حجاج

امسال زائران ایرانی حج تمتع با عمل به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از بازارگردی، بیش‌تر وقت خود را به زیارت می‌پردازند. این امر در حالی است که در مکه و مدینه، تبلیغات بسیاری برای بازارگردی و رفتن به مراکز خرید می‌شود.

به گزارش پیام خانواده  امسال ۳۹ هزار و ۶۳۵ ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع به سرزمین وحی اعزام می‌شوند. یکی از مواردی که هر ساله مطرح بوده، پرهیز از خرید سوغات توسط حجاج است؛ به طوری که مسؤولان همواره تأکید دارند با توجه به اینکه سفر حج ممکن است برای هر فردی فقط یک بار در زندگی مهیا شود و هزاران نفر در انتظار تشرف به این سفر معنوی هستند، از فرصت ایجاد شده برای زیارت خانه خدا و مسجدالنبی (ص) استفاده کرده و وقت خود را در بازارها سپری نکنند.

بر همین اساس، امسال بسیاری از زائران کشورمان به این امر توجه داشته و به بازارهای عربستان نرفته و وقت خود را در اماکن مقدس و زیارت سپری می‌کنند؛ به طوری که به گفته مسؤولان، بیش‌تر زائران در ساعت‌های مختلف به زیارت می‌پردازند و معتقدند که با توجه به هزینه بالایی که برای تشرف به سرزمین وحی داده‌ایم، باید از زمان خود برای زیارت به بهترین شکل استفاده کنیم. به همین دلیل، رفتن به بازار سعودی‌ها توسط زائران ایرانی به حداقل رسیده است.

البته سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت معتقد است: در حال حاضر اجتناب از بازارگردی در مدینه اتفاق افتاده و در مکه هم به همین شکل است، اما اینکه زائران بازارگردی را به روزهای پایانی حضور در سرزمین وحی موکول کرده‌اند یا نه، باید صبر کنیم و بعد به جمع‌بندی برسیم.

‌مقام معظم رهبری امسال در دیدار دست‌اندرکاران حج تمتع به پرهیز از بازارگردی اشاره و آن را عیب دانستند و فرمودند: به هر نیّتی بروید بازارگردی کنید، عیب است؛ مثلاً ــ بهانه درست می‌کنیم دیگر ــ بگویید: نه، فلان مورد لازم است، آدم باید [بخرد]؛ نه، لازم نیست. به جای اینکه بروید وقتتان را در آن بازارهای مشکل‌دار [صرف کنید] ــ که حالا دیگر نمی‌خواهم من تعبیرات تندتری بکنم، که واقعاً جای تعبیرات تندتر هست ــ به جای صرف [وقت] در آن بازارها و آن دکّان‌گردی‌ها و مغازه‌گردی‌ها، برای آن کسی که می‌خواهید سوغاتی بخرید، بروید دو رکعت نماز در مسجدالحرام بخوانید؛ بروید یک طواف دُور کعبه برای او بکنید، بروید آنجا دعایش کنید، بروید نیم صفحه قرآن برای او بخوانید؛ سوغاتی واقعی این است».

بر همین اساس، بازارگردی و خرید سوغات توسط ایرانیان در حالی که بیش از ۳۲ هزار ایرانی در سرزمین وحی حضور دارند، به حداقل رسیده است و زائران ترجیح می‌دهند به جای رفتن برای خرید و بازارگردی، به نیایش با معبود پرداخته و خود را برای انجام مناسک حج تمتع آماده کنند.

قیمت 2 برابری بعضی اجناس در عربستان/ اغلب حجاج، سوغات را از ایران خریدند

علاوه بر این، گزارش‌ها حاکی از افزایش قیمت اجناس و کالاها در عربستان است؛ به طوری که حتی‌ برخی از زائران دیگر کشورها نیز به این امر اشاره داشته و ترجیح می‌دهند تا به جای بازارگردی به زیارت پرداخته یا حتی در هتل استراحت کنند.

‌این امر در حالی است که رهبر معظم انقلاب امسال نیز به بالا بودن هزینه سوغاتی‌ در عربستان اشاره و به حجاج توصیه کردند که سوغات را از داخل کشور تهیه کنند. ایشان افزودند: «آن چیزی که شما در آنجا به عنوان سوغاتی تهیّه می‌کنید ــ که گران‌تر از جنس داخل هم هست؛ جنس داخل در موارد متعدّدی بسیار بهتر از آن هم هست؛ هم بهتر است، هم ارزان‌تر است ــ این را همین جا تهیّه کنید. اگر می‌خواهید یک هدیه‌ای هم به کسی بدهید ــ هدیه خوب است، عیب ندارد ــ همین جا تهیّه کنید؛ چرا آنجا تهیّه می‌کنید؟ کمک کردنِ به چه کسی؟ آن هم با چه قیمتی؟ با چه قیمت روحی و معنوی، غیر از قیمت جیبی و مادّی».

قیمت 2 برابری بعضی اجناس در عربستان/ اغلب حجاج، سوغات را از ایران خریدند

 قیمت هر ریال سعودی، حدود ۱۰ هزار تومان است و با توجه به بالا بودن نرخ پول ملی عربستان نسبت به ریال ایرانی، خرید کالا در این کشور برای زوار مقرون به صرفه نیست؛ به طوری که شاید هزینه یک پیراهن‌ ایرانی که در کشور حدود ۳۰۰ هزار تومان باشد، در عربستان بیش از ۶۰ ریال سعودی (۶۰۰ هزار تومان) یعنی ۲ برابر است. به همین دلیل هم زائران کشورمان چندان تمایلی به خرید ندارند و بیشتر آن‌ها سوغات را از ایران خریداری کرده و در سرزمین وحی جای دوستان و اقوام خود زیارت می‌خوانند و نائب‌الزیاره آن‌ها هستند.

‌به گزارش فارس، در سال‌های اخیر سعودی‌ها با ساخت مراکز خرید بزرگ در شهرهای مدینه و مکه، درصدد افزایش درآمدزایی بوده‌اند و امسال تبلیغات گسترده‌ای نیز برای حضور زائران در مراکز خرید می‌کنند. با این وجود، بسیاری از زوار کشورها تمایلی به حضور در مراکز خرید نشان نداده‌اند.‌

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =