کد خبر: 15329
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۱
حجاب

پیام خانواده - استاد حوزه و دانشگاه در یادداشتی به موضوع سه گانه عفت؛ غیرت و حجاب می پردازد.

به گزارش پیام خانواده؛ حجت‌الاسلام خدابخش عبدلی، استاد حوزه و دانشگاه با اعلام این مطلب که برای سامان دادن به مساله حجاب و نتیجه گیری مناسب و منطقی بایستی به پیشینه مساله و آنچه که تاکنون انجام شده و آنچه که باید انجام می شد بعنوان تبیین فرآیندی آن پرداخته شود فعل ها و ترک فعل هایی که نتیجه آن، وضعیت کنونی امر مقدس حجاب می باشد؛ اضافه کرده: هم باید آنچه که مروجان و موکدان امر حجاب انجام دادند و آنچه باید انجام می دادند و هم آنچه که مخالفین و معارضان مخصوصا در جبهه دشمن به انجام رسانده و می رسانند. این استاد حوزه و دانشگاه عوامل موثر بر مساله حجاب را مورد بررسی قرار داده که با هم می‌خوانیم:

سه گانه عفت، غیرت و حجاب
ریشه یابی مساله بی حجاب می تواند کمک شایانی به رفع معضلات در این حوزه داشته باشد اینکه بدانیم و بپذیریم آیا حجاب، یک حلقه تنها و منفصل و یک جزیره در کنار جزایر دیگر است یا اینکه مثل همه موضوعات شرعی مثل نماز و روزه و غیره نتیجه امور دیگری است. آیا می توان حجاب را بدون پرداختن به عفت به جایی رساند چه در عرصه نظر چه در عرصه عمل؟ آیا می توان حجاب و بی حجابی را بدون ملاحظه و تامل در موضوع غیرت انسانی و اسلامی به جایی رساند؟!


دسته بندی مخاطبین مساله بی حجابی:
آیا می توان بدون شناسایی و دسته بندی مخاطبین این مساله، برای همه اقسام آن، نسخه واحدی را ارائه نمود؟!
اینکه به مرحله ای رسیده باشیم که بخواهیم و یا خود را ناچار ببینیم از اینکه از قوه قهریه و اجبار در یک مساله اصالتا دینی و فقهی مدد بجوییم نتیجه چه فرآیند نادرستی می تواند بوده باشد؟ آیا اگر درست باشد که تکالیف شرعی را به مقرره ها و مصوبه ها پشتیبان سازی کنیم، نمی شود در موضوعات دیگر فقهی و فروعات، رویه و عملکرد مشابهی را پیش بینی و تجویز نمود؟!!

نقش خانواده و تاثیر ازدواج:
راه حل های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بررسی شده اند؟؟ و اگر بخواهیم نسخه ای در هر یک از این سطوح درمانگرانه ارائه دهیم آن نسخه های کوتاه و میان و بلندمدت کدامند؟
اگر آن چنان که متعارف در میان و متداول در بیان می باشد که خانواده را بنیانی اصیل در جامعه و یکی از نهادهای بسیار حائز اهمیت در میان همه نهادهای آن می داند در نسخه های ارائه شده، چه میزان به پتانسیل خانواده، توجه شده و تا چه میزان،از این ظرفیت مورد توجه، در درمانگری بهره برده شده و خانواده، فاکتور مهم و اثرگذار دانسته شده است!؟
در کنار ریشه یابی حجاب و بی ححابی در عفت و غیرت، به عنوان علل اثباتی و اِعدادی،آیا نباید به مسائلی چون ساماندهی اورژانسی موضوع تعطیلی ازدواج( به نسبت آنچه که باید محقق شود و به نسبت سن مقتضی ازدواج،که نتیجه عملیات ریاضی اش، میل به صفر پیدا می کند) و تلاش مضاعف و جهادی همه جانبه، برای نتیجه گرفتن در این مساله پرداخت؟!

ساماندهی معاش خانواده ها با رعایت اصل عدالت:
آیا نباید سامان دادن به اقتصاد خانواده ها و سامان دهی مشاغل کشور و لااقل عدالت پیشگی در فرصت های شغلی موجود در وضعیت عجز از ایجاد فرصت های شغلی جدید را سرلوحه عرصه کسب و کار و ایجاد شغل و گسترش اشتغال، قرار داد!؟

تولیدات قوی رسانه ای و مدیریت تولیدات دیجیتال:
آیا می توان ذهن و چشم و گوش شهروندان یک جامعه را در دریایی از داده های نادرست و غلط و منافی هدف و مطلوبیت ها، غوطه ور و خیره و مبهوت رها کرد به گونه ای که همه زمان و همه مکان، همه نوع خوراک سمعی، بصری و ذهن ساز یا ذهن سوز، در دسترس باشد آن وقت انتظار پاکی و پاکدامنی و رفتار پاکدامنانه و تقیدآمیز را داشت!؟
بله راحت ترین کار و آن آخرین نسخه اول پیچیده شده این است که متحکمانه، مطلوب مان را در مقول مَنهیات قرار دهیم و بگوییم ای شهروند اگر این کار را مرتکب شوی مجازات خواهی شد !!!!

دیوانسالاری حجیم تر، نتیجه گیری کمتر:
آیا گمان می شود با درگیر کردن سازمان ها و نهادهای متعدد و متلون، نسخه جامعی را برای موضوعی که هم عواملش، هم راه حل هایش مشخص و محرز است تدوین کرده ایم؟؟ آیا این همه حجم دادن و متورم کردن حیث بروکراتیک یک مساله، آن نسخه را در همان مرحله مقدماتی و قبل از اینکه پایش به میدان و عرصه عمل باز شود فلج نمی کند!؟ به تعبیری، مکانیزم از پیش شکست خوردن یک نسخه، سنگین کردن بروکراتیک آن می باشد و در این حالت فقط توپی را در یک زمین فوتبال بین بازیکنان مختلف و با شکل بندی و هدف بندی های متفاوت، انداخته ایم بی آنکه کسی بخواهد و بتواند به طرف دروازه و هدف نهایی که رفع آن معضل است حرکتی از خود نشان دهد و گلی به ثمر برسد!

ضرورت نسخه پیچی بومی و اسلامی:
در یک جامعه اسلامی برای صید بهترین نتیجه ها، چاره ای نیست جز اینکه به راه حل یابی مناسب و برخاسته از متن و معارف اعتقادی و عرفی آن بپردازیم و تا زمانی که نظام‌مسائل و حل شان را در منظومه به هم‌پیوسته قرار نداده و مبتلا به گسست در اندیشه ها و گسست در اندیشه ها و عمل ها باشیم ره به جایی نخواهیم برد چگونه می شود در یک نظام فقهی، متکفل معیشت و معاش را در نهاد خانواده یا ازدواج، مرد قلمداد و معرفی نمود ولی تکلیف همه خانواده هایی که به دلایل گوناگون،( من جمله تقصیر و قصورات متعدد تربیتی در جامعه و فضای رسانه ای و فرهنگی کشور) از نعمت وجود آن متقبل متکفل محرومند و در گردونه سخت یتیمی یا بی شوهری و طلاق افتاده اند تکلیفشان را مشخص نکرده رهایشان نمود! و انتظار نابسامانی نداشت!

راه حل های روشن برای مشکلات ظاهرا بزرگ:
آیا نمی شود با یک مدیریت رسانه ای و تغییر نگرش ها، اموری مانند ازدواج را که صد در صد سهم عمده و غیرقابل اغماض در مسائلی چون بی حجابی دارد را ساماندهی نمود!؟ با همان سرمایه های خرد و به ظاهر بی اهمیت که در نزد خانواده هاست چه بسا اگر ذهنیت ها با کار رسانه ای صحیح و پرتیراژ مدیریت و ترمیم شوند می شود بدون اینکه باری متوجه ماشین سنگین و ثقیل مالی دولت و مملکت بشود بخشی از مساله را حل کرد! مگر با یک پویش همدلانه ان هم در مقطعی کوتاه، هزاران میلیارد از همین ثروت های خفته و به ظاهر بی اهمیت مردمی، برای کمک به حل مشکلات کشوری مورد تجاوز دشمن جمع آوری نشد!؟ پس اگر ما بخواهیم و خواستن ها و هدف هایمان را با استفاده از نظرات نخبگان دلسوز و هوشمند، درست ترسیم و تصویر کنیم قطعا کارهای زیادی می توان انجام داد و بسیاری از مشکلات، یا ایجاد نمی شوند یا اگر ایجاد شده اند قابل حل خواهند بود

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رفعت صادقپور US ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۷
    0 0
    سلام علیکم بنظرمن قانون حجاب درسایه ی قوانین دیگرقابل اجراست واگرسالهاوقرنهاآسیب شناسی بشودوصحبت حاصلی نخواهدداشت مگراینکه ابتداعدالت اجتماعی وعدالت اقتصادی وعدالت اخلاقی مسئولین اصلاح واجرایشودبعدبپردازن به موضوع حجاب

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =