رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)گفت: نظام رتبه‌بندی لایدن، نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در سال ۲۰۲۴ میلادی را منتشر کرد که بر این اساس جمهوری اسلامی ایران در صدر کشورهای اسلامی قرار دارد.

به گزارش پیام خانواده  سید احمد فاضل‌زاده روز یکشنبه با اعلام این خبر، افزود: ۴۶ دانشگاه از ایران در میان دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه یکهزار و ۵۰۶ دانشگاه جهان در آخرین رتبه‌بندی لایدن جای گرفته‌اند، ادامه داد: شمار دانشگاه‌های ایرانی راه‌یافته به این رتبه‌بندی نسبت به سال گذشته ثابت است.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام عنوان کرد: دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف، دانشگاه تبریز، فردوسی مشهد و دانشگاه شیراز، ۱۰ دانشگاه نخست ایران در این رتبه بندی جهانی هستند.

اعلام نتابج رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در لایدن؛ ایران در صدر کشورهای اسلامی

فاضل‌زاده گفت: ۱۶۴ دانشگاه از کشورهای اسلامی در رتبه بندی لایدن ۲۰۲۴ حضور دارند که این تعداد در سال گذشته ۱۴۵ دانشگاه بوده و در این میان، جمهوری اسلامی ایران با حضور ۴۶ دانشگاه در این نظام رتبه بندی، رتبه نخست را در اختیار دارد.

وی افزود: پس از ایران، ترکیه و عربستان سعودی به ترتیب با ۴۰ و ۱۶ دانشگاه در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام توضیح داد: در رتبه‌بندی لایدن از تولیدات علمی دانشگاه‌ها در نمایه‌های پایگاه WoS استفاده شده و این داده‌ها در بازه زمانی ۲۰۲۲-۲۰۱۹ لحاظ شده و استنادها تا پایان سال ۲۰۲۳ است.

بیشتر بخوانید

اعلام نتابج رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در لایدن؛ ایران در صدر کشورهای اسلامی

وی افزود: در این رتبه‌بندی تنها شکل انتشاراتی پذیرفته شده مقاله و مقاله مروری است و دیگر قالب‌های انتشاراتی مانند کتاب و مقاله کنفرانس از بررسی حذف می‌شوند.

فاضل‌زاده یادآور شد: لایدن یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس مجموعه پیچیده‌ای از شاخص‌های معتبر علم سنجی ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند.

وی اضافه کرد: بر این اساس، دانشگاه‌های جهان با ۲ دسته شاخص و در قالب چهار معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در رتبه بندی لایدن مورد ارزیابی قرار گرفتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =