وحدت

پیام خانواده- اندیشمندان مسلمان تایلند در نشست علمی هفته وحدت، بر ضرورت‌ تقویت و تحکیم عوامل وحدت آفرین در جهان اسلام و رفع موانع و الزامات وحدت در روابط بین جوامع اسلامی تأکید کردند.

به گزارش پیام خانواده به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در تایلند و به همت مرکز تحقیقات اسلامی بانکوک، به مناسبت میلاد حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع)، نشست علمی هفته وحدت با شرکت اندیشمندان مسلمان در بانکوک برگزار شد.

در این نشست، اندیشمندان و صاحب نظران برجسته مسلمان تایلند موضوعات محوری در این ارتباط همچون چالش‌های روز منطقه و جهان اسلام با رویکرد تبیین مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

مهدی حسنخانی، رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند در سخنانی، وجود گرامی پیامبر اسلام را سراسر رحمت، لطف و مهربانی برشمرد و گفت: حضرت محمد(ص) به عنوان آخرین فرستاده خداوند منشاء حمایت، هدایت و آرامش بشر هستند.

وی ماهیت پاک انسانی وجود ایشان را ارائه پیام برادری، وحدت و دوستی و فراخوانی برای دوری از دشمنی و اختلافات برای همه ملت‌ها برای اعصار و زمان‌ها قلمداد کرد و افزود: در حقیقت، اساساً اسلام انسان را برای رسیدن به سعادت دعوت به صلح، همبستگی و وحدت توصیه می‌کند و بر همین مبنا امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران این ایام را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کردند.

حسنخانی اظهار کرد: این در حالی است که امروزه غالب ملت‌ها گرفتار فرهنگ و تمدن حاکم بر جهان معاصر با چالش‌های جدی در تحقق ارزش‌های انسانی و اخلاقی مواجه هستند.

در ادامه، اندیشمندان شرکت کننده هر یک طی سخنانی ضرورت‌ تقویت و تحکیم عناصر و عوامل وحدت آفرین در جهان اسلام را مورد بررسی قرار داده و رفع موانع و آسیب‌ها و الزامات وحدت در روابط بین جوامع اسلامی را برشمردند.

عمران، از اندیشمندان برجسته مسلمان تایلند در سخنانی، روز میلاد پیامبر(ص) را با شکل گیری وحدت مسلمین و تحقق امت واحده عجین دانست و به عوامل تحقق و توفیق دیدگاه و آرمان‌های وحدت اسلامی اشاره کرد.

چرن مالولیم، استاد دانشگاه چولالانکورن بانکوک از دیگر اندیشمندان این نشست با تأکید بر نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت و برقراری وحدت و همگرایی در کشورهای اسلامی، به ذکر خاطرات خود از شرکت در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در ایران پرداخت.

وی با اشاره بر ضرورت تقویت وحدت جوامع اسلامی افزود: بروز درگیری و جنگ و ناامنی در سرزمین‌های اسلامی از نتایج ضعف در همدلی و همگرایی مسلمانان نشأت می‌گیرد و امروز ایران با تکیه بر اصل وحدت با برخی کشورهای اسلامی قادر است در برابر نفوذ و سلطه گسترده قدرت‌های جهانی مقاومت کند.

شیخ مقداد، دیگر سخنران این نشست مشکل اصلی جهان اسلام را عدم وحدت امت اسلامی و نیاز به وحدت و همگرایی دانست و عامل این آسیب را دوری از اصول تعالیم اسلامی و اهتمام نسبت به فروع آن مطرح کرد.

وی خاستگاه تعالیم اسلام را در قرآن و سنت پیامبر(ص) عنوان کرد و افزود: واقعیت این است که متأسفانه برخی مسلمانان از این دو خاستگاه در آموزه‌های اسلامی فاصله دارند و موجب تضعیف جوامع اسلامی و پناه بردن به سلطه قدرت‌های غربی شده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =