شی تاریخی

پیام خانواده - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بیش ازسه هزار شی تاریخی در دولت دوازدهم به کشور بازگردانده شد و این اقدام‌ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش پیام خانواده ، علی اصغر مونسان روز دوشنبه در حاشیه افتتاح موزه منطقه‌ای خلیج فارس در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: تنها در یک مورد یکهزار و ۷۰۰ شی تاریخی که حدود ۸۴ سال پیش از کشور به صورت امانت در اختیار دانشگاه شیکاگو آمریکا قرار گرفته بود با پی‌گیری‌های فرهنگی در اوج فشارهای حداکثری توانستیم آنها را بطور رسمی در تهران تحویل بگیریم.

وی ادامه داد: در همین ارتباط کار پکینگ، بیمه و حمل این اشیا توسط کشور آمریکا انجام و در تهران تحویل گرفته شد.

مونسان با بیان اینکه دولت دوازدهم در زمینه بازگشت اشیای تاریخی به کشور رکورد دار است اضافه کرد: برخی از این اشیا تاریخی که طی ۸۰ تا ۹۰ سال گذشته از کشور خارج شده بودند با پی‌گیری‌های فرهنگی در کنار تلاش دفتر دیپلماسی و سیستم حقوقی به کشور بازگردانده شده‌است.

مونسان در باره ضربه کرونا به بخش گردشگری کشور گفت: یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پرونده در این بخش برای دریافت تسهیلات کرونایی در کشور تشکیل و تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده‌است و براساس تصمیم دولت در ستاد ملی کرونا پرداخت این وام‌ها تا بهمن ماه تمدید شده‌است.

مونسان اضافه کرد: همچنین در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز هفت هزار میلیارد تومان برای حمایت از بخش‌های آسیب دیده کرونا بودجه در نظر گرفته شده‌است.

وی ادامه داد: هرچند این عدد و ارقام جبران ۲۱ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده تا آبان ماه به بخش گردشگری را جبران نمی‌کند اما امید می‌رود هر چه زودتر بساط کرونا با آمدن واکسن ایرانی و واکسنی که دولت وارد می‌کند جمع و دوباره گردشگری فعال شود.

مونسان با تقدیر از وزارتخانه‌های کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد ملی کرونا و شخص رئیس جمهوری که تصمیم‌های خوبی برای تعطیلات نوروزی گرفته‌اند گفت: بر این اساس مقرر شد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سفرهای مسئولانه، تحت کنترل و مدیریت شده را بتواند برنامه ریزی کند و استانداران نیز کمک کنند این سفرها به طور کامل مدیریت شده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

وی ادامه داد: تلاش می‌‎شود با یک برنامه ریزی مناسب هم مردم شادی و نشاط داشته باشند و هم به اقتصاد گردشگری کشور کمک شود.

وزیر میراث فرهنگی تاکید کرد: همه این تلاش‌ها و موافقت‌های گرفته شده مشروط به این است که موج چهارم شدید کرونا نداشته باشیم در همین ارتباط از مردم می‌خواهیم در۲ ماه باقی مانده از سال به شدت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

مونسان ادامه داد: با توجه به تعطیلی هفته آینده مردم تا حد ممکن سفر نداشته باشند تا بتوانیم نوروز خوب با کمترین محدودیت داشته باشیم.

وی از تلاش انجام شده در استان بوشهر در زمینه احداث نخستین هتل بزرگ پنج ستاره با یکهزار تخت و موزه منطقه‌ای خلیج فارس که به لحاظ محتوایی و استفاده از تکنولوژی برای ارائه، این موزه را به یکی از بهترین موزه‌های کشور تبدیل کرده‌است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =