زلزله

سازمان های ستادی، جهادی و فرهنگی هرمزگان و حتی کشور در قالب گروه های امداد رسان با تمام قوا در طول ۱۰ روز گذشته به میدان خدمت رسانی به زلزله زدگان روستاهای فین بندرعباس پای کار آمده و تلاش جهاد گونه خود را تا پایان رفع مشکل به منصه ظهور می رسانند.

به گزارش پیام خانواده  هم اکنون این سازمان ها و نهادها خدمات خود را در روستاهای بخش فین بندرعباس شامل «رضوان»، «ذرتو»، «کوه سیاه»، «گیشان غربی و شرقی»، «آب بالا و آب پایین»، «آب شیرین بالا و آب شیرین پایین»، «مزرا بالا و پایین» و«سیاهو» که بیشترین آسیب از زلزله ۲۳ آبان ماه امسال دیده اند؛ آغاز کرده و بی وقفه ادامه دارد.

این کمک ها در قالب هدایای مردمی، موکب داران، شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی شامل بسته های معیشتی، غذای گرم، آبرسانی، چادر، پتو، چراغ گاز، سوخت، اقلام بهداشتی و درمانی، خدمات بهداشتی، آواربرداری، فونداسیون، بتن ریزی تا راه اندازی «اپلیکیشن آپ جبهه» ، برپایی کلاس های درس و برنامه های شاد برای کودکان است.

فراموش نکنیم که زلزله ۶.۴ و ۶.۴امواج درونی زمین بعد از زلزله ۶.۵ ریشتری بم کرمان بزرگترین زلزله درسال های اخیر بوده که تنها ۲ کشته و بیش از ۱۰۰مصدوم داشت ولی به اندازه کافی خسارت مالی اعم از تخریب و فرویختن خانه ها و اماکن در روستاهای فین بندرعباس درپی داشت.

به طور کلی، در کنار امدادرسانی های مرتبط با اسکان، امورات پزشکی و نیازهای تغذیه ای افراد دچار حادثه، مراقبت های روانشناختی از این دست می تواند به طور مناسبی به افراد کمک کند تا به طور موثری به زندگی عادی خود برگردند؛ چرا این افراد خانه و کاشانه خود را ازدست داده و نیاز به آرامش روحی و روانی و همدردی و توام با کمک عزتمندانه که به زندگی برگرند.

سفر محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری که با دستور آیت الله سید ابراهیم رییسی در سریع ترین زمان ممکن در محل وقوع زلزله در هرمزگان حضور یافت و از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از این حادثه را بررسی کرد، عصر دوشنبه هفته گذشته با تصویب مصوبات مهم برای زلزله زدگان این استان پایان یافت.

احداث، بازسازی و تعمیر منازل آسیب دیده، جبران خسارت دامداران آسیب دیده از زلزله، راه‌اندازی بنگاه های کوچک به منظور تامین اشتغال مردم با کمک بنیاد برکت، احداث سوله بحران، راه‌اندازی پایگاه های امداد روستایی، تعمیر مدارس آسیب دیده ، کمک به توسعه امکانات درمانی و افزایش تخت های بیمارستانی، از جمله مصوبات مهم سفر محمد مخبر به هرمزگان بود.

مخبر به همراه وزرای نیرو و بهداشت، رییس سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر مسوولان ارشد کشوری در ابتدا پس از ورود به بندرعباس به اتفاق مهدی دوستی استاندار هرمزگان و هیات همراه عازم منطقه زلزله زده بخش فین شد و از شب گذشته تا سحرگاه امروز (دوشنبه) از مناطق زلزله زده روستاهای بخش فین و بندرعباس بازدید و به صورت میدانی وضعیت را بررسی کردند.

وی از آخرین وضعیت راه‌های شمال بندرعباس و مناطق زلزله زده فین و مصدومان زلزله در بیمارستانهای  این شهربه صورت میدانی بازدید کرد و از تلاش نیروهای امدادی و خدماتی برای خدمت رسانی به مردم قدردانی کرد.

آواربرداری و بازسازی در۶ نقطه از مناطق سانحه دیده بخش فین وسیاهو

براساس برآورد کنونی ۲هزار و ۴۹۸ واحد آسیب دیده بخش فین هرمزگان در زمین لرزه‌های ۲۳ آبان ماه باید آوار برداری و احداث شوند و ۸۰۲ واحد نیاز به تعمیر دارند البته احتمال تغییر و افزایش وجود دارد.

عملیات بازسازی مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان آغاز شده است اما از دیماه سالجاری تحویل خانه‌ها به مردم آغاز می‌شود

 تاکنون طبق اعلام اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان، افزون بر ۵۰ واحد مسکونی زلزله زدگان بخش فین و سیاهوی بندرعباس آواربرداری انجام شده و همزمان عملیات اجرایی آن نیز شروع شده است.

در حال حاضر ۶ نقطه از مناطق سانحه دیده بخش فین و سیاهو ماشین الات راهسازی برای آواربرداری مستقر هستند و حدود ۲۰ اکیپ اجرایی نیز در این مناطق جهت شروع عملیات واحدهای مسکونی حضور دارند.

تاکنون ارزیابی تمامی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده انجام شده است و از طریق سامانه پایش اطلاعات واحدهای مسکونی وارد سامانه می شود و این کار برای افراد واجد شرایط در پنج نقطه شامل شهر فین، روستای رضوان، روستای سرزه، گهره و سیاهو با هماهنگی با دهیاری ها در دست اقدام است.

روزانه نیز ۲۰۰ نفر از نجاتگران و امدادگران جمعیت هلال احمر هرمزگان در منطقه متاثر از زمین لرزه و کانون آن (دربخش فین بندرعباس) حضور داشته و درحال خدمت هستند.

تاکنون ۶ هزار دستگاه چادر، چهار هزار تخته پتو و یک هزار و ۵۰۰ تخته موکت از سوی جمعیت هلال احمر هرمزگان بین خانوارهای آسیب دیده متاثر از زمین لرزه توزیع شده است.

استاندار هرمزگان نیز پیش از با اشاره به تسهیلات ۱۸۰ میلیون تومانی قرض الحسنه و کمک بلاعوض ۷۰ میلیون تومانی به خانه‌های تخریب شده بر اثر زلزله فین گفته است، با توجه به اینکه بسیاری از مردم ممکن است توان بازپرداخت این وام را نداشته باشند، مقرر شد برای کمک به مردم این مناطق، صندوقی متشکل از صنایع بزرگ هرمزگان تشکیل شود.
همچنین شماره‌ تلفن های ۳۳۶۱۰۷۴۸ و ۳۳۶۶۷۳۹۲ و ۳۱۷۱ برای دریافت مشکلات مردم مناطق زلزله زده فین با پاسخگویی ۲۴ ساعته اختصاص یافت و از این پس مردم مناطق آسیب دیده از زلزله در استان هرمزگان می‌توانند برای اطلاع و پیگیری مسائل و مشکلات خود با این شماره‌ها تماس بگیرند.

۵۰  گروه جهادی به کمک زلزله زدگان هرمزگان شتافتند

بیش از یکهزار نفر در قالب ۵۰ گروه جهادی بسیج سازندگی استان هرمزگان از ابتدای وقوع زلزله تاکنون به کمک مردم زلزله زده بخش فین بندرعباس شتافتند.

رییس سازمان بسیج سازندگی هرمزگان در جریان بازدید از مناطق زلزله زده روستاهای فین بندرعباس گفت: خدمات پزشکی توسط  گروه‌های جهادی جامعه پزشکی، کمک به آموزش تحصیلی دانش ‌آموزان توسط گروه های جهادی فرهنگی، خدمات فنی جهت کمک به ساخت ‌و ساز، ترمیم و آواربرداری از جمله فعالیت‌های این گروه های جهادی در منطقه زلزله زده است

سرهنگ یاسین باوقار ادامه داد: تلاش این نیروها کاستن از مشکل‌ها و آلام مردم و کمک به سرعت بخشی در روند بازسازی روحی و ساخت وساز منازل تخریب شده است و لذا کمک بخشی از اعتقاد و منش اسلامی ماست.

وی ادامه کرد: مردم زلزله زده برادران، خواهران و پدران و مادران نسبی یا دینی ما هستند که اکنون به کمک نیاز پیدا کرده‌اند و باید همه توان خود را برای یاری آنان انجام دهیم.

ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هرمزگان تا رفع مشکلات درکنار زلزله زدگان است

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هرمزگان و بنیاد احسان متعلق به این ستاد از همان ساعات اولیه زلزله در کنار مردم زلزله زده منطقه فین حضورداشتند و این ماموریت تا رفع مشکلات مردم ادامه دارد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هرمزگان پس از بازدید از منطقه زلزله زده روستاهای فین بندرعباس گفت: نخستین گام اعزام گروه جهادی ستاداجرایی فرمان امام (ره) به مناطق زلزله زده فین و استقرار در این منطقه برای کمک به امدادرسانی و اسکان اضطراری بود.
منوچهر دانشمند ادامه داد: در همان ساعت اولیه این زمین لرزه ها بسته های معیشتی، غذای گرم، پتو و همچنین چادر بین مردم توزیع شد. 
وی اظهارداشت: برای کاهش اضطراب و استرس مردم ناشی از این رخداد، گروه های جهادی پزشکی را در منطقه زلزله زده مستقر کردیم و این گروه خدمات پزشکی خوبی به مردم ارائه دادند.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هرمزگان با اشاره به اینکه خدمات به صورت رایگان انجام می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به پس لرزه هایی که  وجود دارد، تیم درمانی در قالب کاروان سلامت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد احسان درمرکز بهداشت فین مستقر شده است.
وی ادامه داد: ما به صورت گردشی درتمام مناطق زلزله زده بخش فین و توابع خدمات رایگان ارائه خواهیم داد.

توزیع ۶۵۵ تخته چادر از سوی قرارگاه مدینه منوره بین زلزله زدگان فین

قرارگاه منطقه ای مدینه منوره نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از زمان وقوع زلزله تاکنون ۶۵۵ تخته چادر بین زلزله‌زدگان منطقه فین بندرعبلس توزیع کرده ‌و به صورت شبانه‌روزی در حال تلاش برای شناسایی افراد نیازمند زلزله‌زده و کمک به آن هاست.

فرمانده قرارگاه منطقه ای مدینه منوره نیروی زمینی سپاه گفت: از ساعات اولیه زمین ‌لرزه افتخار داریم در کنار مردم خونگرم فین هرمزگان هستیم و تلاش داریم به این مردم نجیب خدمت‌رسانی کنیم.

سردار «محمد مارانی» اظهار داشت: توزیع اقلام اساسی در بین مردم یک ضرورت است که خوشبختانه ما توانستیم با ساماندهی انجام شده، هم در بحث اقلام خوراکی و هم کالاهایی همچون پتو و چادر و روفرشی خدمات مناسبی به هم‌وطنانمان ارائه کنیم.

وی بیان داشت: در شب های گذشته نیز خدمات‌رسانی به حاشیه و بافت قدیمی شهر فین انجام شد و برنامه داریم این خدمات همچنان ادامه یابد.

فرمانده قرارگاه مدینه منوره سپاه تامین امنیت شهر فین و روستاهای حاشیه فین را جزئی دیگر از وظایف قرارگاه منطقه‌ای مدینه منوره برشمرد و گفت: در روزهای اخیر علاوه بر توزیع چادر، بسته‌های معیشتی، آب معدنی، آب‌رسانی با تانکر بین روستاهای ذرتو بالا و ذرتو پایین، روستای آب شیرین و گیشان غربی را نیز انجام شد.

وی مهم‌ترین اولویت بعدی این قرارگاه را آغاز آمارگیری و سرشماری در حوزه مسائل مرتبط  با وضعیت منازل مسکونی دانست و گفت: همچنین کار آمارگیری و سرشماری را انجام دادیم که مطابق آمار مشخص شد چند واحد نیاز به تعمیر و چند واحد نیازمند بازسازی و احداث مجدد هستند تا در جلسه استانی در خصوص آن ها بحث و برنامه‌ریزی شود.

واکسیناسیون مناطق زلزله زده فین هرمزگان رضایت بخش است

وضعیت واکسیناسیون کرونا در مناطق زلزله زده هرمزگان در بخش فین و روستاهای اطراف آن مطلوب و رضایت بخش است.

معاون بهداشت وزیربهداشت، درمان و آموزش در طی ۲ روز گذشته در سفر به منطقه زلزله زده فین و رضوان ضمن بازدید از مراکز جامع سلامت این مناطق  با اشاره به اهمیت واکسیناسیون کرونا در کشور گفت: پوشش واکسیناسیون کرونا در مناطق زلزله زده فین و رضوان مطلوب و رضایت بخش است.

دکتر کمال حیدری همچنین در بازدید در دیدار با پزشک و کارکنان مرکز خدمات جامع سلامت فین افزود: در شرایط بحران زلزله و اپیدمی کرونا خدمات روتین بهداشتی همانند گذشته با حساسیت ویژه انجام شود.

وی همچنین در حاشیه بازدید از مرکز خدمات جامع سلامت فین و رضوان با اعضای شورای اسلامی این مناطق دیدار و گفت و گو کرد و در جریان مشکلات و درخواست های مردم مناطق قرار گرفت.

دکتر حیدری وضعیت بهداشت آب، بیماری های ویروسی، بیماران فشار خون و دیابتی، بهداشت روان و بهداشت دهان و دندان را پس از بازدید از بخش‌های مختلف مراکز خدمات جامع سلات فین و رضوان مورد ارزیابی قرار داد.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت و درمان نیز ضمن تاکید بر ارائه خدمات بهداشت روان در مناطق زلزله زده گفت: تمام مراکز خدمات جامع سلامت باید حداقل یک روانشناس داشته باشند.

دکتر رضایی در دیدار با پزشک مرکز خدمات جامع سلامت فین وضعیت ارائه خدمت به بیماران و مردم منطقه را بررسی و میزان رضایت از نحوه پرداخت مطالبات پزشکان در طرح نظام پرداخت شبکه را از آنان جویا شد.
 
دکتر محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون وزیری بهداشت در مدیریت کاهش خطر و بلایا وزارت بهداشت گفت: یکی از کارهای بسیارخوبی  که در کنترل و مدیریت بحران زلزله در منطقه فین و رضوان انجام شده است، برپایی چادرها در محیط و کنار منازل خود آنها است.
 
دکتر مطلق افزود: وجود چادرها به صورت پراکنده و درمناطق نزدیک به خانه های اهالی روستا، از بیماری های واگیر جلوگیری کرده و موجب می شود زودتر ساماندهی شوند.
 
آموزش خانه به خانه دانش آموزان مناطق زلزله زده فین

طبق اعلام اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان در شرایط کنونی با اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم، معلمان آموزش و یادگیری دانش آموزان منطقه فین بندرعباس را به صورت حضوری و خانه به خانه ادامه می دهند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش هرمزگان ضمن تاکید بر تداوم آموزش دانش آموزان در بخش فین بندرعباس گفت: با وجود زلزله ۶.۴ ریشتری در مناطق فین و آسیب و تخریب واحدهای مسکونی و مدرسه ها، اموزش و یادگیری دانش آموزان ادامه دارد.

حوریه حاجی زاده با حضور در جمع معلمان، خانواده ها و بازدید از مدرسه های زلزله زده مناطق کوهستانی و سخت گذر بخش فین افزود: تداوم آموزش و یادگیری دانش آموزان علاوه بر جلوگیری از وقفه تحصیلی دانش آموزان باعث عادی شدن جریان زندگی در این مناطق خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی هرمزگان اظهارداشت: در زلزله ۲۳ آبان ماه امسال بیش از ۴۸ مدرسه دوره ابتدایی در بخش فین دچار تخریب شده اند و آموزش دانش آموزان با مشکل مواجه است.

حاجی زاده یادآورشد: به دلیل نبود زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی در مدرسه های آسیب دیده از زلزله، بازسازی و ترمیم مدرسه ها در اولویت قرار گیرد.

زمین لرزه ۶.۴ ریشتری حدود ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ بخش فین هرمزگان را به لرزه درآورد، این لرزه پس لرزه‌های متعددی به دنبال داشت. شدت این زمین لرزه به حدی بود که در سایر استان‌های همجوار از جمله فارس و کرمان نیز احساس شد.برخی منازل بخش فین بر اثر این زمین لرزه بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

زمین لرزه ای که در نزدیکی زمین و در عمق ۱۵ کیلومتری ثبت شد، قدرت این دو زمین لرزه آنقدر بالا بود که علاوه بر استان های همجوار هرمزگان در برخی از کشورهای همسایه از جمله امارات و عربستان نیز احساس شد و تاکنون بیش از ۹۰ مصدوم و ۲ فوتی داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =