کد خبر: 5287
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۸
نشست

پیام خانواده - عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: به کار بردن واژه «مجازی» به جای واژه « سایبری» نادرست است، زیرا فضای سایبری محیطی واقعی است و امکان تعاملات انسانی را فراهم می‌آورد

به گزارش پیام خانواده،به نقل از ایکنا نشست « نقش رسانه بر تغییرات کارکرد خانواده و سواد رسانه‌ای» شنبه یکم آبان‌ماه، به همت موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی(خاتم) در بستر فضای مجازی برگزار شد.

در این نشست امیر عبدالرضا سپنجی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این نشست به طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: به کار بردن واژه «مجازی» به جای واژه « سایبری» نادرست است، زیرا فضای سایبری محیطی واقعی است و امکان تعاملات انسانی را فراهم می‌آورد در حالیکه فضای مجازی به محیطی خیالی و غیرواقعی گفته می‌شود.

وی افزود: کشورهای همسایه ما از جمله افغانستان البته پیش از ورود طالبان نابه کار در این کشور، در توسعه فضای سایبری از ایران پیشرفته‌تر بودند و به عقیده من مسدود کردن فضای مجازی خیانت به انقلاب، اسلام و ایران است.

وی با اشاره به اینکه مباحث فضای مجازی در کشور ما، اولویت نیست و اولویت اصلی ما کنترل تورم کمرشکن و بهبود وضعیت معیشت مردم است، افزود: در کشورما، صداوسیما به صورت یک رسانه انحصاری در حال فعالیت است و این روند نادرستی است و باید امکان فعالیت رسانه‌های خصوصی به صورت گسترده وجود داشته باشد.

سپنجی به آثار نامطلوب استفاده نامناسب فرزندان از تماشای تلویزیون، بیان کرد: اگر خانواده از تربیت فرزندان غافل شوند، رسانه ملی، شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی محتوای نامناسب را در اختیار آنان قرار می‌دهد از طرفی تماشاکردن تلویزیون به شکلی افراطی سبب کم‌تحرکی و تنبلی فرزندان خانواده می‌شود.

تسهیل کردن دسترسی به فضای سایبری، گسترش عدالت است

وی با بیان اینکه شعار دولت جدید، گسترش عدالت است، تصریح کرد: توسعه فضای سایبری، گسترش عدالت است در واقع تسهیل دسترسی به فضای سایبری گسترش عدالت است که در سایه شعار این دولت می‌تواند رقم بخورد.

پژوهشگر ارتباطات، رسانه‌ها و فضای سایبری به آثار نامطلوب و منفی فضای سایبری اشاره کرد و گفت: رواج سطحی‌نگری و انتشار اخبار کذب و دروغین، عوارض اقتصادی و تجاری از طریق هک شدن و افزایش اختلالات مغز و اعصاب و.. از عوارض نامطلوب فضای سایبری است.

وی با اشاره به اینکه کودکان بیشترین آسیب را از فضای سایبری متحمل می‌شوند، بیان کرد: اختلال توجه، خودمحوری، بیش‌فعالی، کندی رشدجسمی و پرخاشگری از آثار نامطلوب فضای سایبری بر کودکان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =