کد خبر: 13500
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
روابط امنیتی ایران و روسیه

تحلیلگر اندیشکده آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» با ابراز نگرانی نسبت به نزدیکی روابط ایران و روسیه تاکید دارد که اوکراین و اسرائیل دو میدان نبردی هستند که تهران و مسکو نه تنها از آن‌ها برای تحکیم روابط بهره می‌برند بلکه از آن برای بازنویسی نظم جهانی استفاده می‌کنند.

به گزارش پیام خانواده  اندیشکده «دفاع از دموکراسی‌ها» در تحلیل تحولات اخیر در روابط مسکو و تهران نوشت، رسانه دولتی روسیه «ریانووستی» چند روز قبل گزارش داد که روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی و فنی با ایران اعلام آمادگی کرده است.

در همین ارتباط وزرای دفاع روسیه و ایران در جریان نشست همکاری شانگهای در قزاقستان در مورد تقویت روابط امنیتی دو کشور گفت و گو کردند.

سازمان شانگهای یک گروه امنیتی است که روسیه، هند، چین، ایران، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان عضو آن هستند. این اتاق فکر آمریکایی با استناد به گزارش رسانه‌ها عنوان داشت که «سرگئی شوویگو» وزیر دفاع روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود بر افزایش قابل توجه قراردادهای نظامی بین تهران و مسکو تاکید کرد.

«بهنام بن طالبلو» تحلیلگر ارشد این اندیشکده ضدایرانی معتقد است: روسیه و ایران به شکل روز افزونی قادر شده ‌اند زمینه‌های تنش و اختلاف نظر بین دو طرف را با هدف مقابله با دشمنان مشترک کنار بگذارند.

وی می افزاید: تصمیم دو کشور برای تقویت روابط در واکنش به فشار غرب رخ نداده است و این امر زنگ خطر را برای غرب به صدا در می‌آورد تا با اعمال فشار بیشتر، هزینه‌های این رابطه را برای هر دو طرف افزایش دهد. غرب همزمان باید روی یک استراتژی کار کند که بر بزرگ‌نمایی اختلافات بین مسکو و تهران تمرکز دارد و آن را برجسته می‌کند.

«ایوانا استرادنربا» دیگر تحلیلگر FDD هم بر این باور است که با توجه به تصویب بسته‌های جدید آمریکا برای اوکراین، روسیه به دنبال جذب کمک‌های بیشتر از سوی متحدان خود است. در واقع پیروزی روسیه، یک موفقیت برای ایران نیز است. ایران و روسیه اعتقاد دارند که ایالات متحده دشمن مشترک آنها است و به همین دلیل هر دو کشور علیه واشنگتن متحد شده اند.

این کارشناس می افزاید: اوکراین و اسرائیل دو میدان نبردی هستند که ایران و روسیه نه تنها از آن ها برای دستیابی به اهداف نظامی، بلکه برای بازنویسی نظم جهانی و بین‌المللی استفاده می‌کنند.

این گزارش تحلیلی با بیان اینکه مقابله با آمریکا محور همکاری روسیه و ایران را تشکیل می‌دهد، اضافه کرد: نشست وزرای دفاع دو کشور پس از رسانه‌ای شدن اسناد محرمانه دولت روسیه در روز ۱۷ آوریل انجام شد. این اسناد بر لزوم هماهنگی بیشتر مسکو با ایران، چین و کره شمالی برای تغییر نظم جهانی به رهبری ایالات متحده تاکید داشت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم در ماه دسامبر، از همکاری روسیه با ایران در بخش‌های انرژی، تجارت، کشاورزی و دانش‌بنیان پس از افزایش همکاری‌های اقتصادی بین مسکو و تهران برای دور زدن تحریم‌های غرب استقبال کرد.

«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در مورد همکاری روسیه و ایران در زمینه فناوری‌های پهپادی هم عنوان داشت که آمریکا، انگلیس و کانادا ۲۵ آوریل تحریم‌های جدیدی را علیه نهادهایی که از صنعت هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) ایران حمایت می‌کنند، وضع کردند.

در بخش پایانی این گزارش ادعا شده است که از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، تهران صدها هواپیمای بدون سرنشین را در ازای دریافت تجهیزات نظامی پیشرفته در اختیار مسکو قرار داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =