قرنطینه

پیام خانواده - واکنش افراد به جداسازی و قرنطینه واکنش متفاوتی است، اگر شما به هر دلیلی ابتلا به ویروس جدید کرونا گرفته و مجبور به قرنطینه شدید، می بایست با روش های مختلف سازگاری بهتری با اعضای خانواده پیدا کنید.

پیام خانواده : واکنش افراد به جداسازی و قرنطینه واکنش متفاوتی است. اگر شما به دلیل ابتلا به ویروس جدید کرونا مجبور به قرنطینه شده اید، در طول این دوره ممکن است احساسات مختلفی را تجربه کنید، بنابراین شاید این شرایط برای سازگاری با دیگر اعضای خانواده برای شما و آنها سخت باشد.

نکته اول این است که برای بهتر سازگار شدن با اعضای خانواده در زمانی که مدت زیادی لازم است در منزل باشید اول باید احساسات و افکار خود را در دوره قرنطینه بهتر بشناسید ، احساساتی که ممکن است شما را در دوره قرنطینه اذیت کند:

1- اضطراب یا ترس: این اضطراب یا ترس به دلائلی چون نگرانی از وضعیت سلامتی خود است؛ نگرانی از سلامت افرادی که ممکن است به واسطه شما در معرض بیماری قرار گرفته باشند؛ نگرانی از رنجش اطرافیان اگر بخاطر تماس با شما مجبور شده اند که به قرنطینه بروند؛ نگرانی از کاهش درآمد و یا ترس از دست دادن موقعیت شغلی؛ نگرانی درباره فرزندان یا دیگر افرادی که به مراقبت شما نیاز دارند.

2 -احساس بلاتکلیفی و سردرگمی به ویژه در مورد طول مدت قرنطینه یا بلاتکلیفی در مورد آینده و 3 - احساس تنهایی و یا احساس جدایی از نزدیکان و محیط آشنا

4 -احساس خشم و فکر اینکه به دلیل قصور و اهمال دیگران مبتلا به بیماری شده اید. 5 - بی حوصلگی و سرخوردگی به دلیل بیکاری و اینکه امکان انجام کارهای روزمره را ندارید.

چگونه در قرنطینه با خانواده سازگار باشیم؟/خودمراقبتی در قرنطینه خانگی

توصیه هایی برای سازگاری بهتر در دوران قرنطینه: 

خطر آسیب به اطرافیان را جدی بگیرید. برداشت اکثر افراد از میزان خطر انتقال ویروس به اطرافیان معمولا درست نیست. سعی کنید تنها از منابع علمی و معتبر در فضای مجازی و تلویزیون برای کسب اطلاعات در مورد این بیماری استفاده کنید. 

اگر سوال خاصی دارید یا نیاز به اطلاعات ، از اطرافیان خود بخواهید تا به شما کمک کنند یا از کادر درمان بپرسید. در این مدت از اطرافیان کمک بگیرید و به آنها بگویید که چه نیازهایی دارید تا برای شما تهیه کنند یا حال تلفنی یا اینترنتی خریدهای خود را از فروشگاه های محلی تهیه کنید. 

حس امید و تفکر مثبت را حفظ کنید. هر روز آنچه باعث احساس مثبت در شما شده و آنچه بخاطر آن شکرگزارید را بنویسید.

اگر دچار احساس غمگینی شدید یا طولانی ، ناامیدی، افکار مرگ و خودکشی، مشکلات جدی در خواب و اشتها شده اید؛ یا یادآوری مکرر خاطرات ناخوشایند، کابوس های شبانه، و اضطراب را تجربه می کنید، با روانپزشک مشورت کنید. در حال حاضر مراکز متعددی امکان ویزیت تلفنی یا آن لاین را فراهم کرده اند. در صورت عدم دسترسی، از پزشک یا مرکز درمانی خود درخواست کنید این سرویس ها را به شما معرفی کنند.

بعد از اتمام قرنطینه بعد از پایان نیز ممکن است احساسات و چالش های مختلفی را تجربه کنید. احتمال دارد اطرافیان با وجود اطمینان بخشی، به دلیل ترس، از شما دوری کنند و این مساله باعث ناراحتی یا خشم شما شود.

سعی کنید درباره بیماری و خطر واقعی انتقال ویروس به دیگران اطلاعات  درستی داشته باشید و به اطرافیان آموزش دهید. این روش به اغلب افراد کمک می کند آرام شوند و به شرایط معمول در رابطه برگردند. اغلب افراد بعد از مدتی به شرایط معمول زندگی خود بازمی گردند، اگر افکار و احساسات منفی شما طولانی  یا شدید شد با پزشک، مشاور یا روانشناس مشورت کنید.

چگونه در قرنطینه با خانواده سازگار باشیم؟/خودمراقبتی در قرنطینه خانگی

خود مراقبتی در قرنطینه خانگی 

خود مراقبتی در قرنطینه خانگی، موجب تغییرات زیادی در روال معمول زندگی شامل کار و تحصیل، ارتباطات و سایر موارد می شود. برای اینکه بتوانید خود را با شرایط قرنطینه در خانه وفق دهید و سطح استرس و احساساتی مانند اضطراب، احساس کسالت و افسردگی را کاهش دهید پیشنهاد می شود کارهای زیر را انجام دهید:

1- اطلاعات خود را به روز نگه دارید، اطلاعات خود را درباره بیماری کرونا به روز نگه دارید تا درک درستی از میزان خطر داشته باشید. برای این منظور این اطلاعات را  از منابع موثق و قابل اعتماد مانند سایت وزارت بهداشت به دست آورید.

2- برای شرایط جدید، برنامه ریزی کنید، برای شرایط قرنطینه خانگی، برنامه ریزی کنید. این کار موجب می شود تا در این شرایط، احساس امنیت، راحتی و اطمینان خاطر بیشتری داشته باشید. در این برنامه ریزی جدید سعی کنید روال و نظم معمول زندگی روزانه تان را تا جای ممکن حفظ کنید،  چون در اعضای خانواده و به ویژه در کودکان احساس امنیت ایجاد می کند.

3- با دیگران در تماس باشید در شرایط قرنطینه خانگی، تماس خود را با دیگران حفظ کنید. ارتباط با دوستان و آشنایان یکی از بهترین راه ها برای کاهش اضطراب، افسردگی و احساس تنهایی در چنین شرایطی است. برای این منظور از تلفن، ایمیل، پیامک و فضای مجازی برای ارتباط با دوستان و اقوام استفاده کنید و سعی کنید اگر امکان دارد از طریق موبایلتان تماس چهره به چهره با دیگران داشته باشید

درباره احساساتتان با دیگران صحبت کنید ولی سعی کنید موضوع صحبتتان متنوع باشد و تمام مدت درباره بیماری کرونا و اخبار مربوط به آن صحبت نکنید 4- از روش های مقابله موثر استفاده کنید با استفاده از یک سری روش های مقابله با شرایط دشوار زندگی، سطح استرس خود را کاهش دهید.

برای این منظور بدنتان را با انجام کارهایی مثل تنفس عمیق و ریلکسیشن آرام کنید. دستورالعمل انجام این تکنیک ها در فایل صوتی آرام سازی آمده است. سعی کنید یک سری فعالیت های سرگرم کننده را به صورت جمعی با اعضای خانواده انجام دهید البته الزام نیست تمام مدت کنار هم باشید. هر یک از اعضای خانواده باید در طول روز یک زمان مخصوص به خود هم داشته باشد.

سعی کنید مهارت های جدیدی را یاد بگیرید و کارهایی را که هیچ وقت فرصت انجام آن را نداشتید انجام دهید. مرتب ورزش کنید. سعی کنید هر روز به ویژه وقتی که تحت استرس هستید، ورزش کنید. ورزش کردن علاوه براینکه باعث می شود در قرنطینه خانگی اضافه وزن پیدا نکنید، به کاهش استرس و افسردگی هم کمک می کند.  وقتی اعضای خانواده تمام روز در خانه هستند، ممکن است سطح تنش و تعارض بالا برود. اگر چه بروز تعارض در چنین شرایطی قابل انتظار است ولی فراموش نکنید الان زمان مناسبی برای حل و فصل مسائل و اختلافات عمیق و ریشه دار نیست.

بنابراین، سعی کنید سریع مسئله را حل کنید و قضیه را فیصله دهید. حس امید و نگرش مثبت را حفظ کنید. به زمان های سخت و دشوار گذشته که توانستید به خوبی از پس آن برآیید فکر کنید و به خود اطمینان دهید با این موقعیت هم مقابله خواهید کرد به خاطر داشته باشید قرار نیست قرنطینه تا ابد ادامه پیدا کند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =