شاهین صادقی نسب

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه کلید حل مشکلات کشور بازگشت به ارزش‌های دفاع مقدس است، گفت: از خودگذشتگی و خدمتگزاری خالصانه در کنار شایسته‌سالاری رمز موفقیت در مقطع کنونی است.

به گزارش پیام خانواده،   شاهین صادقی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سالروز گرامیداشت ۸ سال دفاع مقدس اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکستی که جبهه غربی و برخی شرقی‌ها در ایران احساس کردند روی کار آمدن یک نظام انقلابی که شعارش عدالت‌خواهی و مبارزه با تضعیف و احیا کردن ارزش‌های والای انسانی بود.

وی ادامه داد: طرف‌های غربی و برخی شرقی‌ها به‌شدت احساس خطر کردند و در همان ابتدا با دسیسه‌های مختلف تلاش کردند که این انقلاب را زمین بزنند و موفق نشدند.

صادقی بیان داشت: وجود یک انسان دیکتاتور و خونخوار مانند صدام آن ها را ترغیب کرد که با اعمال‌نفوذ بر وی بتوانند مقدمات جنگ و به خیال خودشان شکست انقلاب را رقم بزنند.

وی افزود: به‌هرحال جنگ آغاز و کشوری که تازه‌وارد یک انقلاب و دگرگونی شده وارد یک جنگ تحمیلی با جهان شد چرا که مطالعه تاریخ جنگ نشان می‌دهد که عراق از شرق و غرب هم از سوی شوری سابق و هم از سوی آمریکا، فرانسه، آلمان و ... حمایت می‌شد.

استاد دانشگاه تهران ابراز داشت: این‌ها واقعیت‌های تاریخی است که نباید فراموش کرد اما کشورمان که ارتش خودش را به‌نوعی از دست‌داده و نظم و انسجام خودش را هنوز پیدا نکرده بود وارد یک جنگ جدی شد.

وی ادامه داد: به‌مرور متوجه شدیم که با همان ظرفیتی که داریم توان مبارزه نداریم چرا که سقوط خرمشهر این مهم را نشان داد و به همین علت حضرت امام خمینی (ره) با ایده بسیج ۲۰ میلیونی خودشان و فرمانی که صادر کردند و شکل‌گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فاز نظامی موجب شد که ورق جنگ به نفع کشورمان برگردد.

۸ سال دفاع مقدس یادآور بزرگی و عظمت ملت است

کارشناس مسائل سیاسی افزود: همه مردم، همه جوان‌ها از سپاهی، بسیجی و ارتشی وارد میدان شدند که از جان و مال ایرانی دفاع کنند.

وی بیان داشت: ۸ سال دفاع مقدس یادآور بزرگی و عظمت ملتی است که باشکوه و باصلابت از کشورشان دفاع کردند و اجازه نداند دشمن ذره‌ای از خاک کشور را تصور کنند.

صادقی نسب تاکید کرد: غیرت و از خودگذشتگی و روحیه جهادی که دلاورمردان این مرزوبوم داشتند مثال‌زدنی بود به‌طوری‌که رزمندگان از میزان تجهیزات کشورمان اطلاع داشتند اما باغیرت مثال‌زدنی بر این کمبودها فایق شدند هرچند که بعد از مدتی جوانان و دانشمندان کشورمان توانستند با مدیریت جهادی تجهیزات نظامی تولید کنند.

وی ابراز داشت: امروز جمهوری اسلامی ایران از ثمرات درخشان برنامه موشکی خودش که در طول جنگ آغاز کرده بهره‌مند شده است.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: واقعیت‌های جنگ بسیار زیاد هستند و توسط کارشناسان مختلف در خصوص آن ها بحث شده اما آنچه که مهم است زنده نگه‌داشتن فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس است، ارزش‌هایی که باعث توفیق و پیروزی ما در دفاع مقدس شد.

وی افزود: متأسفانه بعد از جنگ تحمیلی ما شاهد کاهش این ارزش‌ها و تغییر فرهنگی بودیم که خسارت‌های آن را در دولت‌هایی بعد از جنگ بود، حس کردیم، فاصله‌گرفتن از کار بی‌منت، خدمتگزاری، حرکت در جهت اشرافی گیری و فساد باعث شده است که ما شرایط مناسبی را حداقل در زمینه اقتصادی نداشته باشیم.

کلید حل مشکلات کشور بازگشت به ارزش‌های دفاع مقدس است

صادقی نسب با بیان این که کلید حل مشکلات کشور بازگشت به ارزش‌های دفاع مقدس است، ادامه داد: از خودگذشتگی و خدمتگزاری خالصانه در کنار شایسته‌سالاری رمز موفقیت در مقطع کنونی کشور است.

وی ارتباط مستمر با مردم را نیز مهم برشمرد و گفت: در زمان جنگ مردم و نیروهای مسلح یکی بودند و موضوع پشتیبانی که مردم از جبهه می‌کردند در تاریخ ماندگار بود و باید این رویه باید امروز در جامعه پیاده‌سازی شود.

به گزارش پیام خانواده،  استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: امروز مردم برخلاف دوران جنگ از دولت حمایت نمی‌کنند که علت آن هم اقداماتی که دولت‌های بعد از جنگ با بکار گیری افراد نالایق صورت دادند.

وی به روی کار آمدن دولت سیزدهم اشاره کرد و بیان داشت: اولین اولویت دولت سیزدهم باید برگرداندن اعتماد و ترمیم آن بین مردم و دولت باشد، حضور رئیس‌جمهور در بین مردم و سفرهای استانی و نشستن پای صحبت اقشار مردم در صنوف مختلف گام‌های عملی است که ایشان برداشته‌اند البته این حضور باید بازتابی را در سایر بخش‌های دولت در سطح وزارتخانه و سازمان‌ها داشته باشد.

صادقی نسب تصریح کرد: این ارتباط تنگاتنگ موجب می‌شود که سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود فراگیر و متناسب با همه سلیقه‌ها باشد و مشکلات مردم را کمتر کند.

به‌مانند دوران دفاع مقدس بایستی خودمان را باور داشته باشیم

وی به بازخوانی دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: به‌مانند دوران دفاع مقدس بایستی خودمان را باور داشته باشیم، رزمندگان ما خودمان را باور داشتند و خودشان را کافی می‌دانستند ما امروز متأسفانه خودمان را کافی نمی‌دانیم و احساس کفایت نمی‌کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: این امر موجب می‌شود که برای حل مشکلات داخلی خودمان به دنبال بیرون و کشورهای دیگر هستیم که مسیر اشتباهی است.

وی ادامه داد: مشکلات کشور خصوصاً در زمینه تولید زمانی برطرف خواهد شد که به خودمان باور داشته باشیم و این باور به‌تمام‌معنا باید در کل کشور خودش را نشان بدهد.

نام و سیره شهدا باید در جامعه بازگو شود

صادقی نسب تصریح کرد: زنده نگه‌داشتن این فرهنگ با روش‌های نوین است تا این ارزش‌ها و فرهنگ‌ها به‌خوبی به نسل‌های بعدی انتقال پیدا کند به‌عنوان‌مثال کشور آمریکا چنان بزرگ‌نمایی برای سربازان خود می‌کند که در دنیا کمتر رخ می‌دهد و هرساله چندین فیلم سینمایی و سریالی فاخر برای نیروهای نظامی خودشان می‌سازند که باید در کشور ما نیز و برای قهرمان نظامی ساخته شود.

وی بیان داشت: نام و سیره شهدا باید در جامعه بازگو شود و این موضوع با کار فرهنگی و مناسب روز محقق خواهد شد.

استاد دانشگاه تهران افزود: ما در معرفی ارزش‌های دفاع مقدس و قهرمانی‌های رزمندگان به جوانان با زبان خودشان کوتاهی کردیم و باید این کوتاهی جبران شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =