کد خبر: 13186
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶
کشتی

ورزش اول ایران در سال ۱۴۰۲ چالش‌هایی را تجربه کرد که بازخوانی آن می‌تواند برای مخاطبان این رشته جذاب و خواندنی باشد.

به گزارش پیام خانواده  کشتی ایران در سال ۱۴۰۲ تحولات و چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشت اما مهمتر از تمام این چالش‌ها پرچمداری ورزش اول ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو بود. در این سال همچنین انتخابات فدراسیون برگزار و علیرضا دبیر بدون رقیب جدی بر کرسی ریاست تکیه زد. البته کشتی ایران در سال ۱۴۰۲ روزهای تلخی را تجربه کرد که مهمترین آن شکست حسن یزدانی در برابر جادوگر آمریکایی و مصدومیت کامران قاسمپور در آستانه مسابقات‌های جهانی ۲۰۲۳ بلگراد بود.

افتتاح ساختمان‌های پنج گانه فدراسیون کشتی با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و ایجاد پایگاه‌های قهرمانی کشتی در سطح تهران با همکاری شهرداری این کلان‌شهر از دیگر اقداماتی بود که علیرضا دبیر در سال ۱۴۰۲ انجام داد. البته دبیر کشتی ایران در سال ۱۴۰۲ از تیغ انتقادات به دور نبود و هجمه هایی در داخل و خارج از کشور علیه وی شکل گرفت اما قهرمان المپیک این هجمه‌ها را ناشی از حس انقلابی بودن خود و کار کردن برای کشتی ایران دانست.

آغاز سال با انتشار فیلم نماز دبیر

وزارت ورزش و جوانان روز ۱۶ فروردین‌ماه جلسه‌ای با حضور روسای فدراسیون‌ها برگزار و این جلسه تا زمان اذان مغرب ادامه داشت. در جلسه حمید سجادی وزیر وقت ورزش و جوانان، علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی مشغول خواندن یک نماز مستحب بود که فیلم وی در فضای مجازی منتشر و برخی حاشیه‌های زیادی را برای او ایجاد کردند.

دبیر بعد از انتشار این فیلم با حضور در خبرگزاری ایرنا در خصوص این حاشیه‌ها گفت:‌ اول اینکه خداراشکر ما کار غیرشرعی نکردیم و کتک خوردیم. ۲ روز قبل مصاحبه‌ای داشتم و از خجالت ضد انقلاب درآمدم و به طور حتم می‌دانم امروز بعد از توضیحاتم درباره ماجرای نمازخواندن من آنها حواشی دیگری درست می‌کنند. خوشخبتانه من به خاطر نماز کتک خوردم و نه کار غیرشرعی.

او ادامه داد: آن نمازی که خواندم مستحبی بود و من باید در آن زمان نماز را می‌خواندم. واقعا کسی ندید که من نماز می‌خوانم و حتی کسانی که در کنار من نشسته بودند هم متوجه نماز خواندن من نشدند.

اینکه چه کسی فیلم نماز خواندن دبیر را منتشر کرد خود بحث دیگری بود.

عبدالمهدی نصیرزاده در گفت‌گو با خبرنگار ایرنا در خصوص نقش وی در انتشار این فیلم گفت:من اصلا تیم رسانه‌ای ندارم بلکه یک نفر را در روابط عمومی فدراسوین داریم که به عنوان کارشناس فعالیت می‌کند. وی به عنوان عکاس در جلسه دعوت شده بود و فیلم نماز خواندن دبیر را می‌گیرد. زمان افطار این فیلم را به من و دبیر نشان داد و دبیر هم گفت که من اصلا راضی نیستم این فیلم را پخش کنید اما این خبرنگار اصرار کرد که این فیلم خوبی است و برای نماز خواندن مدیران ما یک تبلیغ است. هرچقدر که دبیر با پخش این فیلم مخالفت کرد، باز هم آن خبرنگار این فیلم را پخش کرد.

دبیر: منتقدان داخلی و خارجی یک هماهنگی علیه من دارند

انتشار فیلم نماز خواندن دبیر در جلسه با وزیر ورزش و جوانان حاشیه‌های زیادی را علیه این قهرمان نامدار کشتی ایران ایجاد کرد تا جایی که حتی ضد انقلاب هجمه‌های زیادی را علیه وی ایجاد کردند هجمه‌هایی که از بُعد انتقاد خارج و رنگ تخریب و توهین به خود گرفت.

دبیر بعد از سیل انتقادات در گفت‌گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این تخریب‌ها گفت: هر جور رفتار کنیم برداشت‌های متفاوتی می‌شود. زیرا فضای جامعه این‌گونه شده است. روز اولی که به فدراسیون کشتی آمدم ابراهیم امامی شاهد است، نماز خواندن من را مسخره می‌کردند. چهار سال از آن روز گذشته اما انتقادات تمام نشد. این انتقادات و هجمه‌ها اگر سریال چند صد قسمتی بود الان تمام شده بود. من نماز می‌خوانم و این کار برای خداست.

وی ادامه داد: در زمینه این هجمه‌ها نیز باید بگویم، یکی خواب است می‌شود بیدارش کرد اما کسی که خودش را به خواب زده، بیدار کردنش سخت است. کسانی که علیه کشتی ایران تبلیغ می‌کنند ۲ گروه بیش نیستند؛ یک سری آدم مریض در بیرون نشستند و علیه ما تبلیغ می‌کنند و آدم‌های داخلی آنها نیز در شایعات می‌دمند. آنها ۲ جریان هستند. جریان اول ضد انقلاب است و جریان دوم جهان پهلوان فضای مجازی که کاملا با هم در ارتباط هستند.

مچ اندازی قهرمانان در مجمع انتخاباتی

تیرماه سال ۱۴۰۲ انتخابات فدراسیون کشتی برگزار و علیرضا دبیر و عباس جدیدی ۲ قهرمان نامدار کشتی ایران در آن به مچ اندازی پرداختند. جدیدی یکی از منتقدان برگزاری این مجمع انتخابی بود در مجمع به ارائه برنامه پرداخت اما پس از پایان وقت قانونی برنامه مجمع را ترک و اعلام کرد: برگزاری انتخابات با اساسنامه اتحادیه جهانی کشتی سرشکستگی برای ایران است و از رییس جمهور و رییس قوه قصاییه خواست به این موضوع ورود کنند. البته جدیدی اعلام کرد که علیه این مجمع شکایت می‌کند.

پس از خروج جدیدی دبیر به ارائه برنامه پرداخت و اعلام کرد: من از کشتی لذت می‌برم و از کار کردن خسته نمی‌شوم. متاسفم برای طرح چند بحث حاشیه‌ای. اعلام کردم به من رای ندهید به علیرضا دبیر رای بدهید، البته به دبیر رای ندهید و به کشتی رای بدهید چون کشتی به دبیر نیاز دارد.

او رفتار عباس جدیدی را نه احترام به مجمع بلکه بی‌احترامی به مجمع دانست و از طرف خود به خاطر این کار جدیدی از مجمع عذرخواهی کرد.

در پایان این مجمع علیرضا دبیر با ۳۸ رای از ۳۸ رای ماخوذه برای چهار سال دیگر رییس فدراسیون کشتی شد.

افتتاح پنج‌گانه در کشتی ایران

مراسم بزرگداشت سالروز تولد جهان پهلوان تختی تحت عنوان روز ملی کشتی با حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس، کیومرث هاشمی سرپرست وزارت ورزش و جوانان، علی‌رضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی، مهدی چمران رییس شورای شهر و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسای فدراسیون‌ها، قهرمانان و پیشکسوتان همچون منصور برزگر، ابراهیم جوادی و اعضای تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی در سالن شهید شاهرخ ضرغام فدراسیون کشتی برگزار شد.

در حاشیه این مراسم رئیس مجلس سالن‌های پنج گانه فدراسیون کشتی را افتتاح کرد.

گفتنی است در روز ملی کشتی ساختمان اداری شهید جعفر جنگروی، مرکز همایش‌های ۱۲۰۰ نفره شهید شاهرخ ضرغام، سالن بدنسازی شهید حسین شکوری، زمین چند منظوره ورزش‌های توپی شهید احمد تقی‌زاده، مرکز رسانه‌ای و سالن سینمای برادران شهید علی‌پناه، سوئیت‌های اقامتی با امکانات کامل افتتاح شد.

در مراسم روز ملی کشتی، مهدی چمران، کیومرث هاشمی، موسوی لارگانی، رشیدی، دلخوش، دبیر، منصور برزگر از اعضای تیم‌های ملی کشتی تقدیر شد و در پایان قالیباف، بازوبند پهلوانی را به بازوی حسن یزدانی و محمدعلی گرایی بست.

تلخ مثل شکست یزدانی

مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد به عنوان نخستین مرحله از گزینشی المپیک از ۲۵ شهریور تا ۲ مهر در کشور صربستان برگزار و تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران به عنوان نایب قهرمانی جهان رسیدند. هر چند که این عنوان برای ورزش اول ایران بسیار ارزشمند بود و کوش‌شکسته‌ها نیز موفق به کسب ۷ سهمیه المپیک شد اما شکست حسن یزدانی در برابر دیوید تیلور آمریکایی موجب شد تا انتقادات زیادی به سمت و سوی کادر فنی گسیل داده شود.

یزدانی در بلگراد به راحتی به فینال وزن ۸۶ کیلوگرم صعود کرد اما در فینال به سد سخت دیوید تیلور خورد تا ششمین جدال کلاسیک این ۲ قهرمان جهان و المپیک شکل بگیرد جدالی که به بدترین شکل ممکن برای نابغه ایرانی به پایان رسید و یزدانی با ضربه فنی مغلوب تیلور شد. یزدانی پیش از این در پنج جدال خود با تیلور یک پیروزی و چهار شکست کسب کرده بود اما در بلگراد نتوانست از حریف خود انتقام بگیرد.

شکست یزدانی انتقادات زیادی را علیه پژمان درستکار سرمربی وقت تیم ملی و کادر فنی رهسپار کرد تا جایی که برخی از کارشناسان باور داشتند که تیم فنی پژمان درستکار در حد و اندازه رقابت جهانی نیستند و فدراسیون باید یک خانه تکانی اساسی در این کادر ایجاد کند. البته چند ماه بعد از این شکست درستکار از تیم ملی رفت و محسن کاوه جایگزین وی شد تا تیم ایران با یک رویه جدید برای حضور در المپیک اماده شود.

پرچمداری کشتی در هانگژو

قدرت‌نمایی گوش‌شکسته‌ها در هانگژو یکی از مهمترین اتفاقات ورزش ایران در سال ۱۴۰۲ بود. ۱۲ کشتی‌گیر ایران در سرزمین اژدها موفق به کسب ۱۰ مدال شدند که پنج مدال آن طلا بود. کشتی ایران همچنین چهار مدال نقره و یک مدال برنز کسب کرد. ۳۸.۴ درصد مدال‌های طلای ایران توسط رشته کشتی کسب شد. حسن یزدانی پرافتخارترین کشتی گیر ایران در این دوره از رقابت‌ها حضور داشت و موفق شد دومین مدال طلای خود را ضرب کند. یزدانی این طلا را در حالی به دست آورد که در چهار کشتی حتی یک امتیاز را به رقیبان نداد. او با کسب ۴۰ امتیاز به نشان طلا رسید.

علیرضا دبیر پس از پایان بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو با بیان اینکه ۸۲ درصد از مدال‌های المپیکی توسط این رشته کسب شده است گفت: در بازی‌های آسیایی هانگژو از بین ورزش‌های المپیکی، فقط کشتی جلو آمد و رتبه ایران را بالا برد.

ورزشکاران رشته کشتی در هانگژو یکی از مهمترین مصداق های اعزام با دستورالعمل کیفی‌گرایی بودند. کشتی با ۱۲ ورزشکار تنها ۴.۲ درصد کاروان ایران را تشکیل دادند اما موفق به کسب ۳۸.۴ درصد مدال‌های طلای کاروان ایران شدند. رشته کشتی تنها در وزن ۶۰ کیلوگرم کشتی فرنگی و ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد نتوانست به سکوی مدالی برسد.

ایجاد پایگاه‌های قهرمانی در تهران

یکی از مهمترین اقدامات دبیر در سال ۱۴۰۲ ایجاد پنج پایگاه قهرمانی کشتی در مناطق کم‌توسعه تهران بود. علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی،‌با بیان اینکه ۵ پایگاه قهرمانی کشتی در تهران افتتاح می شود، گفت: هدف ما جلوگیری از آسیب های اجتماعی در تهران است و دنبال درآمدزایی نیستیم. اعتقاد داریم در شهرهای بزرگ اگر قرار است ورزشی تکان بخورد حتما باید مدیریت شهری کمک کنند. جلسات خوبی با آقای زاکانی داشتیم و قرار شد یکسری باشگاه ها را از شهرداری تهران بگیریم. در قدم اول ۵ باشگاه را به ما اختصاص دادند که ما شروع به هزینه بازسازی کردیم. سالن ها را شهرداری داده اما فدراسیون هزینه کرده و بیش از سقف قرارداد هم شده است. در قدم دوم هم قرار است ۱۰ سالن را به ما بدهند.

قاسم علی‌عسکری رئیس هیات کشتی استان تهران نیز در خصوص این پایگاه‌ها گفت: در راستای ایجاد پایگاه‌های قهرمانی یک مجموعه دیگر برای تکمیل داریم اما این پایان کار نیست بلکه دورنمای افتتاح ۲۵ سالن در چهار سال آینده در دستور کار قرار گرفته است و باید برای نهایی شدن آن به یک توافق کلی بین شهرداری، فدراسیون کشتی و اداره کل ورزش و جوانان استان برسیم. این پایگاه‌ها بیشتر در مناطقی ایجاد خواهند شد که بحث آسیب‌های اجتماعی در آنان مطرح است. یکی از ارکان مهم برای پیشرفت کشتی بسترسازی مناسب برای تمرین بچه‌ها است. وجود مربی کارآمد و کاربلد مانند غلامرضا محمدی م‌ی‌تواند استعدادهای خوبی در سطح محلات تهران کشف و به ورزش قهرمانی و پهلوانی ایران معرفی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =