان کلنگ‌زنی، در دولت سیزدهم به سرانجام رسید و توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

فاز نخست این پروژه شامل خط انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات به طول ۵۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، ۲ مخزن ۱۰ و پنج هزار مترمکعبی، ۴۰ کیلومتر خط برق و فاز نخست تصفیه خانه با ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه است. هزینه‌کرد طرح هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است و ۲۴۰ هزار نفر ساکنان شهرهای بم و بروات را زیر پوشش آب شرب سالم و پایدار قرار داده و طرح آبرسانی به سایر شهرستان‌های شرق استان از جمله فهرج، نرماشیر و ریگان هم در سال هدف، ۴۲۲ هزار نفر را زیرپوشش قرار می‌دهد.

افتتاح سه هزار و۵۰۰ میلیارد تومان طرح صنعت آب و برق

چند طرح‌ حوزه آب و برق استان کرمان با اعتباری افزون بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با دستور رییس جمهور در جریان مراسم افتتاح خط آبرسانی به شرق استان کرمان افتتاح شد. پروژه های صنعت برق استان (برق منطقه‌ای و توزیع شمال و جنوب استان) با اعتباری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از جمله این طرح‌ها بود که شامل یک هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان پروژه برق منطقه‌ای و ۳۳۵ میلیارد تومان پروژه شرکت‌های توزیع برق شمال و جنوب کرمان است.

پنج طرح در شبکه فوق توزیع برق کرمان با مجموع اعتبار ۱۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال شامل، خط ۴۰۰ کیلوولت انتقال بم به جیرفت به طول ۹۰ کیلومتر با اعتبار هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال، خط ۴۰۰ کیلوولت شاهماران ۲ (خَبر)، به طول ۲۳ کیلومتر و ۵۰۰ متر، با هدف انتقال توان و انرژی و برقراری رینگ ۴۰۰ کیلوولت منطقه شهرستان اُرزوئیه و شهر شاهماران به بهره‌برداری می‌رسد.

طرح‌های احداث خطوط ۱۳۲ کیلوولت ارتباطی جیرفت به طول ۲۰ کیلومتر و افزایش ظرفیت و توسعه پست ۱۳۲ کیلوولت اسفندقه، افزایش ظرفیت و توسعه پست ۱۳۲ کیلوولت اسفندقه جیرفت با اعتبار سه هزار میلیارد ریال از جمله پروژه‌های افتتاح شده شرکت توزیع برق کرمان است.

۲۵۶ پروژه نیز با اعتبار ۱۸۹ میلیارد تومان در حوزه برق جنوب کرمان شامل، طرح توسعه، احداث، اصلاح و بهینه سازی شبکه به منظور برق رسانی به تعداد بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ متقاضی در قالب ۲۵۰ پروژه با اعتبار ۱۶۸ میلیارد تومان در هفت شهرستان جنوبی کرمان به بهره برداری رسید.

برق‌رسانی به چهار روستای فاقد برق در شهرستان‌های ریگان و بردسیر و برق رسانی به تعداد ۶۳۷ واحد مسکن ملی در شهرهای بافت، بردسیر، بم و جیرفت با اعتبار مجموع ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیز از جمله طرح‌هایی است که در سفر رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

همچنین ۳۶۰ سیستم قابل حمل خورشیدی بین عشایر فاقد برق شهرستان های حوزه توزیع برق جنوب کرمان با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال توزیع شد.

فاضلاب یکهزار و ۲۵۰ میلیاردتومانی سیرجان

در کنار ده‌ها پروژه صنعت برق، خطوط جمع آوری، انتقال و تصفیه خانه سیرجان نیز شامل ۳۷۰ کیلومتر خط جمع آوری و تصفیه خانه به ظرفیت ۲۶ هزار ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد که ۱۸۵ هزار نفر از جمعیت سیرجان را در برمی‌گیرد.

بازدید از طرح انتقال آب خلیج فارس به دیار کریمان

آیت الله رئیسی سپس به شمال غرب این استان رفت و از روند پیشرفت خط انتقال آب آشامیدنی از خلیج فارس به شهرهای کرمان و رفسنجان بازدید کرد. رئیس‌جمهور در این بازدید دستورات لازم را برای اتمام سریع این پروژه بزرگ آبرسانی و حیاتی صادر کرد.

جبهه آبرسانی به رفسنجان کلید خورد

رئیس جمهور همچنین در ادامه با اشاره به پیشرفت خوب پروژه خط انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان گفت: از امروز جبهه آبرسانی به رفسنجان نیز از طریق لوله فرعی آغاز شود و عملیات اجرایی آن کلید خواهد خورد

آیت‌الله رئیسی گفت: قرار شد در این دولت با فعل ماضی حرف بزنیم، لذا کارهایی که انجام شده را می‌گوییم و اعتبار این پروژه نیز حل شده و این حق مردم این منطقه است.

به گفته وی، این پروژه در کنار سه جبهه کاری است که برای آبرسانی به استان کرمان فعال است و از امروز این جبهه آبرسانی به رفسنجان فعال خواهد شد.

میزبانی شهرکرد در نهمین مقصد دور دوم سفرهای استانی

۹ مهر ۱۴۰۰ به عنوان پنجمین مقصد دور اول سفرهای استانی، آیت‌الله رئیسی راهی استان کهگیلویه و بویراحمد شده بود، این سفر ۲۱۷ مصوبه برای توسعه استان داشت و از مجموع ۸۶ طرح زیربنایی، ۶۷ طرح در بخش کشاورزی و ۵۱ طرح در بخش آب، ۶۷ درصد این مصوبات اجرائی شده است. ۲۵ آبان ۱۴۰۲، رئیس‌جمهور در ششمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی و به منظور انجام سفری دو روزه بار دیگر راهی استان کهگیلویه و بویراحمد شد.

رئیس‌جمهور دیدار با مردم خونگرم کهگیلویه و بویراحمد را با حضور در جمعت عشایر دشت سقاوه آغاز و تصریح کرد: اینکه امام راحل فرمودند عشایر ذخایر انقلاب هستند یک تعارف نیست و برای ما مسئولیت‌آفرین است، لذا مسئولان باید با حمایت از روند تولید در روستاها و در میان عشایر، نسبت به این ذخایر توجه ویژه و مناسب داشته باشند.

افتتاح ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور؛ آغاز ذخیره‌سازی در میدان گازی مختار

در ادامه برنامه‌های این سفر، آیت‌الله رئیسی ضمن بازدید از مجتمع پتروشیمی گچساران، دستور بهره‌برداری رسمی از این پروژه بزرگ صنعتی استان را صادر کرد.

این پروژه با اعتبار ۱.۳میلیارد یورو یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت نفت در سفر استانی رئیس جمهور به استان کهگیلویه بویراحمد است، پروژه‌ای که با رویکرد توسعه‌ای دولت سیزدهم در دو سال ابتدای فعالیت دولت جان دوباره‌ای گرفت و به انتظار ۱۷ ساله مردم شهرستان گچساران پایان داد.

در طول عملیات راه‌اندازی بیش از ۳۰۰۰ نفر که عمدتاً از نیروهای بومی بودند، در این مجموعه مشغول فعالیت شدند و پس از بهره‌برداری نیز یک هزار نفر در این پروژه مشغول به کار می‌شوند.

همچنین در راستای کمک به حل مسأله ناترازی فصلی و پایداری شبکه گاز کشور، عملیات اجرایی طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار در کهگیلویه و بویراحمد نیز با دستور رئیس جمهور آغاز شد.

افتتاح بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا

سد چمشیر با ارتفاع ۱۵۱ متر دارای مخزنی به حجم ۲.۳ میلیارد مکعبی است که عملیات اجرایی آن با اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوطه در سال ۹۱ شروع شد.

نیروگاه برق‌آبی این سد دارای سه واحد بزرگ هر کدام به ظرفیت ۵۵ مگاوات و ۲ واحد کوچک (زیست‌محیطی) هر یک به ظرفیت ۵.۵ مگاوات (جمعاً ۱۷۶ مگاوات) است که از طریق پست ۲۳۰ کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری متصل می‌شود.

خواستیم و توانستیم؛ جشن احیای «کارخانه قند یاسوج» به نمایندگی از ۴۴ واحد راکد احیا شده

در ادامه برنامه‌های سفر استانی دولت مردمی به استان کهگیلویه و بویراحمد، مراسم جشن احیای کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت و تولید استان و همچنین ۴۴ واحد تولیدی و صنعتی راکد با رئیس‌جمهور برگزار شد.

کارخانه قند یاسوج پس از یک دهه تعطیلی ابتدا در سال ۹۹ و در زمان ریاست آیت‌الله رئیسی بر دستگاه قضا قفل آن شکسته شد و در ادامه و با تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت مردمی و به ریاست ایشان، طی ۲۲ماه گذشته به مرحله احیای مجدد و بازگشت به چرخه تولید قرار گرفت.

رئیس جمهور در آیین بازگشت به تولید این واحد صنعتی، با تاکید بر اینکه به برکت خون شهدا، ایثار ایثارگران و همت و مجاهدت شما کارگران و خانواده صبورتان، دشمن خواست و نتوانست، اما ما خواستیم و توانستیم، افزود: اینکه با احیای کارخانه قند یاسوج ۱۳۰شغل احیا،۷۰ فرصت شغلی دیگر در انتظار جذب نیروی کار و برای ۶۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی شده، اقدام بسیار ارزشمندی است که با همت کارگران، این کارخانه به جایگاه برتر و بالاتری هم خواهد رسید.

تکمیل و افتتاح بیمارستان بهمئی پس از ۹ سال انتظار

بیمارستان ۳۲ تخت‌خوابی شهید سلیمانی شهرستان کم برخوردار بهمئی که عملیات اجرایی ساخت آن از سال ۹۳ آغاز شده بود با همت دولت مردمی و با حضور آیت الله رئیسی به بهره برداری رسید.

ساخت این بیمارستان با زیربنای ۶هزار متر مربع در زمینی به مساحت ۲۳هزار مترمربع بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان هزینه داشته که ظرفیت افزایش تا ۶۴ تخت را نیز دارد، این بیمارستان شامل بخش های مختلف اطفال، داخلی، اورژانس، جراحی سرپایی و تخصصی است.

پایان انتظار ۲۸ ساله؛ افتتاح محور ترانزیتی پاتاوه-دهدشت

با حضور رئیس جمهور پروژه بزرگ و ملی محور ترانزیتی پاتاوه - دهدشت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های نیمه‌کاره کشور بعد از ۲۸ سال به بهره‌برداری رسید.

پروژه بزرگ ملی محور پاتاوه - دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان‌های مرکزی ایران برقرار می‌کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان‌های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.

در این محور ترانزیتی ۱۳۶ کیلومتری ۱۳ تونل به‌طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ با دهانه ۱۶ متری طراحی و اجرا شده است.

۳۰ مرداد؛ دیدار با مراجع عظام در قم

آیت الله رئیسی که ۳۰ مرداد ماه برای دیدار با مراجع عظام به قم سفر کرده بود، در نخستین برنامه سفر با حضور در دفتر آیت‌الله حسین نوری همدانی با این مرجع تقلید دیدار کرد. وی در ادامه با آیات جعفر سبحانی و ناصر مکارم شیرازی نیز دیدار و ضمن نشستن پای دغدغه‌های مراجع تقلید، گزارشی از اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم طی دو سال اخیر به ایشان ارائه کرد.

آیت‌الله رییسی در ادامه برنامه سفر خود به استان قم در اولین آیین ملی تکریم فعالان مساجد و پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در مسجد جمکران قم سخنرانی کرد.

در این برنامه تقریظ رهبر معظم انقلاب بر دو کتاب «اسم تو مصطفی است» و «سرباز روز نهم» با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد.

فاز ۱۱ پارس جنوبی در مدار تولید

آیت الله رئیسی ششم شهریور ماه ۱۴۰۲ به منظور افتتاح عملیات تولید گاز از فاز ۱۱ میدان عظیم گازی پارس جنوبی، عازم عسلویه شد.

فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی، جنوبی‌ترین فاز این میدان بود که احداث و بهره‌برداری از آن به دلیل خلف وعده و نقض تعهدات مکرر شرکت‌های خارجی بیش از ۲۰ سال به طول انجامیده بود.

پس از روی کار آمدن دولت مردمی، تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه که مرز مشترک این میدان عظیم گازی با کشور قطر نیز بود، به عنوان یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت‌دار، در صدر توجهات دولت و وزارت نفت قرار گرفت و با تکیه بر توان داخلی، پس از ۲ سال تلاش و مجاهدت، عملیات تولید گاز در آن رسما افتتاح شد.

رئیس جمهور در مراسم «آغاز تولید گاز از فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی» در عسلویه، توانمندی متخصصان ایرانی در ساخت و تکمیل پروژه‌های عظیم صنعتی را از دیگر مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی در کنار اقتدار دفاعی نیروهای مسلح دانست و گفت: امروز توانمندی متخصصان کشورمان با قدرت‌افزایی در اقتصاد و در بخش انرژی موجب شده ما در بهره‌مندی از میادین مشترک عقب نمانیم و حق ملت را از این منابع احصاء کنیم.

اربعین حسینی؛ حضور در جمع دلدادگان و عزاداران سید و سالار شهیدان

آیت الله رئیسی صبح چهارشنبه ۱۵ شهریور، مصادف با اربعین حسینی (ع)، به منظور شرکت در آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین در بیرجند و نیز دیدار با مردم شهرستان‌های درمیان و فردوس، با استقبال نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند، استاندار و جمعی از مقامات محلی، وارد مرکز خراسان جنوبی شد.
رئیس جمهور در این سفر همچنین دستور آغاز عملیات اجرایی طرح راه‌آهن نهبندان - بیرجند-قاین-یونسی را صادر کرد؛ پروژه راه‌آهن زاهدان-بیرجند-مشهد به طول ۹۱۰ کیلومتر به عنوان یک پروژه ملی و فراملی در دست اجراست که ۱۳ قطعه آن در قالب ۴۳۲ کیلومتر در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد.

در جمع سوگواران اربعین حسینی؛ فلسفه عاشورا اعطای بصیرت به انسان‌هاست

آیت‌الله رئیسی در جریان سفر به خراسان جنوبی، در اجتماع پرشور عزاداران اربعین حسینی در شهر بیرجند، با بیان اینکه این اجتماع جلوه‌ای از عشق و دلدادگی و میثاق عاشورائیان با حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است، گفت: همه کسانی که امروز در این اجتماعات باشکوه حضور پیدا کرده‌اند، می‌خواهند بگویند که اگر روز عاشورا و در کربلا نبودند که حسین بن علی (ع) را یاری کنند، امروز فریاد استنصار او را شنیده‌اند و یکصدا فریاد لبیک یا حسین (ع) سر می‌دهند.

رئیس جمهور افزود: دشمنان دین می‌خواستند تا یاد و نام حسین (ع) نماند و عاشورا روز پایان باشد، اما اراده خدا بر آن شد که عاشورا روز آغاز باشد و حماسه عاشورا به‌جای اینکه در کربلا بماند، با زبان زینب کبری (س) و ابتکارات امام زین‌العابدین (ع) در دل‌ها نهادینه و به عصرها و نسل‌ها منتقل شود.

۷ مهر؛ سفر به نصف جهان

آیت الله رئیسی هفتم مهرماه ۱۴۰۲ به منظور بازدید و افتتاح چندین پروژه و همچنین حضور در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) به اصفهان رفت.

بازدید از «خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان» و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این طرح، افتتاح فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات و همچنین بهره‌برداری از پروژه «تصفیه گازوییل (DHT) پالایشگاه اصفهان» از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور به اصفهان بود.

بهره‌برداری از سومین واحد نیروگاهی صنایع کشور در فولاد مبارکه اصفهان، بهره‌برداری از طرح ملی و عظیم محیط زیستی تصفیه گازوئیل (DHT) پتروپالایشگاه اصفهان از دیگر برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به استان اصفهان بود.

مُهر نوبل اسلامی در کارنامه اصفهان

بیش از یک سال و سه ماه از سفر رئیس جمهور و جمعی از اعضای هیأت دولت در بیست‌وپنجمین سفر استانی خود به اصفهان گذشت و آیت‌الله رئیسی در این سفر برای شرکت در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) که به نوبل اسلامی در جهان مشهور است بار دیگر عازم نصف جهان شد.

رئیس جمهور: زمان اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به اصفهان به یک سوم رسید

رئیس‌جمهور در این سفر در جریان بازدید از پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان و آغاز عملیات اجرایی گام (فاز) دوم این پروژه گفت: زمان اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان به یک سوم رسیده و مباحثی مانند اعتبارات باعث کُندی در اجرای آن نشده است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون ۵۰ درصد از آن اجرا شده است، تصریح کرد: تاکنون ۲۸ جبهه کاری در اجرای این پروژه مهم فعال هستند و من از همه پیمانکاران، مهندسان و کارگران این پروژه عظیم آبرسانی تقدیر و تشکر می‌کنم.

بهره‌برداری از ۷۰ همت پروژه عمرانی در دور دوم سفر استانی به فارس

آیت الله رئیسی صبح روز پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ در قالب دور دوم سفرهای استانی عازم استان فارس شد.

رئیس جمهور ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰ نیز در قالب دور اول سفرهای استانی راهی استان فارس شده بود که در این سفر ۱۴۲ پروژه با اعتباری بالغ بر ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به تصویب رسیده بود.

افتتاح پروژه آزادراه شیراز-اصفهان، بهره برداری از خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز، شرکت در مراسم یادروز حافظ، دیدار با جمعی از هنرمندان، شرکت در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، دیدار با جمعی از نخبگان، بازدید از کارخانه آی.تی.آی، سخنرانی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان حوادث تروریستی در شاهچراغ (ع)، شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی و دیدار با فعالان اقتصادی از جمله برنامه‌های سفر ۲ روزه رئیس جمهور به استان فارس بود.

افتتاح اَبَرپروژه آزادراه شیراز-اصفهان

اَبَرپروژه آزادراه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه به طول۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال-جنوب، با حضور رئیس‌جمهور افتتاح و با بهره‌برداری از این طرح، علاوه بر مزیت‌هایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاه تر شد.

آیت الله رئیسی در مراسم افتتاح آزادراه «شاهچراغ»، تکمیل این بخش از این آزادراه را کاری افتخارآمیز در جهت رفاه مردم و تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی کشور دانست و اظهار داشت: احداث این مسیر سهم مهمی در تکمیل مسیر شمال-جنوب و دریا به دریا دارد و کار فنی که در جریان احداث آن انجام شده شایسته قدردانی است و باید از دست‌اندرکاران این پروژه تشکر کنم.

واگذاری ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی و ۳۰ هزار قطعه زمین در استان فارس، بازدید از نمایشگاه صنایع دستی شاخص استان فارس، بهره‌برداری رسمی از طرح عظیم خط دوم انتقال آب شرب کلانشهر شیراز از سد درودزن، افتتاح همزمان ۶۵ طرح آب و برق با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، بازدید از طرح‌های در حال ساخت نهضت ملی مسکن در شهر جدید صدرا شیراز، افتتاح دو بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان رستم و ۱۶۰ تختخوابی شهرستان فسا، دیدار و گفت‌وگو با مردم شهرستان رستم، همچنین دیدار با علما، روحانیون و فعالان فرهنگی و اجتماعی فارس از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به استان فارس بود.

در جمع دانشجویان؛ نقدهای تند و پاسخ‌های متین

رئیس جمهور در ادامه حضور در استان فارس میزبان شماری از نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی در دانشگاه شیراز و سخنران آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های سراسر کشور بود.

در جمع خانواده جانبازان و شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ

آیت الله رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان فارس، عصر امروز پنجشنبه با جمعی از خانواده‌های شهدا و جانبازان دو حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار جنایات تروریسم تکفیری را امتداد تاریخی دشمنی دشمنان خدا و اهل بیت علیهم السلام با اهل ایمان عنوان کرد و افزود: امروز کسانی که ادعای حقوق بشر و آزادی بیان آنها گوش فلک را کرده کرده باید پاسخگو باشند که چگونه گروهک‌های تروریستی دست نشانده و ماموریت یافته آنها انسان‌های مومن را صرفا به جرم خداپرستی مورد هجوم قرار می‌دهند.

رئیس‌جمهور در آرامگاه لسان‌الغیب: حافظ جلوه‌ای از عشق به قرآن است

آیت الله رئیسی پنجشنبه شب در آیین بزرگداشت یادروز حافظ شیرازی با تاکید بر اینکه اثرگذاری سخن حافظ شیرازی برای همه نسل‌ها و همگانی است، گفت: شعر حافظ پیام انسان ساز و نشاط بخش برای همه انسان‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها به همراه دارد.

وی تصریح کرد: سخن حافظ انسان را در مسیر نسیم هدایت الهی قرار می‌دهد به طوری که اقشار مختلف مردم با هر گویشی شعر حافظ را در نجوای‌ها عارفانه‌های خود زمزمه می‌کنند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: حافظ جلوه‌ای از عشق به قرآن است.

۸۵ درصد از مصوبات سفر اول به فارس محقق شد

آیت الله رئیسی در پایان سفر دو روزه به استان فارس گفت: یکی از دستورالعمل‌های دور دوم سفر به استان فارس بررسی نتیجه مصوبات سفر نخست بود که براساس گزارش‌ها ۸۵ درصد این مصوبات به سرانجام رسیده است.

رئیس‌جمهور افزود: ۱۵ درصد باقیمانده نیز در دست اجرا است اما هنوز نمی‌توان در این زمینه گزارش داد.

سنندج بارانی میزبان رئیس‌جمهور در یازدهمین روز از آبان

آیت‌الله رئیسی در هشتمین سفر دور دوم سفرهای استانی خود به منظور دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر دور اول و افتتاح ۱۶ کلان پروژه، به سنندج مرکز استان کردستان رفت.

رئیس دفتر رئیس جمهور، وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، میراث فرهنگی و گردشگری، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، رئیس جمهور را در این سفر همراهی کردند.

بهره برداری از راه آهن سنندج - همدان، افتتاح فرودگاه سقز، دیدار مردمی در سنندج، دیدار مردمی در بانه، دیدار با روحانیون، فعالان اقتصادی، دیدار با جوانان برگزیده و نخبه کردستان و بازدید از نمایشگاه دستاوردهای بانوان کارآفرین استان کردستان از جمله برنامه‌های آیت الله رئیسی در سفر به کردستان بود.

شنیده شدن سوت قطار در کردستان؛ نخستین قطار سنندج - همدان راهی تهران شد

همزمان با حضور رئیس‌جمهور در استان کردستان، کلان پروژه راه آهن سنندج - همدان، پس از ۱۸ سال به بهره برداری رسید و امید به توسعه در حوزه‌های مختلف را در دل مردمان این دیار زنده کرد.

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهره‌برداری رسیده، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف و حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌ است.

برپایی نماز وحدت با حضور رئیس‌جمهور در سنندج

رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به کردستان با حضور در مسجد جامع سنندج، با علما و روحانیان شیعه و اهل سنت این استان دیدار کرد و نماز وحدت را به جماعت اقامه کردند.

رئیس جمهور در بانه: ایستادگی کردستان ستودنی است؛ تاریخ ایران باید شناسانده شود

آیت الله رئیسی در جمع مردم مرزنشین بانه گفت: ایستادگی مردم مرزدار استان کردستان به ویژه در دوران دفاع مقدس ستودنی بوده و باید همواره مورد قدردانی قرار بگیرد.

وی یادآور شد: اگر دیروز صدام جنایتکار و آمریکایی‌ها و کشورهای شرور اروپایی مورد محاکمه قرار می‌گرفتند، امروز شاهد این جنایت هولناک به دست آمریکا و رژیم صهیونیستی نبودیم. این جنایت در کجا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد؟

رئیس‌جمهور تاکید کرد: تردید نداریم جبهه حق و فلسطین پیروز خواهد شد.

با حضور رئیس‌جمهور؛ فرودگاه سقز به بهره‌برداری رسید

فرودگاه شهدای سقز به عنوان یکی از طرح‌های مهم کردستان و دومین فرودگاه این استان که تا پیش از دولت سیزدهم ۶۳ درصد پیشرفت داشت صبح جمعه ۱۲ آبان ماه با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

در آیین افتتاح طرح‌های آب و فاضلاب کردستان مطرح شد: ۵۰ درصد تنش‌آبی کردستان رفع شده است

آیت الله رئیسی در آیین افتتاح ایستگاه پمپاژ دائم بویین شهرستان بانه اظهار کرد: در این سفر ۱۰ طرح بزرگ آبی در کردستان به بهره‌برداری رسید که هر کدام در جای خود بسیار اثربخش است از جمله آبگیری سدهای امیرآباد و رمشت کردستان یا کارهایی که در مورد تصفیه خانه‌ها، آب دریاچه زریوار مریوان و حوزه فاضلاب انجام شد.

رئیس جمهور با اشاره به بهره‌برداری از طرح های حوزه آب در استان کردستان، گفت: با افتتاح و بهره برداری از این طرح ها ۵۰ درصد از تنش آبی استان برطرف شده و تلاش دولت رفع مشکلات مربوط به حوزه آب در این استان است.

ساخت ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در کردستان با حضور وزیر راه و شهرسازی

ساخت ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در استان کردستان عصر امروز جمعه با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز احداث این واحدهای مسکونی به تامین بیش از ۵۱ هزار هکتار زمین در سطح کشور و توافق با دستگاه‌ها، نهادهای عمومی و بخش خصوصی در قالب طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: تا پایان سال حداقل ۶۰ هزار هکتار زمین تامین خواهد شد.

حل مشکلات آب بیش از ۵۰ درصد استان کردستان

رئیس جمهور در آیین افتتاح طرح‌های آب و برق وزارت نیرو در استان کردستان، ضمن تقدیر از تلاش مجدانه دست‌اندرکاران برای به ثمر رساندن این طرح‌ها، به نتیجه رسیدن این ۱۰ ابر پروژه را موجب رفع بیش از ۵۰ درصد از مشکلات آبی استان دانست و افزود: دولت مردمی مصمم است تا ۲ سال آینده مشکل آب مابقی این روستاها را نیز رفع کند.

شهرکرد میزبان نهمین مقصد دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی

آیت‌الله رئیسی صبح پنجشنبه ۲۵ آبانماه ۱۴۰۲ در دور دوم سفرهای استانی وارد فرودگاه بین‌المللی شهرکرد شد.

افتتاح ۱۵ طرح آب و برق در چهارمحال و بختیاری به ارزش بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد تومان، بهره‌برداری از ۵۰ کیلومتر بزرگراه، افتتاح چهار هزار واحد مسکن شهری و روستایی در قالب طرح نهضت ملی، آغاز عملیات اجرایی ۱۲ هزار واحد مسکونی و واگذاری ۴۰۰ قطعه زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و آماده‌سازی ۲۰۰ هکتار زمین، افتتاح طرح توسعه چادر مشکی حجاب در شهرکرد، توسعه صنایع فولاد، بهره‌برداری از ۲ هزار هکتار آبیاری نوین، ۶ طرح آبرسانی به زمین‌های کشاورزی و تعریض و ایمن‌سازی ۳۰۰ کیلومتر جاده ارتباطی در زمُره برنامه‌های سفر رئیس جمهور به استان چهارمحال و بختیاری بود.

همچنین افتتاح ساختمان پارک علم و فناوری و بهره‌برداری از ۱۱۰ کیلومتر شبکه فیبرنوری شهری و ۴۳۰ کیلومتر فیبرنوری روستایی، سخنرانی در مُصلای امام خمینی(ره) شهرکرد، دیدار با سران طوایف، دیدار با قشرهای خاص، نشست با مسوولان آب و فاضلاب و بنیاد نُخبگان، حضور در شورای اداری و نشست مطبوعاتی از دیگر برنامه‌های سفر ۲ روزه رئیس جمهور به این استان بود.

رئیسی: تنش آبی سه هزار و ۵۰۰ روستا در دولت سیزدهم برطرف شد

رئیس‌ جمهور در آیین بهره‌برداری متمرکز از ۱۵ طرح حوزه آب و برق این استان، با اشاره به وجود تنش آبی در ۱۰ هزار روستای کشور گفت: در طول ۲ سال اخیر تا به امروز این چالش در سه هزار و ۵۰۰ روستا برطرف شده است.

وی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری یک استان حاصلخیز و پُرآب است که در آن سخن از کمبود آب نیست بلکه مدیریت آب در آن باید مطمح نظر قرار بگیرد زیرا اگر آب موجود درست مدیریت شود، منابع مورد نیاز برای بخش‌های آشامیدنی، کشاورزی و صنعت را در اختیار داریم و مشکلی هم در این زمینه شکل نمی‌گیرد.

۶۳۰ هزار میلیارد ریال تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری امضا شد

همزمان با دور دوم سفر رئیس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری ۱۹ تفاهم‌نامه به ارزش ۶۳۰ هزار میلیارد ریال با هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری نهایی و امضا شد.

مستقیم از مسکو به استان البرز

در حالی که فقط چند ساعت از سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو می‌گذشت، رئیس جمهور در دومین سفر دولت مردمی به استان البرز، از طرح احداث بزرگراه شمالی کرج و نیز پروژه پل بیلقان به عنوان بزرگ‌ترین پل غرب آسیا و پیچیده‌ترین عملیات مهندسی کشور بازدید کرد.

پیشرفت فیزیکی این پل تا سال ۱۴۰۱ حدود ۲۳ درصد بود که بر اساس برنامه دولت مردمی برای تکمیل طرح‌های اولویت‌دار، همزمان با حضور رئیس‌جمهور به بیش از ۶۲.۳ درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

افتتاح بیمارستان شهید سلیمانی فردیس پس از ۱۲ سال چشم‌انتظاری، احیای ۱۸۵ واحد صنعتی و تولیدی و بازدید از نمایشگاه فعالیت‌ها و دستاوردهای قرارگاه اجتماعی بخش‌های دیگری از سفر یک روزی آیت‌الله رئیسی به استان البرز در روز جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ بود.

گلستان میزبان رئیس‌جمهور در شب یلدا

آیت الله رئیسی در یازدهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، در سفری دو روزه به استان گلستان رفت و علاوه بر بررسی اجرای مصوبات سفر اول دولت مردمی، پروژه بزرگ فیبر نوری و پروژه‌های آب‌رسانی استان در بخش‌های مختلف از جمله گنبد کاووس را نیز افتتاح کرد.

بهره‌برداری از مرحله نخست تصفیه‌خانه فاضلاب گنبدکاووس، دیدارهای عمومی با مردم شریف گرگان و مراوه‌تپه، دیدار با جمعی از علما، نخبگان و خانواده شهدا و نشست با فعالین توسعه زنجیره ارزش استان از دیگر برنامه‌های دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور به استان گلستان است.

بهره‌برداری رسمی از خلیج احیا شده گرگان

در اولین بخش از برنامه‌های این سفر با حضور در منطقه بندر ترکمن، خلیج احیا شده گرگان را به صورت رسمی به بهره‌برداری رساند.

آغاز اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده با دستور رئیس‌جمهور

آیت‌الله رئیسی همچنین ضمن بازدید از پروژه‌های توسعه روستایی دولت در استان، دستور آغاز اجرای طرح گردشگری آشوراده را به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر صادر کرد.

اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی در تنها جزیره ایرانی دریای خزر یکی از مطالبه‌های مهم مردم و مسئولان گلستان در دهه‌های اخیر بوده و اجرای آن سال ۹۳ در سفر استانی هیات دولت به تصویب رسیده بود.

یلدا در کنار سربازان وطن

رئیس‌جمهور در پایان نخستین روز سفر به استان گلستان، همزمان با آخرین شب فصل پاییز با حضور در یکی از پادگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران، شب یلدا را در کنار سربازان وظیفه این پادگان گذارند. در این دیدار یکی از سربازان وظیفه با تفأل به دیوان حافظ برای رئیس جمهور شعرخوانی کرد.

خبر خوش برای میلیون‌ها کاربر اینترنت

آیت‌الله رئیسی در دومین روز از سفر خود به پایتخت اقوام ایران، اول دی ماه در آیین افتتاح طرح ملی انتقال فیبر نوری به منازل، کسب و کارها و مدارس این استان اظهار کرد: امروز شاهد بهره‌برداری از یکی از زیرساخت‌های مهم ارتباطی و اطلاعاتی و فناوری در این استان هستیم. معرفی گلستان به‌عنوان اولین استان برخوردار از پوشش کامل شبکه ملی فیبر نوری، خبر خوبی است.

وی ادامه داد: سرعت کار در وزارت ارتباطات خیلی خوب است، هزار و ۳۰۰ کیلومتر در گلستان حفاری شد تا طرح فیبر نوری در این استان پوشش داده شود. کار بزرگی انجام شد تا شهر و روستاها دارای فیبر نوری شد.

آیت الله رئیسی سپس امروز پیش از ظهر راهی شرق گلستان و در میان مردم شهرستان مراوه تپه حاضر شد. وی طی سخنانی در این شهر، با تأکید بر اینکه هویت این مردم همواره باید حفظ شود و هویت ملی و دینی سرمایه‌ای است که نباید اجازه داد مورد هجوم قرار گیرد اظهار داشت: آنچه امروز مردم غزه را در صحنه حفظ کرده ایمان مردم غزه است.

تشکر از مردم برای حضور باشکوه و عذرخواهی بابت کمبود جا در مسجد

رییس جمهور بیان کرد: محبت و صفای شما مردم جلوه زیبایی به این مراسم داد. از بدو ورود به منطقه تا این لحظه مرهون محبت مردم عزیز در مسیر بودم. با توجه به این‌که مسجد گنجایش کافی ندارد، از کسانی که روی سقف ساختمان‌ها، خیابان‌ها و مناطق اطراف مسجد حضور دارند صمیمانه قدردانی می‌کنم. از بانوانی که در مسیر، خودشان را به اتومبیل بنده رساندند و با نان ترکمنی از ما استقبال کردند تشکر می‌کنم.

اولین رئیس جمهور در مراوه‌تپه

رییس جمهور در جمع پرشور مردم مرواه تپه تاکید کرد: گفته شد تا کنون هیچ رییس‌جمهوری به این منطقه نیامده است. من می‌خواستم در سفر نخست به مراوه‌تپه بیایم اما آن زمان شرایط کرونایی محدودیت‌هایی برای برنامه‌ریزی ایجاد می‌کرد. خوشحالیم که شرایط مساعد شده و امروز در نقطه صفر مرزی در خدمت مردم هستیم.

ادای احترام به شهدای حادثه تروریستی کرمان

به دنبال وقوع حادثه تروریستی در مسیر زائران گلزار شهدای کرمان، آیت‌الله رئیسی بامداد ۱۵ دیماه ۱۴۰۲ راهی کرمان شد و پس از حضور در گلزار شهدای کرمان، نشستی با مسئولان امنیتی برگزار کرد. در این جلسه آخرین گزارش‌ها درباره شناسایی و تعقیب عاملان جنایت و بازداشت تعدادی از عوامل مرتبط به رئیس‌جمهور ارائه شد.

آیت‌الله رئیسی همچنین در ادامه سفر خود با حضور در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) این شهر، از تعدادی از مجروحان این جنایت تروریستی عیادت کرد و در جریان این عیادت در گفت‌وگو با مسئولان درمانی استان و پزشکان بیمارستان، از جزئیات روند رسیدگی به مجروحان مطلع شد و دستورات لازم برای به کارگیری همه توان و امکانات درمانی لازم را صادر و شفای عاجل آنان را از خداوند متعال مسالت کرد.

انتقام، حداقل بهای جنایت تروریستی کرمان

آیت الله رئیسی پیش از ظهر امروز جمعه به دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای این جنایت تروریستی رفت و با بیان اینکه دشمن می‌خواست نام، یاد و راه حاج قاسم نباشد، گفت: اما این شهدا آمده بودند تا نام و یاد و راه حاج قاسم جاودانه شود، افزود: هم شهدا و هم شما خانواده بزرگوار شهدا که عزیزان خود را در این جنایت از دست دادید، از امتحان بزرگی سربلند بیرون آمدید و اجر بزرگی خواهید داشت.

رئیس جمهور حراست و صیانت از نام، یاد و راه شهیدان را وظیفه‌ای بزرگ و سنگین دانست و اظهار داشت: خون شهیدان جنایت تروریستی گلزار شهدای کرمان در امتداد خون شهدای کربلا و همه شهدای مسیر حق است و خدا وعده کرده که خود خونخواه خون شهدای راه حق است. همانگونه که خون شهدای کربلا از جامعه آن روز و همه تاریخ تا امروز جهل‌زدایی کرد، خون شهیدان شما نیز از جامعه بشری جهل‌زدایی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مسئولان نیز در رابطه با صیانت از خون شهدا وظیفه‌ای سنگین‌تر و حساس‌تر بر عهده دارند، گفت: انتقام حداقل بهایی است که دشمن بابت ارتکاب این جنایت متحمل خواهد شد.

مقصد دوازدهم؛ پایتخت شور و شعور حسینی

دولت در راستای تعهد خود در دوازدهمین مقصد دور دوم سفرهای استانی به زنجان سفر کرد، سفری که با سرمایه گذاری‌های چند هزار میلیاردی را در حوزه‌های صنعتی و عمرانی همراه بود. آیت الله رئیسی در این سفر از تعدادی طرح عمرانی و صنعتی به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری کرد.

رئیس جمهور روز ۱۶ دیماه در بدو ورود به استان زنجان با بیان اینکه مردم زنجان عنوان پایتخت شور و شعور حسینی را از آن خودشان کرده‌اند و با این عنوان شناخته می‌شوند، گفت: بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ شهید، علما، مفاخر و حکمای زنجان از جمله شیخ اشراق و حکیم هیدجی، نه فقط برای این استان بلکه مایه فخر جهان اسلام هستند.

در سفر آیت الله رئیسی به استان زنجان در مجموع ۱۱۸ پروژه عمرانی در استان به همراه تعداد زیادی از پروژه‌های روستایی و درون شهری (شهرداری‌ها) به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسید که از میان آنها پروژه‌های مسکنی، ورزشگاه و گلخانه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح یا بازدید شدند و ما بقی با حضور وزرا و مسئولان ارشد دولتی افتتاح شد.

بیش از ۷ هزار زنجانی خانه‌دار شدند

با حضور رئیس جمهور در استان زنجان علاوه بر بهره‌برداری از ۷ هزار و ۱۸۳ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، ۱۰ هزار و ۷۰۰ قطعه زمین برای ساخت مسکن روستایی و شهری و همچنین متقاضیان مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت واگذار شد.

بازدید از پروژه بر زمین مانده و ۳ دستور رئیس‌جمهور

رئیس جمهور ضمن بازدید از پروژه معطل مانده ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان، دستور داد ضمن واگذاری عملیات احداث از وزارت ورزش و جوانان به استان و جذب و تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن، این پروژه حداکثر تا پایان شهریور ماه سال آینده تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

آیت‌الله رئیسی صبح پنج‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ در ادامه سفر دولت مردمی به شهرستان‌های استان تهران، به فیروزکوه سفر کرد.

«نم‌رود» تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس جمهور در بدو ورود به این شهرستان در محل احداث سد مخزنی «نم‌رود» حضور یافت و ضمن بازدید از این سد، با توضیحات دست‌اندرکاران اجرایی از جزئیات احداث و مراحل باقیمانده تا تکمیل آن مطلع شد.

آیت‌الله رئیسی در اجتماع اقشار مختلف مردم شهرستان دماوند، خاطرنشان کرد: ساخت این سد از سال ۸۴ شروع شده است و در حالی که این پروژه می‌توانست زودتر از اینها به بهره‌برداری برسد، همچنان نیمه‌تمام مانده است.

وی با بیان اینکه بخشی از خانه‌های در مسیر این سد باید جابجا شده و به مناطق دیگر منتقل شود، گفت: ما برای این پروژه زمان تعیین کردیم و امیدوارم بتوانیم در کمتر از یک سال از این سد بهره‌برداری کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه توسعه شهرستان دماوند از سوی دولت پذیرفتنی است اما قطعاً باید با حفظ قوانین، مقررات و حریم منابع طبیعی همراه باشد، تأکید کرد: با ساخت و سازهای مخرب برای طبیعت این شهرستان ولو اینکه از جانب افراد یا دستگاه‌های حکومتی یا متصل به قدرت باشد مخالفیم و قطعاً با اینگونه اقدامات غیرمجاز بدون اغماض برخورد خواهیم کرد.

سفر به دیار نخل و دریا در فجر انقلاب اسلامی

رئیس جمهور به همراه هیات دولت در ادامه دور دوم سفرهای استانی، پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ همزمان با آغاز دهه فجر به استان هرمزگان رفت تا در امتداد سفرهای پروژه‌محور، علاوه بر افتتاح طرح‌های عمرانی و اقتصادی، در میان ساکنان دیار حرا، دریا و نخل حضور یافته و با آنها به گفت‌وگو بنشیند.

دروازه پیشرفت ایران سیزدهمین مقصد رئیس‌جمهور پس از استان‌های خراسان جنوبی، یزد، بوشهر، خوزستان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویر احمد، شیراز، کردستان، چهارمحال بختیاری، البرز، گلستان و زنجان در دور دوم سفرهای استانی و دهمین سفر آیت‌الله رئیسی در سال ۱۴۰۲ شد.

رئیس‌جمهور برای بهره‌برداری از یکهزار و ۳۲ طرح عمرانی به ارزش ۱۰۵ همت (یکهزار و ۵۰ میلیارد ریال) میهمان مردم خونگرم و ولایتمدار هرمزگان شد.

آیت الله رئیسی در این سفر علاوه بر پیگیری روند اجرای مصوبات سفر دور اول دولت مردمی، از ۱۵۷ طرح در حوزه صنعت و انرژی بهره‌برداری خواهد کرد.

دیدارهای عمومی با مردم شریف بندرعباس و میناب، شرکت در جشن اهدای ۱۴ هزار واحد مسکونی و ۱۱ هزار قطعه زمین در قالب نهضت ملی مسکن، افتتاح همزمان ۹۷۰ مدرسه در سراسر کشور، شرکت در جشن احیای ۶۱۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد و حضور در نشست شورای اداری استان از دیگر برنامه‌های سفر ۲ روزه رئیس جمهور به استان هرمزگان است.

احیای ۶۱۰ واحد راکد تولیدی و صنعتی؛ بیش از ۱۷ هزار شغل و ۲۱ همت سرمایه

آیت الله رئیسی در نخستین برنامه سفر خود با حضور در شرکت کشتی‌سازی احیا شده «سپهر دریا جنوب» از بخش‌های مختلف این شرکت بازدید و در جریان روند احیای آن قرار گرفت.

همچنین با حضور رئیس‌جمهور جشن احیای ۶۱۰ واحد راکد تولیدی و صنعتی استان هرمزگان برگزار شد؛ با احیای این واحدها علاوه بر ایجاد ۱۷ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی، بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان سرمایه نیز احیا شده است.

قدردانی از وعده صادق رئیس جمهور

جمعی از نمایندگان صیادان هرمزگانی در دیداری صمیمانه با رئیس جمهور در حاشیه جشن احیای ۶۱۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد در ساحل بندرعباس، بابت تحقق وعده رفع مشکل مجوز کسب و کار خود بعد از گذشت چند دهه تشکر و قدردانی کردند.

با صدور حدود ۸ هزار مجوز صیادی جدید در دولت مردمی، صیادانی که حدود ۲۵ سال برای دریافت مجوز صیادی بلاتکلیف بودند، ساماندهی شدند.

بهره‌برداری از ۱۵۷ پروژه صنعت و انرژی در ایران فنآور

آیت الله رئیسی ظهر در ادامه برنامه‌های دومین سفر دولت مردمی به استان هرمزگان در «آیین بهره‌برداری از ۱۵۷ پروژه حوزه صنعت و انرژی» در این استان با شکرگذاری به درگاه خداوند متعال برای آنکه در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد رشد و شکوفایی و گام‌های بلند در مسیر پیشرفت ایران اسلامی هستیم، تصریح کرد: امروز عنوان ایران پیشرفته و فنآور زیبنده ایران اسلامی است.

رئیس جمهور با اشاره به پروژه بزرگ نیروگاه اتمی در سیریک، گفت: احداث این نیروگاه ۵ هزارمگاواتی به عنوان یک زیرساخت برای اقتصاد و پیشرفت کشور بسیار مهم است و امیدواریم به دست توانای مهندسان، کارگران و فعالان در این عرصه بتواند هر چه سریع‌تر به مدار بیاید و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

بهره‌برداری از ۳۲ طرح بهداشتی-درمانی؛ تخت‌های بیمارستانی کودکان بندرعباس ۲ برابر شد

آیت الله رئیسی همچنین به صورت برخط و از طریق ویدئو کنفرانس از ۳۲ پروژه بهداشتی-درمانی در استان هرمزگان با اعتباری بالغ بر ۱۰۲۴ میلیارد تومان شامل مرکز بهداشتی و درمانی، خانه بهداشت، پایگاه سلامت، اورژانس هوایی، تجهیزات درمانی و ام آر آی بهره‌برداری کرد.

با افتتاح این فاز ظرفیت تخت‌های بیمارستان کودکان بندرعباس از ۱۳۴ تختخواب به عدد ۲۴۶ رسید.

رئیسی: جزایر سه‌گانه جزء لاینفک ایران؛ انکارکنندگان جبران کنند

رئیس جمهور در جمع مردم خوزستان اظهار داشت: جزایر سه‌گانه جزء لاینفک جمهوری اسلامی ایران هستند و همواره بر این مسئله تاکید داشته و داریم. هر کس در هر کجا سخن دیگری بر زبان یا قلم جاری کرده باید آن را جبران کند، چرا که اسناد قطعی و قابل استناد و سوابق موجود همواره حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر این جزایر را تایید و مورد تاکید قرار داده و می‌دهند.

آیت الله رئیسی با اشاره به ایجاد هزار مگاوات ظرفیت تولید برق جدید در هرمزگان به تلاش‌های دولت در زمینه تامین مسکن در استان نیز اشاره کرد و گفت: مسکن یکی از درخواست‌های مردم استان بود، که قبلاً ۶ هزار واحد خانه مسکونی تحویل متقاضیان شده و در این سفر نیز ۱۴ هزار واحد مسکونی آماده تحویل است. همچنین ۱۱ هزار قطعه زمین نیز آماده تحویل به متقاضیان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برای رشد اقتصادی باید تولید در همه حوزه‌ها افزایش یابد، تصریح کرد: در برخی از کشورها بیش از ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی از اقتصاد دریاست، اما میزان بهره‌برداری ما از دریا بسیار پایین است که جبران این مهم با برنامه‌ریزی دولت و تلاش و پیگیری مردم محقق خواهد شد.

پای در سیلاب سیستان و بلوچستان

آیت الله سید ابراهیم رئیسی بالافاصله پس از برگزاری جلسه هیات دولت روز چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲، برای بازدید میدانی از مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان راهی این استان شد. رئیس‌جمهور در بازدید میدانی نه تنها به نظارت هوایی اکتفا نکرد بلکه به برخی روستاهای سیل زده رفت و حتی وارد مسیل و همگام با مردم شد و از خیس شدن ابایی نداشت؛ موضوعی که به مذاق مردم محلی خوش آمد و آنها را به وجد آورد و به گفت وگو با رئیس جمهور پرداختند.

رئیس جمهور در این سفر پای درد و دل سیل زدگان نشست و شنونده مشکلات ساکنان منطقه دشتیاری در جنوب شرق سیستان و بلوچستان بود؛ وی همچنین در این سفر برخی وزرای مرتبط از جمله وزیر راه و شهرسازی، وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی را همراه داشت که هر یک مأموریت هایی از جمله دستور به سازمان‌های مربوطه در زمینه تسریع در فعالیت هایی که در این چند روز گذشته از سیل آغاز کرده اند، صادر کردند.

ایستگاه هشتم خوزستان؛ وفای به عهد دولت در سرزمین طلای سیاه

حضور در استان زرخیز خوزستان که نقطه آغازین دیدارهای مردمی آیت‌الله رئیسی بود به ایستگاه هشتم خود رسید و رئیس‌جمهور در چهاردهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی خود، صبح روز ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ از طریق فرودگاه دزفول وارد خوزستان شد.

در این سفر قرار است اَبرپروژه‌هایی در حوزه آب، استخراج نفت، صنعت چوب، فولاد، پتروشیمی و سلامت به بهره‌برداری برسد. طرح‌های آبرسانی با اعتباری بالغ بر ۱۹۵۲ میلیارد تومان که شاخص‌ترین آنها احداث آبگیر و تصفیه خانه اضطراری در اندیمشک و دارخوین است، طرح جامع فاضلاب اهواز و افتتاح ایستگاه پمپاژ شرق اهواز با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان، افتتاح بیمارستان ۶۴ تخت خوابی نوید بندر ماهشهر با اعتبار ۶۴۰ میلیارد تومان، افتتاح ۲ میدان نفتی مشترک با عراق سپهر و جفیر و همچنین سهراب با اعتبار بر ۶۲۴ میلیارد تومان، و همچنین دیدار و گفت‌وگو با مردم خونگرم استان مقاومت و پایداری از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به خوزستان است.

نخستین برنامه سفر آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به استان خوزستان، حضور در مجموعه صنعتی پاک چوب شهرستان شوش بود؛ جایی که با آغاز بهره‌برداری از آن، برای یکهزار نفر به صورت مستقیم و بیش از هشت هزار نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد شده است و قرار است با دستور رئیس‌جمهور مبنی بر افزایش ۱۰ برابری ظرفیت تولید و اشتعال، در آینده نزدیک ظرفیت اشغال آن به بیش از ۱۰ هزار نفر برسد.

گام اول؛ سپردن کار به دست کاردان

نخستین برنامه سفر آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به استان خوزستان، حضور در مجموعه صنعتی پاک چوب شهرستان شوش بود؛ جایی که با آغاز بهره‌برداری از آن، برای یکهزار نفر به صورت مستقیم و بیش از هشت هزار نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد شده است و قرار است با دستور رئیس‌جمهور مبنی بر افزایش ۱۰ برابری ظرفیت تولید و اشتعال، در آینده نزدیک ظرفیت اشغال آن به بیش از ۱۰ هزار نفر برسد.

رئیس‌جمهور ضمن بازدید از بخش‌های مختلف بزرگترین خط تولید ام‌دی‌اف منطقه، بار دیگر تاکید کرد: کار باید توسط بخش خصوصی دنبال شود و دولت نیز تمام توان خود را برای تقویت توان بخش خصوصی و سپردن کار به دست کارآفرینان به کار گرفته است.

افتتاح اولین پروژه «آبیاری نوین زیرسطحی هوشمند»

در دومین گام از حضور رئیس‌جمهور در استان زرخیز خوزستان، اولین طرح «آبیاری نوین زیرسطحی هوشمند» در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر به بهره‌برداری رسید.

این شیوه آبیاری مکانیزه و هوشمند است که به صورت قطره‎‌ای-زیرسطحی انجام می‌شود؛ در واقع آب به ریشه محصول داده می‌شود و نه به سطح زمین و رطوبت کنار ریشه، موجب صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش میزان بهره وری و توزیع مناسب کود و سم می‌شود. هزینه اجرای این طرح در هر هکتار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است که به صورت آزمایشی (پایلوت) در سطح ۱۱۸ هکتار از اراضی این شرکت اجرا شده است.

دستور به شرکت‌های ایمیدرو و فولاد خوزستان برای سرمایه‌گذاری در ایذه

آیت الله رئیسی با اشاره به گلایه به حق جمعی از جوانان این شهرستان در خصوص مشکل اشتغال، به شرکت‌های ایمیدرو و فولاد خوزستان دستور داد در اسرع وقت نسبت به سرمایه‌گذاری صنعتی در این شهرستان با هدف ایجاد فرصت‌های شغلی اقدام کنند.

احیای واحدهای اقتصادی تعطیل و نیمه‌تعطیل

سفر رئیس‌جمهور به خوزستان نیز مسبب خیری شد که علاوه بر افتتاح واحدهای صنعتی، هفت واحد تعطیل و نیمه‌تعطیل استان به چرخه تولید بازگردند. کارخانه مگامدول آهن اسفنجی، کارخانه فولاد آتیه خاورمیانه، کشت‌وصنعت تخته فشرده پاک چوب، نوین چوب، واحد پارافرمالئید و استالدئید و همچنین توسعه کارخانه فولاد شادگان از جمله این مجموعه‌های صنعتی بودند که چرخ تولید در آنها با حضور آیت الله رئیسی چرخیدن گرفت و بیش ۲ هزار کارگر این کارخانجات به میدان کار و تلاش بازگشتند.

افتتاح اولین پروژه تماما ایرانی نفتی

فاز اول میادین نفتی جفیر و سپهر با ظرفیت تولید روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت خام با حضور رئیس‌جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این میادین اولین پروژه‌های نفتی هستند که به شکل کامل با سرمایه‌گذار و پیمانکار ایرانی اجرا می‌شوند. برای این منظور قراردادی ۲۰ ساله منعقد شده که بر اساس آن قرار است در مدت ۲۰ سال (از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۱۸) در مجموع ۲.۸ میلیارد دلار برای این میادین سرمایه‌گذاری صورت گیرد تا تولید آنها به ۱۱۰ هزار بشکه در روز برسد. در فاز اول این پروژه نیز تا کنون ۴۱۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است.

افتتاح بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی کشور

کارخانه زمزم ۳ به عنوان سوپرمگامدول آهن اسفنجی در کشور و یکی از بزرگترین واحدها در غرب آسیا که در زیر مجموعه شرکت فولاد خوزستان احداث و راه‌اندازی شده، با حضور رئیس جمهور به شکل رسمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

خوداتکایی فولاد خوزستان در تولید برق

رئیس‌جمهور در آیین بهره‌بردای از بزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور بیان کرد‏‌: بزودی با تولید داخلی برق در فولاد خوزستان، قطعی برق در شرکت فولاد اتفاق نمی‌افتد. تولید دستگاه مولد برق، اتفاق سازنده‌ای است تا برق کارخانه‌های فولاد خوزستان بر قرار بمانند

وی گفت: توجه به مردم و توسعه یافتگی در استان خوزستان بسیار مهم است. گزارش مربوط به مسئولیت اجتماعی خرسند کننده است اما می‌تواند بیشتر شود

بهره‌برداری از ۲۸ طرح صنعت آب و برق استان خوزستان

آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر یکروزه به استان خوزستان، در مراسمی به شکل ویدئوکنفرانس دستور افتتاح رسمی تعدادی از طرح‌های صنعت برق استان را در بخش‌های برق‌رسانی به روستاها، تامین برق شهری و طرح‌های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، احداث شبکه‌های فشار متوسط و رینگ خطوط انتقال برق، اصلاح و تامین روشنایی معابر شهری و روستایی، بهینه‌سازی واحد ۳ نیروگاه دز، احداث و توسعه پست‌های انتقال و فوق توزیع و احداث و توسعه شبکه‌های توزیع برق جدید صادر کرد.

رئیس جمهور همچنین دستور آغاز بهره‌برداری رسمی از طرح‌های افزایش ظرفیت آب شرب شوشتر، فاز اول طرح جامع آبرسانی اندیمشک و احداث آبگیر و تصفیه‌خانه اضطراری، افزایش تولید و حجم ذخیره آب دزفول، طرح آبرسانی لالی، توسعه و تکمیل تصفیه‌خانه دارخوین و افزایش ظرفیت آب شرب در شهر ایذه و نیز شهر هندیجان صادر کرد.

این ۲۸ طرح با هزینه ۷ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اجرا شده است.

رکورد زدن کشت گندم در خوزستان، خبری مسرت‌بخش است

رئیس‌جمهور در آیین بهره‌بردای از طرح‌های صنعت آب و برق استان خوزستان خاطر نشان کرد‏‌: خبر رکورد زدن کشت گندم در خوزستان خبر مسرت بخشی است، خبر مهار تنش‌های آبی در بسیاری از مناطق خبر خوبی است

وی بیان کرد: این که در شهر و روستا تنش آبی نداشته باشیم، حتما قابل دست یابی و ممکن است. ممکن است که برخی این موضوع را نشدنی بدانند ولی ما این موضوع را هم شدنی و هم قابل دست‌یابی می دانیم

دقت و سرعت مورد توجه دست اندرکاران صنعت آب و برق باشد

رئیس‌جمهور در آیین بهره‌بردای از طرح‌های صنعت آب و برق استان خوزستان‏‌ تصریح کرد: از همه دست اندرکاران حوزه صنعت آب و برق می خواهم کارها را با دقت و سرعت به پیش ببرند.آن روزی که به اهواز آمدیم ۴تا ۵ جبهه کاری فعال بود که بعد از مدتی تبدیل به ۵۴ و بعد تبدیل به ۱۵۴ جبهه کاری تبدیل شد

رییس جمهور خاطر نشان کرد: کاری که سال‌ها طول می کشید در مدت زمان کوتاهی در اینجا انجام شد، و این تلاش وهمت از سوی جوانان با اخلاص این مرز و بوم به نتیجه می رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =