به گزارش پایگاه خبری پیام خانواده؛ سید رضا صالحی امیری، در آیین افتتاحیه دومین اجلاس منطقهای دیپلماسی استانی در مشهد با اشاره به اهمیت دو استراتژی کلیدی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با چالشهای جهانی اظهارکرد: نظام در شرایط مختلف دو رویکرد را انتخاب کرده است، یک سنگر مقاومت در برابر زیادهخواهیهای دشمن و در کنار آن استراتژی مذاکره برای تأمین منافع ملی، این رویکردها باید به درستی درک و مورد حمایت قرار گیرد.
️وی افزود: مهمترین نیاز امروز جامعه ایران، امیدآفرینی است. باید در این شرایط به مردم امید بدهیم و تلاش کنیم تا دشمنان را با امید بینتیجه کنیم. همایشهایی مانند این باید به مردم نشان دهد که مسئولین در تلاش برای حل مسائل معیشتی و اقتصادی آنها هستند.
️وزیر میراث فرهنگی همچنین به موضوع اعتمادسازی در جامعه اشاره کرد و گفت: اعتماد عمومی، موتور محرکه برای تداوم و پایداری نظام سیاسی است. ما امروز بیش از همیشه به اعتماد و امید نیاز داریم. اعتماد باید در بستر کارآمدی و با ارائه پاسخهای روشن به مطالبات مردم در تمامی نقاط کشور شکل بگیرد. ️
صالحیامیری در ادامه سخنان خود به وضعیت صنعت گردشگری کشور پرداخت و اظهار داشت: در سال 1402 بیش از 6 میلیون گردشگر به ایران وارد شدند و در سال 1403 این رقم به 7 میلیون و 399 هزار نفر رسید. هدفگذاری ما برای امسال 8 میلیون و 800 هزار گردشگر است. ️
وی همچنین به جذابیتهای گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان یکی از ده کشور جذاب دنیا شناخته شده است. اخیراً سازمان جهانی گردشگری سه روستای ایران را به عنوان مقاصد گردشگری معرفی کرد؛ این نشاندهنده ظرفیتهای بینظیر کشور در این حوزه است. ️
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مشکلات زیرساختی در صنعت گردشگری کشور اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به هدف جذب 15 میلیون گردشگر، نیازمند توسعه زیرساختها و سرمایهگذاری در این بخش هستیم.
️وی در ادامه به نیازهای زیرساختی کشور در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: یکی از مطالبات مهم ما از این همایش، توجه به زیرساختها است. بر اساس تکالیفی که در برنامه هفتم مجلس مشخص شده است، ما به 15 میلیون گردشگر و ایجاد 100 هزار شغل در سال نیاز داریم. اما این هدف بدون توسعه زیرساختها ممکن نیست. ظرفیت فعلی زیرساختهای کشور پاسخگوی جذب 15 میلیون گردشگر نیست، و به همین دلیل نیازمند سرمایهگذاری جدی در این بخش هستیم. ️
صالحی امیری همچنین به پروژههای زیرساختی در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 700 پروژه گردشگری در کشور در دست اجرا است. این پروژهها با سرمایهگذاری بخش خصوصی و با تأمین منابع مالی از سوی دولت میتوانند در رشد صنعت گردشگری کشور نقش مهمی ایفا کنند. بهویژه استان خراسان رضوی و شهر مشهد که بخش عمدهای از گردشگران خارجی بهویژه در حوزه زیارتی را جذب میکند، نیازمند توسعه زیرساختهای بیشتری هستند. ️
وی بر لزوم مقابله با پدیده ایرانهراسی تأکید کرد و افزود: برای مقابله با پروژه ایرانهراسی که غرب به کمک رسانههای خود دنبال میکند، باید ایران واقعی، فرهنگی و تمدنی را به جهانیان معرفی کنیم؛ این هدف با همکاری وزارت خارجه، رسانه ملی و سایر بخشها قابل دستیابی است.
️وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ایران همواره امن بوده و خراسان بهویژه یکی از امنترین مناطق کشور است. اما برای معرفی ایران بهعنوان کشوری امن و جذاب در جهان، باید به طور فعال با رسانهها و چهرههای شناخته شده در سطح بینالمللی همکاری کنیم. اخیراً حرکتی آغاز کردهایم تا از سلبریتیها و چهرههای تأثیرگذار برای معرفی جاذبههای ایران به دنیا استفاده کنیم، این افراد بهویژه در کشورهای همسایه میتوانند تأثیر بسزایی در تغییر تصویر ایران در ذهن جهانیان داشته باشند. ️
صالحی امیری افزود: در این مسیر، هدف ما مقابله با پروژه ایرانهراسی است که برخی رسانههای غربی دنبال میکنند. ما باید با قدرت و هماهنگی تصویر ایران واقعی، فرهنگی و تمدنی را به جهانیان نشان دهیم. این هدف با همکاری وزارت خارجه، رسانه ملی و سایر بخشهای کشور بهویژه در راستای استفاده از چهرههای تأثیرگذار خارجی میتواند محقق شود.
️وی همچنین به حمایتهای قانونی و مشوقهای ویژه برای سرمایهگذاران در این بخش اشاره کرد و گفت: دولت و مجلس در برنامه هفتم، پنج مشوق ویژه برای سرمایهگذاران در بخش گردشگری تصویب کردهاند که شامل معافیتهای مالیاتی و گمرکی برای پروژههای هتلسازی، توسعه زیرساختها و واردات مواد اولیه برای ساخت هتلها و تاسیسات گردشگری میشود. این مشوقها میتوانند تحول قابل توجهی در توسعه زیرساختها و جذب سرمایهگذاران در صنعت گردشگری ایجاد کنند. ️
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سفرای کشورهای مختلف که در این همایش حضور داشتند، خواست تا در راستای توسعه صنعت گردشگری ایران همکاری کنند.
صالحی امیری گفت: ما از سفرای کشورهای همسایه از جمله عراق، پاکستان، آذربایجان، عربستان و سایر کشورهای منطقه انتظار داریم تا با معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری امن و جذاب در سطح بینالمللی، به ما کمک کنند. همچنین کشورهای بزرگ اسلامی مانند مصر، اندونزی و مالزی، و همچنین کشورهای چین و روسیه از دیگر بازارهای هدف ما هستند که باید همکاریهای بیشتری با آنها داشته باشیم.