بازمانده

پیام خانواده - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال جاری ۲۰ برنامه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل طراحی و با تدوین برنامه اقدام ملی برای انسداد مبادی بی‌سوادی و جذب این کودکان، اقدامات جهادی و انقلابی آغاز شده است.

به گزارش پیام خانواده از وزارت آموزش و پرورش، حمید طریفی حسینی در پاسخ به مطلبی در یکی از رسانه‌ها، اظهار داشت: عدد کودکان بازمانده از تحصیل دوره‌ ابتدایی در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به کمترین میزان خود در طول سال‌های گذشته رسیده است و تنها در سال تحصیلی یاددشه حدود ۵۰هزار کودک بازمانده از تحصیل جذب آموزش‌وپرورش شدند و این عدد نسبت به عدد سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ کاهش حدود ۵۰هزارنفری را نشان می‌دهد.

وی افزود: آنچه در مورد کودکان بازمانده از تحصیل به‌خصوص در دوره‌ ابتدایی وجود دارد این است که درصد بسیار بالایی از این کودکان به دلایل متعدد و متقن مانند دارا بودن بیماری صعب‌العلاج، ناتوانی شدید ذهنی، مهاجرت و فوت و سایر عوامل دیگر، امکان حضور در مدرسه را ندارند. دلیل بازماندگی از تحصیل صرفا مسائل مالی و فقر مالی نیست و برجسته کردن این دلیل چندان منصفانه نیست.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای تایید این مطلب، سهم کودکان کار در میان علل بازماندگی از تحصیل کودکان این گروه سنی کمتر از (یازده صدم درصد) است. نرخ پوشش تحصیلی واقعی دوره‌ ابتدایی به‌عنوان مهم‌ترین شاخص توسعه عدالت آموزشی در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نسبت به سال قبل رشد فراوانی (حدود ۰.۲۵درصد) داشته است. یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق رصد فردبه‌فرد و چهره‌به‌چهره کلیه کودکان بازمانده از تحصیل این گروه سنی و اهتمام برای جذب تک‌تک آنان است. در راستای تحقق این نرخ که از افتخارات نظام اسلامی است در سطح کشور تعداد قابل‌توجهی مدارس یک‌نفره، دونفره و سه‌نفره داریم.

حسینی طریفی درباره اقدامات بنیادین وزارت آموزش‌وپرورش برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان ترک‌تحصیل، توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ این وزارتخانه در راستای دستیابی همه کودکان به حقوق خود همچنین پاسخگویی به نهادهای بالادستی و بر اساس تقاضای گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، سامانه‌ای جامع و دقیق را با یکپارچه‌سازی اطلاعات ملی تحت عنوان سامانه شهید محمودوند (شهید شاخص تفحص شهدا) راه‌اندازی و وضعیت دقیق کودکان بازمانده از تحصیل را مشخص کرد. در این سامانه به‌صورت میانگین برای هر پنج کودک بازمانده از تحصیل یک پیگیری‌کننده جهادی از بین فرهنگیان اختصاص پیدا کرد و این پیگیری‌کننده به درب منزل تک‌تک این کودکان مراجعه و وضعیت آنها را در سامانه شفاف اعلام کرده است.

وی افزود: در سامانه یادشده دلایل، اقدامات و شیوه‌ جذب، آموزش و نگهداشت همه کودکان بازمانده از تحصیل در گروه سنی ۶ تا ۱۱سال شناسایی شد. هر روز وضعیت این آمار با سرعت بسیار مناسب به‌سوی بهبودی حرکت می‌کند که نتایج آن در پایان سال تحصیلی جاری برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =