نخبه

دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه حمایت از نخبگان و تولید علم نافع باید به صورت جدی پیگیری شود، گفت: نمی توان منکر کمبود برخی امکانات شد، اما این موضوع نباید دلیلی بر بهانه جویی و عدم تلاش ما باشد.

به گزارش پیام خانواده  امیررضا عبدی دبیر واحد تشکیلات و امور شهرستان های اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان علمی گفت: بیکاری، سطح پایین درآمد، عدم امکانات تخصصی و مواردی همچون عدم توجه به نخبگان از سوی مسئولین کشور، عدم استفاده از ظرفیت های نخبگان در حل مسائل کشور، اظهار نظرهای ناامید کننده و مایوس کننده مسئولین اجرایی و دست اندرکار از عواملی است که منجر به مهاجرت نخبگان می‌شود.

وی تصریح کرد: البته عوامل مهم دیگری هم وجود دارد که در مهاجرت نخبگانی تاثیر گذار است. یکی از این عوامل این است که نگاه برخی مسئولان اجرایی به مسئله نخبگی و نخبگان علمی امیدآفرین نبوده و حتی جایی یکی از مسئولین دولت پیشین می گوید "ما به جز پخت آبگوشت بزباش و قورمه سبزی در هیچ تکنولوژی صنعتی نسبت به جهان برتری نداریم."  این سخنان یادآور جملات روشنفکران دوره طاغوت است که گفته شده بود: "ما باید از فرق سر تا نوک انگشتان پا فرنگی شویم" یا "ایرانی ها بدون کمک غرب یک لولهنگ (آفتابه) نمی توانند بسازند".

عبدی تاکید کرد: متاسفانه این نگاه نامذموم هنوز هم در بین برخی مسئولین وجود دارد. این نگاه نشان از نفوذ استعمار نرم در بین مسئولین کشور دارد، نشان از ضعف در خودباوری مسئولین در زمینه های علمی است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: مورد بعد کمبود امکانات است و نمی توان منکر این موضوع شد، اما عدم وجود امکانات نباید دلیلی بر بهانه جویی و عدم تلاش ما باشد. رانندگی در جاده صاف به دلیل یکنواختی خطرناک است، انسان در اثنای مشکلات، پستی ها و بلندی هاست که ساخته می‌شود، این طعم شیرین که در کمبود امکانات، کارهای خارق العاده صورت می‌پذیرد بسیار ارزشمند است و نباید این تفکر وجود داشته باشد که همه نیازمندی ها باید در حد مطلوب باشد.

دبیر واحد تشکیلات و امور شهرستان های اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان  افزود: ما فرزندان این خاک و بومیم برای استقلال و آزادی که داریم برای عزتی که داریم مدیون شهدا هستیم و این وظیفه ما هست که برای پیشرفت و آبادانی کشور تلاش کنیم و ادامه دهنده راه شهدا باشیم، چرا که یکی از بهترین عبادت ها خدمت به مردم هست.

عبدی اضافه کرد: موردی که رهبر انقلاب در دیدار اخیر با نخبگان در مورد علم نافع مطرح کردند، بایستی توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشیم. علم نافع، علم قدرت آفرین و اقتدار آفرین هست، زمانی بود که در جنگ هشت سال دفاع مقدس، سیم خاردار هم به ما نمی‌دادند، اما امروزه به خاطر رشد علمی، همان علم نافعی که باعث تولید موشک های نقطه زن شده که معظم له بر آن تاکید دارند و دشمن هم از آن هراسان هست. اینجا یاد جمله شهید همت می افتم که گفت هر موقع در مناطق جنگی راه رو گم کردید نگاه کنید آتش دشمن کدام سمت را می کوبد همان جبهه خودی است.

وی افزود: امروز هم جنگ ما با استکبار جهانی و در راس آن آمریکای خونخوار هست که به روش های مختلف خواهان عدم پیشرفت ایران عزیزمان هست من جمله برجام و خرابکاری در سایت های هسته ای و ترور دانشمندان هسته ای. دشمن دقیقا علم نافع ما را در تیررس خود قرار داده است، پس جبهه ما هم کاملا روشن است و آن رسیدن به قله های رفیع علمی در دنیاست.

دبیر واحد تشکیلات و امور شهرستان های اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: متاسفانه دانشگاه‌های ما اکثرا  دانشگاه‌های نسل اول و نسل دوم هستند و ما باید به سمت دانشگاه های تکنولوژی محور پیش برویم ، این همت و ارتباط مضاعف بین دانشگاه و صنعت باید بیش از پیش باشد، چرا که به کارگیری ماحصل فعالیت های نخبگان در جامعه ما خیلی کم رنگ است.

عبدی تصریح کرد: در سخنان رهبر انقلاب در دیدار اخیر نخبگان علمی کشور، نکته مهم و قابل تامل، نگاه استراتژیک و راهبردی ایشان به نظام مسائل کشور است، در دیدار رهبر انقلاب با تشکل های دانشجویی در سال ۹۸ ایشان تاکید کردند تشکل های دانشجویی و دانشجویان باید پیشران حرکت های تحولی باشند، فلذا با توجه به ظرفیت عظیم تشکل های دانشجویی این خواسته رهبری باید محقق گردد و حلقه میانی بین اساتید، نخبگان علمی، دانشجویان و دانشگاه با بدنه حکمرانی و مسئولین اجرایی کشور باشد، اگر این مهم به معنای واقعی کلمه اتفاق بیافتد و از ظرفیت های نخبگان علمی کشور در راستای حل مسائل عدیده کشور استفاده گردد و این حس در نخبگان ما به وجود بیاید که حقیقتا در حل مشکلات کشور تاثیر گذار هستند، مسلما  مهاجرت نخبگانی بسیار کاهش خواهد یافت.

وی افزود: دیدار های سالانه رهبر معظم انقلاب با نخبگان دانشگاهی و دانشجویان ،نشان از اهمیت این  موضوع دارد. امیدوارم در گام دوم انقلاب گام تمدن ساز، که رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب راه رسیدن به آن را من جمله استفاده از ظرفیت‌های جوانان و نخبگان کشور دانسته اند، انشالله جایگاه ایران اسلامی با به کارگیری این نخبگان و جوانان رفته رفته در رسیدن به تمدن نوین اسلامی که مأموریت محوله رهبری به جوانهاست، محقق گردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =