کد خبر: 13910
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
دولت شهید جمهور

ایجاد دانشگاه حکمت بنیان، بازنگری سرفصل دروس، اجرای طرح آمایش آموزش عالی و مهارت محور شدن دانشگاه‌ها از جمله اقدامات وزارت علوم در دوره شهید جمهور بوده است.

به گزارش پیام خانواده   «محورِ سند بالادستی گام دوم، پیشرفت علمی است و ایران با برخورداری از توان دانشگاهی بسیار بالا، می‌تواند جایگاه مهمی در عرصه علمی جهان داشته باشد. دانشگاه‌ها و دانشگاهیان باید با مسئله‌محوری، نیازهای کشور را شناسایی و برای برون‌رفت از مشکلات، راهکار ارائه کنند.» این صحبت‌های رئیس جمهور شهیدی است که قدرت را فقط در ساخت موشک نمی دانست و می گفت: اگرچه پیشرفت در این عرصه نیز مایه افتخار است، اما باید در عرصه‌های دیگر علمی و فناوری نیز پیشرفت کنیم تا کشور در جنبه‌های مختلف قدرتمند شود. با شروع دولت سیزدهم و تأکید رئیس جمهور شهید بر پیشرفت دانشگاه های کشور، وزیر علوم نیز برنامه های بسیاری را برای پیشرفت علمی و آموزشی در نظر گرفت و تأکید کرد که برای رسیدن به تاثیر گذاری علم در جامعه راهی جز تحول نداریم و باید نگاه خود را به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تغییر دهیم و سیستم‌های مدیریتی، سنجشی و انگیزشی وزارت علوم را بازنگری کنیم. قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وقت هم هدف اصلی طرح تحول آموزش وزارت علوم تحقیقات و فناوری را بر مبنای منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، ایجاد دانشگاه دانایی محور و حکمت بنیان عنوان کرد و وزارت علومی که برای ایجاد دانشگاه حکمت بنیان برنامه ریزی کرده بود، حالا این طرح را در بیش از 10 دانشگاه کشور اجرا کرده است.معاونت آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به‌عنوان بخش پیشران آموزش عالی کشور یکی از محوری¬ترین ارکان تحولی در نظام آموزش عالی کشور در دولت مردمی سیزدهم بود و به تدوین برنامه¬های راهبردیِ آمایش و تحول در آموزش عالی اقدام کرد.
این معاونت رسالت اصلی آموزش عالی را در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطابق با منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، احیاء تمدن عظیم اسلامی تشریح کرد و در مسیر توسعه کشور با بهره-گیری از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی برای هموارسازی چالش ها گام برداشت.با توجه به مطالعات و تشریح برنامه ریزی های انجام شده در این مدت و توجه به اجرایی سازی و تحقق اسناد بالادستی مرتبط با حوزه آموزش عالی؛ به آسیب شناسی، نیارسنجی و بررسی کارشناسانه مسائل آموزش عالی با رویکرد تحولی پرداخته شد. در این راستا با بهره گیری از نظرات بیش از 1500 متخصص و عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و همچنین بهره‌مندی از خرد جمعی در دو اجلاس برگزار شده‌ معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها همچنین در نشست‌های تخصصی متعدد، سعی شد با نگاهی همه جانبه و ترسیم آینده مطلوب به سمت تحقق اهداف و مأموریت‌های وزارت عتف، گام موثری برداشته شود.با تمرکز بر توسعه دانشگاه‌های حکمت‌بنیان و تمدن‌ساز با محوریت حکیم پروری، برنامه‌محوری، شاگردپروری و اخلاق محوری تدوین و بازنگری آیین‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و تشکیل میزکارهای تخصصی، برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها و راهبردنگاری‌های علمی و آموزشی در دستور کار معاونت آموزشی قرار گرفت.طرح تحول آموزش عالی کشور و راهبردها و اقدامات متناظر با اسناد بالادستی به‌ویژه سند تحول دولت مردمی سیزدهم نیز با رویکرد رفع چالش ها مدنظر قرار گرفت. موضوع آمایش آموزش عالی نیز یکی از تأکیدات وزارت علوم در این دوره بود که با تأکید بر پیاده سازی مصوبه 776 شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو محور ساماندهی و مأموریت گرایی تبیین شد.

رویکرد اصلی اجرای آمایش آموزش عالی پاسخ¬گویی به نیازهای جامعه و کاهش هزینه های سربار دولت با ارتقاء کیفی آموزش عالی کشور بود.موضوع دیپلماسی آموزشی هم به کرات از سوی وزیر علوم مورد تاکید قرار گرفت و برای پیشبرد آن برنامه ریزی شد.گسترش هدفمند و آمایش آموزش عالی، محتوای رشته های تحصیلی، بهره وری و نظام جدید سنجش و پذیرش شاگردپروری ارتقای توان مهارتی و اشتغال پذیری دانشجویان گذر به دانشگاه حکمت بنیان ۶ اقدام مهم معاونت آموزشی وزارت علوم در دوره شهید جمهور بوده است.همچنین تدوین و بازنگری برنامه های درسی، تدوین نظام جامع کشاورزی و منابع طبیعی تدوین نظام جامع فنی و مهندسی، ابلاغ آیین نامه، تدوین و بازنگری برنامه های درسی نیز در این دوره وزارت علوم انجام شده است، بازنگری تمام رشته های دوره کارشناسی نیز در حال انجام است.رشد بیش از 60 درصدی پذیرش استعدادهای درخشان در مقطع دکتری در دولت سیزدهم و رشد بیش از ۱۳ درصدی پذیرش استعدادهای درخشان در کارشناسی ارشد در این دوره محقق شده است.آیین نامه بسته درسی مهارتی اشتغال پذیری نیز در شورای عالی اشتغال تهیه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =