کد خبر: 4179
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶
عبداللهی

پیام خانواده - عضو مجلس خبرگان گفت: اگر مثلا معاون رئیس جمهور که اصلاح طلب است یا برخی از کسانی که از این گروه هستند و صلاحیتشان احراز نشده، از طرفی مثلاً می بینیم برخی از سپاه که در جایگاه سرلشکری هستند و خدمات آنها در کشور خیلی روشن است نیز تأیید نشده‌اند.

به گزارش پیام خانواده، آیت‌الله عبدالمحمود عبداللهی، نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگویی با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه می دانیم که قانون اساسی ما، همان طور که پاسداری از احکام و قانون اساسی را به عهده شورای نگهبان گذاشته، نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و خبرگان  را هم به عهده شورای نگهبان قرار داده است.

وی با بیان اینکه اصولا نظارت بر انتخابات، کنترل انتخابات در همه نظام های عقلایی دنیا بر عهده یک نهادی است، تصریح کرد: روشن است که یکی از مهم ترین عوامل اقتدار، عزتمندی، تحول، رسیدن به آرمان های انقلاب و متعالی کشور، مربوط می شود به چگونگی مسئولین اجرایی و خصوصیات آنها به خصوص رئیس جمهور که اداره کشور با مجموعه وزار و نهادهایی که در اختیار دارد، مدیریت می کند.

عبداللهی ادامه داد: به همین دلیل در قانون اساسی ما مقررات، اوصاف و خصوصیات بسیار مهمی پیش بینی شده که باید این رئیس جمهور منتخب این اوصاف و ویژگی ها را داشته باشد.

وی افزود: فقها و حقوقدانان شورای نگهبان ما، درست مثل قضاتی هستند که در دادگاه به قضاوت می پردازند و به تطبیق این شرایط و این خصوصیات را با کسانی که کاندیدا هستند، می پردازند و باید وجود آن شرایط را احراز کنند. همان طور که در داوری و قضاوت، آن طرفی که حکم به نفعش داده نمی شود ممکن است اعتراض داشته باشند، ولی عقلانیت، تعهد اجتماعی و اسلامی ایجاب می کند که تسلیم حکم باشد و به قاضی اعتماد کند، اگرچه این هم یک واقعیتی است که قاضی معصوم نیست، دقیقا همین مسأله در مورد شورای نگهبان هم هست.

عضو مجلس خبرگان گفت: بر همین اساس پیوسته شورای نگهبان در هنگامه تصمیم گیری ها در ایام انتخابات مورد تهاجم گروه هایی قرار می گرفته که تصمیم گیرهای این نهاد طبق خواسته آنها نبوده است. در صورتیکه روشن است این اعتراض و تهاجم  با یک نهاد قانونی با عقلانیت و قانون گرایی و تعهد دینی در تضاد است. و آگاهانه یا ناآگاهانه حرکتی است بر خلاف اقتدار، عزتمندی و حاکمیت جمهوری اسلامی و شاهد این مطلب این است که پیوسته امام خمینی در سخنانش روی قانون گرایی و روی لزومت حاکمیت تصمیم گیری شورای نگهبان تکیه می کردند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) شورای نگهبان را به عنوان یک نهاد بسیار« مقدس و مهم، نماد ملت و دین، عامل اجماع و سکینه ملت و در حقیقت نبض اسلامی و مایه آرامش» معرفی می کند، خاطرنشان کرد: امام وظیفه خودشان می دانستند که پیوسته در برابر تهاجمات از شورای نگهبان دفاع کنند. دلیل آن هم همین است که قانون اساسی ما نهاد شورای نگهبان را در یک جایگاه داوری و نظارت بلندی قرار داده است و انتخابات سالم در گروی این نظارت است.

عبداللهی افزود: منطق، عقلانیت، قانون گرایی، احساسات ملی، تعهد دینی ایجاب می کند که از نهادی که می گوید ما تمام تلاش و کوشش خودمان را کردیم در مقام تطبیق قانون، معیار های قانون را با منتخبین و کسانی که کاندید شدند، تطبیق دادیم و  تلاش خود را کردیم، تسلیم باشیم.

وی با بیان اینکه نهاد شورای نگهبان باید مورد پپشتیبانی قرار بگیرد و تقویت شود، گفت: اگرچه این موضوع از نظر ما یا گروه ما مورد پسند نباشد.

عضو خبرگان خاطرنشان کرد: امام در مورد شورای نگهبان می فرمایند: «شورای نگهبان در حرف و اقدام و کار خودش امین و معتمد است و همه موظفند به چشم امین به آن نگاه کنند». یا در جای دیگری می فرمایند: «شورای نگهبان حساس ترین دستگاه قانون جمهوری اسلامی است.» خب این گفتار امام نه اینکه تعبد باشد، منطق هم همچنین ایجاب می کند. همچنین می‌فرماید: «همه باید توجه داشته باشند به مجرد اینکه مطلبی بر خلاف رأی یک نفر است نباید بگوید این شورا درست نیست، این خودش درست نیست باید خودش را درست و اصلاح کند و این گرفتاری برای ملت ما هست».

عبداللهی با بیان اینکه البته درباره شورای نگهبان مسئله عصمت مطرح نیست، گفت: بحث قانون اساسی است که گروهی را تعیین کرده که مورد تأیید هستند و  واجد شرایطشان از نظر رهبری امضاء شده است و به تصمیم گیری می پردازند.

وی با اشاره به اعلام اسامی نهایی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در مورد کسانی که صلاحیتشان احراز نشده، اگر مثلا معاون رئیس جمهور که اصلاح طلب است یا برخی از کسانی که از این گروه هستند و صلاحیتشان احراز نشده، از طرفی مثلاً می بینیم از سپاه کسانی که در جایگاه سرلشکری هستند و خدمات آنها در این کشور خیلی روشن است یا کسانی که از مقامات بالای کشور هستند، کسانی که سالیان سال از طرف رهبری مسئولیت داشتند ولی در پشت در ریاست جمهوری مورد امضاء شورای نگهبان قرار نگرفتند.

عبداللهی گفت: وقتی این نتیجه دیده می شود، باید از این همه دقت، بی طرفی و قانون گرایی افتخار کرد. و این نتیجه را بیان کرد که یک نهاد چقدر متوجه قانون است، البته در عین حال تکامل در کار ایجاب می کند که پیشنهادات، انتقادات، طرح ها برای اصلاح قانون پیوسته ارائه بشود و دنبال شود که اگر نواقصی در قانون‌های عادی وجود دارد، در عواملی که انتخابات را پرشورتر می کند، دنبال بشود اما منطق و عقلانیت نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

عضو خبرگان افزود: حرکت دنیای غرب و دشمنان اسلام که در این انتخابات هم منافعی دارند، اهداف و برنامه آنها مورد غفلت قرار نگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =