مادر

پیام خانواده - احادیث و روایات زیادی برای جایگاه مقدس مادری وجود دارد که موجب دلگرمی مادران است و روایت آن کام همه مادران را شیرین می‌کند.

به گزارش پیام خانواده، تقدس‌زدایی از مادری و جایگاه مادر هیچگاه ممکن نیست. مادران نزد خداوند احترام ویژه‌ای دارند و احادیث و روایت بسیاری نیز برای اهمیت نقش مادری از دیدگاه معصومین وجود دارد که به خوبی نشان می‌دهد این نقش چقدر برای خداوند عزیز و بزرگ است. حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی در گفتگویی کوتاه درباره زاویه‌ نگاه خدا به مادران صحبت کرده‌اند.

خداوند چه‌طور به مادران نگاه می‌کند؟

من همیشه به این سؤال فکر می‌کردم. به اینکه برای ترسیم جایگاه مادری و برای اینکه خوب جا بیفتد که مادری چقدر عزیز و مورد احترام است  باید از چه زاویه‌ای به آن نگاه کرد؟اندیشمندان مسلمان غیر مسلمان زیادی در این رابطه صحبت کرده‌اند.به ذهنم خطور کرد شاید قشنگ‌ترین زاویه دیدی که ما می‌توانیم از آن جایگاه مادری را با تمام وجود حس کنیم، زاویه‌ای است که خدا به مادر نگاه می‌کند. این خیلی مهم است.نگاه خدا به مادری در آیات و روایات ما آمده است. فکر می‌کنم تمام جایگاه مادری را در این روایات می‌توان به دست آورد.

روایت اول؛ یک شب کنار مادرن بودن بهتر از جهاد در راه خدا است

کسی نزد رسول خدا (ص) آمد و عرض کرد: «من مرد جوانی هستم و سرحالم و دوست دارم به جهاد بروم. اما مادری دارم که اکراه دارد من به جنگ برم.» حضرت (ص) فرمودند: «برگرد. برو و با مادرت باش. قسم به آن کسی که من را به حق به نبوت مبعوث کرد، یک شب مأنوس بودن تو در کنار مادرت، بهتر از جهاد در راه خدا است.» البته این روایت برای مواقعی است که جهاد مستحب شده است. یعنی به اندازه کفایت رزمنده در میدان نبرد هست.

روایت دوم؛ نمی‌توانی حتی یک روز حق مادرت را ادا کنی!

کسی از حضرت رسول اکرم (ص) پرسید: «حق پدر بر عهده فرزند چیست؟» ایشان فرمودند: «تا زمانی که زنده است از او اطاعت بکند.» آن مرد پرسید: «حق مادر بر عهده فرزند چیست؟» پیامبر گرامی اسلام (ص) یک تعبیر تکان‌دهنده، خوشحال‌کننده و حتی ترساننده برای این مسئله به کار می‌برند: «هیهات، هیهات، بسیار بعید است کسی بتواند این حق را ادا کند. اگر به اندازه ریگ‌های بیابان و قطرات باران عمر کنی و تمام این مدت را در مقابلش بایستی (کنایه از اینکه آماده به خدمتش باشی)، این به اندازه یک روز که مادرت تو را در شکمش حمل می‌کرده، نیست.»

روایت سوم؛ نیکی به مادر و قرائت قرآن در بهشت

یکی از همسران رسول خدا (ص) نقل می‌کند: «حضرت رسول (ص) فرمودند: زمانی که به معراج رفته بودم و بهشت و جهنم و... را به من نشان دادند، در بهشت که بودم صدای قرائت یک قاری را شنیدم. پرسیدم او کیست؟ گفتند حارثة بن نعمان است. نتیجه نیکی اینچنین است. زیرا او بیشتر از همه به مادرش نیکی می‌کرده است.»

همه این روایات نشان می‌دهد که خدا چقدر برای مادر شأنیت و شخصیت قائل شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =