کد خبر: 2543
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۸
صالح قاسمی

پیام خانواده - یک پژوهشگر تحولات جمعیت گفت: در زمان حاضر میانگین سنی جمعیت کشورمان بالای ۳۲ سال است، به این معنی که امروز، ایران ما کشوری میانسال است که به‌سوی سالمندی حرکت می‌کند و دیگر ایرانِ جوان نیست!

صالح قاسمی در گفت‌وگویی در اشاره به حرکت جمعیت کشورمان به‌سمت "سالمندی" اظهار کرد: ما همیشه ایران را به‌عنوان ایرانِ جوان و یکی از کشورهای جوان دنیا می‌شناختیم و به‌واسطه همین جوان بودن از جمله کشورهای خلاق و پیشرو در تکنولوژی بودیم.

وی ادامه داد: ما خلاقیت‌ها و پیشرفت‌های کشور را مدیون جمعیت جوانمان بوده‌ایم اما آمارها می‌گویند که ایران ما دیگر یک کشور جوان نیست!

این پژوهشگر حوزه جمعیت در توضیح دلیل جوان نبودن جمعیت کشور خاطرنشان کرد: بر اساس سرشماری سال 1395، میانگین سنی افراد حاضر در کشور از 31 سال عبور کرده است و در زمان حاضر، در انتهای سال 1399، میانگین سنی کشور از 32 سال نیز عبور کرده است!

وی افزود: در زمان حاضر ما کشوری داریم که میانگین سنی جمعیت آن بالای 32 سال است! از طرفی میانه سنی نیز شاخصی است که جمعیت کشور را به دو نیمه مساوی تقسیم می‌کند، میانه سنی جمعیت ما در سال 1395، 30 سال بوده است و هم‌اکنون از 31 سال عبور کرده است.

نویسنده مجموعه "جنگ جهانی جمعیت" تصریح کرد: به این ترتیب می‌توان گفت، کشوری که افتخار می‌کرده یکی از جوان‌ترین کشورهای جهان است، امروز کشوری میانسال است و با سرعت بالایی به‌سمت سالمندی حرکت می‌کند و دیگر کشوری جوان و بالنده به‌معنایی که قبلاً سراغ داشتیم، نیست.

قاسمی یادآور شد: بعد از این در صورت عدم اصلاح شاخصه‌های جمعیتی کشور، میزان خلاقیت و مشارکت در تولید ما در حوزه‌هایی مثل اقتصاد، نوآوری و تکنولوژی‌های روز، کاهش پیدا خواهد کرد! امروز ایران ما کشوری میانسال است که به‌سوی سالمندی حرکت می‌کند و دیگر ایرانِ جوان نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =