کد خبر: 13882
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
ایمپلنت‌

محققان کشور در حوزه تجهیزات پزشکی، ایمپلنت‌هایی اختراع کرده‌اند که در روند ترمیم بافت، جذب بدن می‌شوند. تا پیش از این، به دلیل تحریم ایمپلنت‌ها، بسیاری از مردم برای روند درمان دچار مشکلات متعدد بودند.

به گزارش پیام خانواده   مینا شفیعی نماینده مدیرعامل و فعال در بخش تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان در ارتباط با دلیل احساس نیاز برای تولید محصولات این شرکت می‌گوید:«همه محصولات ما که برای تولید سیاست‌گذاری می‌شوند، ساخت داخل ندارند و محصولاتی هستند که یا به دلیل تحریم موجود نیستند یا با قیمت بالا در بازار ارائه می‌شوند. از طرفی این محصولات به میزان بالایی مورد نیاز بیماران هستند. ما روی این محصولات، سیاستگذاری کرده سپس مهندسی معکوس و تولید می‌کنیم. برای برخی محصولات تا قبل از تولید ما، بیماران مدت‌ها در صف استفاده از آن بودند که با محصولات ما با قیمت کمتر دسترسی به این محصولات برای بیماران فراهم شد.»این شرکت دانش‌بنیان که در حوزه کالای پزشکی و کلیه وسایلی که در بهداشت و درمان کاربرد دارند فعالیت دارد، محصولات دانش‌بنیان زیادی در حوزه‌های فک و صورت، ارتوپدی، ستون فقرات و طب ورزشی تولید کرده است. محصولاتی که عمدتا تولید کننده دیگری در کشور ندارند.این شرکت که ابتدا فعالیت خود را با بازرگانی شروع کرده است، از سال 1396 به صورت مشارکتی وارد تولید شد و از سال 1400 تولیدات مستقل خود را شروع کرد و در فروردین 1401 روی محصولات های تک (high-tech)، مجوز دانش بنیانی گرفت. این شرکت در حوزه‌های مختلف، چند محصول دانش بنیان دارد.
انواع نِیل‌ها و پیچ‌های حوزه ارتوپدی بخشی از محصولات این شرکت هستند. نِیل‌ها بصورت داخل استخوانی قرار می گیرند و بیشتر در درمان شکستگی استخوانهای تیبیا، فمورال و بازو کاربرد دارند. پیچ‌ها نیز به متراکم‌سازی ناحیه آسیب دیده کمک می‌کنند و بیشتر به همین منظور در مناطق شکستگی به صورت تنها و یا همراه با پلیت‌ها و نیل‌ها استفاده می‌شوند. پیچ ها با توجه به طول، قطر و مشخصات مربوط به دنده‌ها انواع مختلفی دارند.این شرکت همچنین در حوزه فک و صورت، انواع پیچ‌ها، پلاک‌ها و مش‌ها را کار می‌کند. با کمک مش‌ها بازسازی فک و صورت انجام می‌شود.

حوزه‌های تولید محصولات

این شرکت در حوزه فک و صورت، ارتوپدی، ستون فقرات و طب ورزشی کار می‌کند. شفیعی در این باره می‌گوید: « در حوزه فک و صورت انواع ایمپلنت(تمام کاشتنی‌ها نه صرفا حوزه دندانپزشکی) را تولید می‌کنیم که یکی از محصولات دانش‌بنیانی ما در همین حوزه است. پیچ‌های تولید شده این محصولات دارای ظرافت خاصی است که در ایران به جز شرکت ما تولیدکننده دیگری ندارد.اخیرا وارد حوزه کالاهای دندانپزشکی شده‌ایم. در این حوزه ایمپلنت‌های دندانی و محصولات بایومتریال(زیست‌ماده) که ساخت داخل ندارند را تولید می‌کند. به عنوان نمونه کلاژن‌هایی را برای اولین بار ثبت اختراع کرده است؛ یعنی از منشا حیوانی کلاژن استخراج و فرموله شده و به محصولات مختلف کلاژنی که در حوزه دندانی کاربرد دارد، تولید می‌شود.یک سری از محصولات تولید ما چون هیچ تولیدکننده ای ندارد، انحصاری هستند. در بازسازی فک و صورت یک‌سری پلاک‌ها تولید شد که موارد استفاده زیادی دارد؛ مثلا مشکل مادرزادی یا تومور یا آسیب فک در تصادفات که باید بازسازی شود. این محصول با قیمت خیلی بالا و تعداد محدود وارد می‌شد و تعداد زیادی بیمار در صف بودند. ما این محصول را تولید کردیم و قیمت نسبت به آن چیزی که قبلا مورد استفاده بیماران قرار می‌گرفت، یک دهم شد و با استقبال خوبی نیز روبه رو شد. همچنین زمانی که به تولید در این حوزه محصولات طب ورزشی ورود کردیم، در تولید این محصولات جزو اولین‌ها بودیم.»

تعداد محصولات بومی‌سازی شده

این شرکت دارای حدود 40 پروانه فعال در سایت اداره تجهیزات است اما هر کدام شامل مدل‌های مختلف می‌شود. شفیعی در این باره می‌گوید: « به تفکیک مدل بیش از 1100 قلم IRC (پروانه محصولات) روی سامانه اداره کل تجهیزات داریم.پروانه‌ها یک چیز کلی است و مدل‌های مختلف، داخل این پروانه‌ها قرار می‌گیرند. به تفکیک هر یک از مدل‌ها یک IRC (پروانه محصولات) به آن تعلق می‌گیرد. از لحاظ تنوع کالایی حدود 40 پروانه فعال داریم.»

طراحی منحصر به فرد محصولات دانش‌بنیان

وی در رابطه با انحصار در محصولات این شرکت می‌گوید: «ما در محصولات خود بحث انحصار طراحی را داریم. در حوزه تجهیزات پزشکی، طراحی محصول مهم است. این محصولات برای جراح محدودیت را کم می‌کند. از نظر طراحی یک سری محصولات ما انحصاری هستند.یکی از محصولات ما که محدودیت را برای جراح کم می‌کند اکسپرت نیل تیبیا نام دارد. بحث انحصار در طراحی این کالا باعث می‌شود در روند استفاده، مورد هدف استفاده آنها متفاوت باشد. این محصول به خاطر جاهای پیچ گذاری که روی محصول قرار گرفته دست جراح را باز می‌گذارد در چندین جهت می‌تواند این پیچ گذاری را انجام دهد؛ این جراحی‌ها باز نیست و بسته است و دیگر جراح محدودیت ندارد که فقط در یک جهت پیچ بگذارد.»

ثبت اختراع تجهیزات پزشکی با منشأ حیوانی

به گفته این فعال فناور در این شرکت محصولی در مرحله ثبت اختراع است. این محصول تجهیزات پزشکی با منشأ حیوانی است که انواع داربست‌های کلاژنی هستند که در حوزه دندانی، ارتوپدی و.. استفاده دارند؛ این محصولات خیلی های‌تک(high-tech)، هستند و در ایران هم تولیدکننده ندارند. در واقع این اختراع، سبد کالایی بیومتریال است که شامل انواع داربست‌های کلاژنی وغشاء جراحی می‌شوند و در روند ترمیم بافت مورد استفاده قرار گرفته و جذب بدن می‌شوند.

مشکلات و چالش‌های تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی

این فعال فناور بحث مجوزگیری را در ایران یک چالش بزرگ می‌داند که روند آن خیلی طولانی است. وی در توضیح این مسئله می‌گوید: « متأسفانه ما در ایران چالش بزرگ بحث مجوزگیری را داریم. این محصولات را به نمونه موفق رسانده‌ایم اما روند اخذ مجوز آن حدود دوسال از اداره کل تجهیزات طول کشیده که این چالش برای همه تولیدکننده‌های این حوزه وجود دارد.علت این وقفه طولانی مثلا در حوزه کلاژنی‌ها این عنوان شد که چون محصول جدید است و برای اولین بار در ایران تولید می‌شود زمان می‌برد تا پروسه ها و دستورالعملهای آن مشخص باشد؛ لذا ما دو سال است که در مرحله تعریف یک شاخه کالایی مانده‌ایم.تولیدات ما ارتباط مستقیم با سلامت بیمار دارد و بحث تعارض منافع، بروکراسی و غیره باعث مشکلاتی برای تولیدکنندگان در این حوزه شده است. قدرت پزشک به حدی است که بتواند جراحی را به دلیل منافعی که از واردات نصیبش می‌شود، لغو کند. پزشک می‌تواند علم و مهارت خود را محدود ‌کند. در حوزه تجهیزات خیلی با این مشکل روبرو هستیم. چون بیمار اطلاعی از این محصولات نداشته و حق انتخاب ندارد.»

فروش سالیانه

به گفته این فعال فناور در حوزه‌های مختلف تولیدی این شرکت، فروش سالیانه فرق دارد. از این بازار گسترده تجهیزات پزشکی، سه و نیم میلیارد دلار حجم بازار تجهیزات پزشکی ایران است که کمتر از نصف آن شامل تولیدات داخل می‌شود. این شرکت شاید 5 درصد از این بازار را توانسته تا الان حمایت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =