انتخابات 1400

پیام خانواده - ایرنا -وعده‌های اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، این روزها بخش زیادی از تبلیغات آنها را به خود اختصاص می‌دهد با این حال کارشناسان، افکار عمومی و مردم را به تعمق و ارزیابی دقیق این وعده‌ها فرا می‌خوانند.

به گزارش پیام خانواده، این روزها و در فاصله کمتر از ۲۰ روز مانده به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اقتصاد و مشکلات معیشتی زمین و زمینه اصلی ‌رقابت نامزدهای انتخاباتی است. وعده و وعیدهای انتخاباتی بدون توجه به مبنای کارشناسی فضایی را به وجودآورده که این وعده‌ها نه تنها ممکن است آورده‌ای برای نامزدها نداشته باشد حتی ممکن است منجر به بی‌اعتباری و سقوط آنها شود.

در نگاه اول و مشکل اصلی که در شعارهای انتخاباتی و تبلیغاتی نامزدها به چشم می‌خورد نگاه تک بعدی به مسئله اقتصاد و معیشت مردم است. واقعیت این است که متغیرهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مسائل بین‌المللی ارتباط ارگانیک باهم دارند و وعده حل مشکلات اقتصادی بدون توجه به این مولفه‌ها منطبق بر واقعیات نیست 

 وضعیت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، محیط بین المللی و روابط خارجی، عناصر فرهنگی و مسائلی مانند روحیات ملی و مردمی مسائلی هستند که نمی توان از کنار آنها به سادگی عبور کرد. گذشته از وعده‌های کمی مانند پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، ارتقای جایگاه پول ملی در بازه زمانی کوتاه، یک میلیون اشتغالزایی، وام ۵۰۰ میلیونی، اصلاح وضعیت بورس در فاصله سه روز، شاهد وعده‌های کلی مانند مبارزه با رانت و فساد و تبعیض و شفافیت هستیم شعارهایی که در تمام ادوار گذشته در موسم انتخابات از سوی نامزدهای انتخابات مطرح می‌شده است.

 مردم درست و نادرست را بخوبی تشخیص می‌دهند

 در این بین کارشناسان و تحلیلگران این روزها نسبت به این وعده‌ها هشدار داده و بر لزوم روشنگری تاکید می‌کنند. البته افکار عمومی در سال‌های نه چندان دور تجربه وعده های پوپولیستی را تجربه کرده اند. در همین زمینه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به این وعده ها هشدار داده اند.   

«سید کاظم دلخوش اباتری» در گفت و گو با ایرنا در این باره گفت: هر قولی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در شرایط فعلی می‌دهند، غیرقابل تحقق است و به نحوی انحراف افکار عمومی برای رسیدن به خواسته‌ها است، مگر اینکه منابع این وعده‌ها تامین شده باشد.

نماینده مردم صومعه سرا افزود: وقتی نامزد شعاری می‌دهد باید دید آیا او از منابع ملی به درستی استفاده می‌کند؟ آیا برای کسب درآمدهای دولت خود را به زحمت می‌اندازد؟ آیا مدیران توانمند برای پیشبرد اهداف کشور انتخاب می‌شوند؟

وی خاطرنشان کرد: نامزدهای ریاست جمهوری با توجه به مشکلات اقتصادی مردم تصور می‌کنند که اگر شعارهایی از جنس اقتصاد و معیشت بدهند، مردم جذب خواهند شد در حالی که عقلانیت مردم افزایش یافته و درست و نادرست را به خوبی از هم تشخیص می‌دهند.

تحمیل هزینه جدید به دولت با وعده‌های غیرقابل اجرا مضر است

«محسن زنگنه» ‌عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیزبه خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: وعده‌های انتخاباتی که در چارچوب قانون داده شود، مشکل ساز نیست ولی واقعیت این است که در شرایط فعلی که اقتصاد نیاز به تنفس دارد و مردم  می‌خواهند از آرامش برخوردار شوند، تحمیل هر گونه هزینه جدید به دولت با وعده‌های غیر قابل اجرا مضر است.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه محولات افزود: هر نامزدی که اعلام می‌کند قوانین را درست اجرا خواهد کرد، در حقیقت او عقلانی صحبت کرده و گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری است

وی در پاسخ به این سوال که آیا وعده‌های تبلیغی مانند اعطای وام ۵۰۰ میلیونی یا پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی همچنین ایجاد یک میلیون شغل که از سوی نامزدها مطرح می‌شود، ‌ شدنی است یا خیر؟ گفت: همه نامزدهای ریاست جمهوری افراد فرهیخته‌ای هستند و وقتی وعده‌ای می‌دهند حتما منابع آن را نیز در نظر گرفتند. ولی نظر شخصی بنده این است که در شرایط حاضر هر پیشنهادی که نقدینگی کشور و سرعت گردش مالی را افزایش دهد برای کشور که ۳ هزارهزار میلیارد نقدینگی دارد، رشد اقتصادی صفر است و تورم بالای ۴۰ درصد وجود دارد، مضر است.

وعده‌های فاقد پشتوانه نامزدها سبب تخریب خود آنها می‌شود

«محمد مهدی زاهدی» هم درباره وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری گفت: کلی گویی نامزدهایی ریاست جمهوری مشکلی از مشکلات مردم را حل نمی‌کند و باید نامزدهایی که وعده وام، یارانه یا شغل را می‌دهند، منابع آن را هم به افکار عمومی ارائه کنند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: اگر چگونگی تامین منابع این وعده‌ها مشخص نشود، خوب می‌توان وعده یک میلیارد وام یا مبلغ یک میلیون یارانه را هم به مردم داد. البته این گونه وعده دادن نامزدها شاید در آغاز تبلیغات خوب به نظر برسد، اما اگر در ادامه نتوانند برنامه عملیاتی برای آن بیان کنند، سبب تخریب خود آنها خواهد شد.

نماینده مردم کرمان از نامزدهای انتخابات خواست که با برنامه صحبت کنند و افزود: کشور ما در یک تنگنای اقتصادی است. در این شرایط فقط چشم امید داشتن به رفع تحریم‌ها از سوی غرب عاقلانه نیست. با توجه به محدودیت منابع کشور بهتر است نامزدها در بیان وعده‌های خود بر اساس واقعیت‌ها صحبت کنند.

به گفته وزیر پیشین علوم تحقیقات و فناوری، واقع‌گرایی، داشتن برنامه، برخورداری ازبرنامه‌های اقتصادی تحول آفرین، دارا بودن برنامه‌هایی بر اساس جهش تولید از جمله راهکارهایی است که باید نامزدهای ریاست جمهوری آنها را بیان و دنبال کنند.

تا مشکل پول اعتباری حل نشود، نمی‌توان وعده ایجاد یک میلیون شغل داد

«حسین میرزایی» عضو کمیسیون فرهنگی هم در گفت و گو با خبرنگار سیاسی گفت: وقتی نامزد ریاست جمهوری وعده توخالی به مردم می‌دهد، ‌مطمئن باشید بعد از ۴ یا ۸ سال نیز کشوری پوچ و توخالی به شما تحویل خواهد داد.

وی با بیان اینکه باید نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه‌های مختلف از کارشناسان خبره برای وعده‌های خود کمک بگیرند، گفت:‌ از مردم می‌خواهیم که بعد از شنیدن سخنان این نامزدها، صحت و سقم آن را از کارشناسان سوال کنند و بعد از صحت سنجی این وعده به آنها رای دهند.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به وعده های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اینکه نامزدی مدعی شده که به زوجین ۵۰۰ میلیون وام ازدواج می‌دهد،  شاید این موضوع محقق شود ولی با توجه به پایین بودن سقف منابع بانکی، تعداد اندکی از زوجین از این منابع استفاده خواهند کرد.

میرزایی درباره وعده پرداخت ۴۵۰ هزار تومان یارانه از سوی دیگر نامزد انتخابات نیز گفت: در زمان فعلی چنین وعده‌هایی شاید شیرین باشد ولی در آینده سبب تورم درکشور خواهد شد و عواقب بدی برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

وی با اشاره به وعده ایجاد یک میلیون شغل توسط دیگر نامزد انتخابات نیز اظهار داشت: اقتصاد ایران در ظاهر اسلامی و در حقیقت سرمایه‌داری است و در چنین اقتصادی دو مشکل اساسی وجود دارد که خود آمریکایی‌ها نیز به عنوان مبتکر این اقتصاد هنوز نتوانستند این مشکل را حل کنند.

نماینده مردم اصفهان در توضیح این دو مشکل اساسی گفت: نخست رابطه رکود و تورم و دوم موضوع اشتغال است که هنوز حل نشده است. همچنین وقتی نرخ ارز دچار چالش می‌شود صادرات جای خود را به واردات می‌دهد که این نیز در ایجاد شغل خلل ایجاد خواهد کرد.

وی تاکید کرد:  وقتی ثروت در اختیار بنگاه‌های بزرگ قرار می‌گیرد به صورت طبیعی اگر بنگاه‌های کوچک بیش از نرخ تورم  سود نداشته باشند این بنگاه‌ها به سمت ورشکستگی رفته و میلیون‌ها شغل کوچک از دست خواهد رفت.

میرزایی با توصیه به نامزدی که وعده ایجاد یک میلیون شغل را داده است، ‌گفت: باید ایشان بدانند تا زمانی که مشکل پول اعتباری را حل نکردند، این وعده قابلیت اجرایی شدن ندارد و در دولت‌های قبل نیز چنین وعده هایی داده شده است.

مشکل کشور مدیریت بحران نیست بلکه بحران مدیر خوب است

«ذبیح الله اعظمی ساردویی» نماینده مردم جیرفت نیز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: وقتی وعده‌های نامزدهایی که جزو نخبگان کشور هستند را می‌شنویم و قرار است این افراد روزی سکان ریاست جمهوری کشور را بر عهده بگیرند بیشتر سبب تعجب می‌شوند.

‌وی افزود:‌ نامزدها به جای چنین وعده‌هایی باید برنامه قابل قبول و برخوردار از توان اجرایی ارائه کنند و از نمایندگان مجلس هم توقع می‌رود برنامه‌های کلی نامزدها را کمیسیون‌های تخصصی آنالیز کرده و خروجی آن را به سمع و نظر مردم برسانند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه اجرای چنین رویکردی سبب جلوگیری از ارائه وعده‌های غیرقابل اجرای نامزدها خواهد شد، گفت: البته ممکن است نامزدی که می‌داند رای نخواهد آورد، شعاری بدهد و این شعار در مردم نسبت به رییس جمهور آینده ایجاد توقع کند.

ساردویی با بیان اینکه مشکل کشور مدیریت بحران نیست بلکه بحران مدیر خوب است، عنوان کرد: اگر مدیریت کارآمد برای بخش‌های مختلف کشور اختصاص داده شده و مشکلات سیاست خارجی کشور رفع شود، می‌توانیم اقتصاد را در همه بخش‌ها به ویژه کشاورزی فعال کرده و از معادن به شیوه بهتری استفاده کنیم.

نماینده مردم جیرفت خاطرنشان کرد: با چنین رویکردی قطعا درآمد سالانه ملی کشور افزایش خواهد یافت و  برای محقق شدن این موارد باید رییس جمهور آینده و مدیران آنها شبانه روز و به صورت جهادی کار کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =