به گزارش پیام خانواده، گزارشی از ۳۰۴ مورد خدمت ارائهشده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانهای) در مردادماه سال ۱۴۰۰ در گرافهای زیر قابل مشاهده است. خدمات ارائهشده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگیشده توسط مرکز، بخشهای دریافتکننده این خدمات و نحوه مطلع شدن مرکز از این رخدادها است.
طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب مربوط به آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایتهای خارجی، فیشینگ سایتهای داخلی، شناسایی آسیبپذیری، افشای اطلاعات، گزارشهای خبری، دیفیس سایت، درخواست ارزیابی، درخواست مشاوره و باجافزار بوده است.
نحوه مطلع شدن مرکز ماهر از رخداد نیز در نمودار زیر آمده که نشان میدهد بیشترین آمار از طریق مراجع بینالمللی به این مرکز رسیده است.
بیشترین اطلاعرسانی از طریق منابع داخلی به ترتیب از سامانه هوشیار، گزارش آپاها، سامانه بینا، سامانه دانا، سامانه کلاه سفید، سامانه تله بدافزار، گزارش نهادهای حاکمیتی، گزارش مردمی، گزارش بخش خصوصی، کارشناسان مرکز ماهر و سامانه نتبان رسیده است.
همچنین بخشهای دریافتکننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصی، دستگاههای حاکمیتی و بانکها و موسسات مالی میشود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.
در نمودار بخشهای حاکمیتی دریافتکننده خدمات از مرکز ماهر هم در ابتدا وزارت عتف و به دنبال آن وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، قوه قضائیه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو قرار دارد.
با توجه به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اکثر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجامشده است، مرکز ماهر بهعنوان CERT ملی ایران در سال ١٣٨٧ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گستردهای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.
این مرکز در حوزه فعالیتهای امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر اساس درخواست سازمانها است. همچنین در حوزه فعالیتهای پیشگیرانه نیز این مرکز وظیفه دارد تا به ارائه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعفهای سامانهها در سطح ملی و انتشار بستههای راهنما برای مقاومسازی سامانهها بپردازد.
انتهای پیام