کشتی

دارنده ۶ مدال جهان و المپیک با اشاره به مسابقات جهانی کشتی قهرمانی جهان در بلگراد گفت: در ترکیب تیم ملی کشتی آزاد ستاره‌های خوبی حضور دارند که می‌توانند در غیاب روس‌ها ایران را به عنوان قهرمانی جهان برسانند.

به گزارش پیام خانواده   «علیرضا حیدری» یکی از کشتی‌گیران بزرگ ایران به شمار می‌رود که ۶ مدال رنگارنگ جهان و المپیک را در کارنامه دارد. دوستداران کشتی نام حیدری را با کشتی‌های سخت در مقابل قهرمان پرآوازه گرجستانی‌ها را به خاطر دارند. حیدری که در ۲ کارزار جهانی ۲۰۰۲ تهران و ۲۰۰۳ نیویورک مدال طلا را به الدار کورتانیدزه باخته بود در المپیک ۲۰۰۴ آتن انتقام سختی از این حریف نامدار گرفت و در نهایت موفق شد تا مدال برنز المپیک به آلبوم افتخارات خود اضافه کند.

قهرمان بلا منازع قاره‌کهن سرانجام در ۱۳۹۲ در مسابقات قهرمانی کشور در شهر کرمانشاه بعد از نزدیک به ۲ دهه از تشک کشتی خداحافظی کرد.

حیدری: تک ستاره‌ها عصای دست کشتی ایران هستند/ بدون روسیه، ایران شانس اول قهرمانی در بلگراد است

متن کامل گفت و گوی خبرنگار ورزشی ایرنا با حیدری را در زیر می‌خوانید:

نفرات تیم ملی برای مسابقات جهانی کشتی بلگراد مشخص شده است، ارزیابی شما از چرخه انتخابی و نتایج آزادکاران در بلگراد چیست؟

با توجه به اینکه مدتی از کشتی دور هستم، اطلاعاتی دقیقی از چرخه و توانایی نفرات در مقابل حریفان اصلی آنان ندارم ولی حضور ستاره‌ها در ترکیب تیم ملی همیشه بیشترین شانس را برای کسب موفقیت در پی داشته است. باید اذعان کنم حضور حسن یزدانی در آوردگاه جهانی متفاوت از سایر ملی پوشان خواهد بود. یزدانی به دنبال کسب مدال طلای جهانی خواهد تا بتواند توانایی و قدرت فنی خود را در عرصه جهانی به نمایش بگذارد. البته یزدانی در بلگراد ممکن است برای چندین بار با تیلور آمریکایی روبه رو شود و این حضور وی را در مسابقات جهانی حساس‌تر خواهد کرد.

آیا غیبت روسیه، کار را برای تیم ملی ایران آسان‌تر نمی‌کند؟

غیب تیم ملی کشتی آزاد روسیه در آوردگاه جهانی می‌تواند به نفع ایران باشد چرا که همیشه رقابت میان روس‌ها جذابیت این مسابقات را دوچندان می‌کند. با توجه به حضور آمریکا در این رقابت‌ها به طور حتم رقابت بر سر قهرمانی جهان بین ۲ تیم ایران و آمریکا خواهد بود و البته قهرمانی ملی‌پوشان در جهانی بلگراد دور از ذهن نیست و می‌توان با کشتی و مبارزه‌های خوب یک بار دیگر تیم ملی قهرمان جهان شود.

برخی به رفتار دبیر در مجمع فدراسیون کشتی انتقاد دارند شما نظرتان در این رابطه و بودجه کشتی چیست؟

علیرضا دبیر زحمات زیادی برای فدراسیون کشتی می‌کشد، با توجه به هوش و پیگیری‌های او فکر می‌کنم در این مدت عملکرد خوبی داشته‌ است. با توجه به برخی تغییرات و مشکلات سخت افزاری و از سوی دیگر با کسری بودجه‌ای که فدراسیون کشتی دارد باعث شده تا شاهد چنین رفتارهایی از سوی رئیس فدارسیون باشیم. رقم و سهم بودجه ورزش قهرمانی بسیار کم است و از سوی دیگر هزینه‌های بالای کشتی، کار جدی‌تری را می‌طلبد. باید بگویم این رفتارهای دبیر که با ادبیات خودش مطرح می‌شود برگرفته از نبود بودجه کافی و فشارها برای کسب مدال در این ورزش رخ داده است.

قطعا دبیر با همت عالی و کمک‌های مختلف و همچنین با برنامه‌ریزی  به دنبال به حرکت درآمدن چرخ کشتی است و به طور قطع به علت کمبود بودجه با این گونه رفتارهای هیجانی، در صدد است تا فشارها را از کشتی دور کند. باید بگویم چرا آدم به این نقطه‌ای برسد که این موضوع جای سوال دارد؟

اختصاص بودجه اندک به بخش ورزش قهرمانی باعث شده تا سایر رشته‌ها نیز از این موضوع گلایه‌مند باشند. کمبود بودجه به ورزش قهرمانی موضوعی جدید و قطعا مربوط به امروز نیست، بلکه از گذشته گریبان‌گیر ورزش قهرمانی بوده است و به علت نبود چارچوب همیشه مشکل مالی پاشنه آشیل بسیاری از رشته‌های ورزشی کشور به حساب می‌آید.

حیدری: تک ستاره‌ها عصای دست کشتی ایران هستند/ بدون روسیه، ایران شانس اول قهرمانی در بلگراد است

مصاف یزدانی با تیلور یادآور کشتی حیدری با قهرمان گرجستانی بود، آیا تمرکز زیاد شما بر روی برد برابر کورتانیذه موجب از دست رفتن مدال طلا در المپیک آتن نشد؟

یکی از جذابیت‌های کشتی را می‌توان توجه و حواس جمعی ورزشکار به رقابت خود دانست که در صورت غفلت نتیجه متفاوت می‌شود. اگر تجربه آن روز را امروز داشتم به اشتباه داوری به گونه دیگری واکنش نشان می‌دادم تا تمرکزم را از دست ندهم و به طور قطع نتیجه در نیمه نهایی به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

در المپیک ۲۰۰۴ کورتانیذه را حریف اصلی خود می‌دیدم و این موضوع باعث شد تا در نیمه‌نهایی برابر ماگومد ابراگیموف کشتی‌گیر روسی‌تبار تیم ملی ازبکستان شکست بخورم، چرا که او را دست کم گرفته و روی آن هیچ حسابی باز نکرده بودم.

دوستاران کشتی نسل علیرضا حیدری را با فنون زیبا در تشک به یاد دارند چرا کشتی‌گیران امروز کمتر به فکر این فنون زیبا هستند؟

قوانین سختی که امروزه در کشتی اعمال شده باعث شد تا دیگر شاهد جذابیت و اجرای فنون زیبا در کشتی نباشیم. این موضوع دست کشتی‌گیران را بسته است که دیگر نتوانند ریسک و خطر کنند. با توجه به رد و بدل شدن امتیاز کشتی‌گیران در حال حاضر با مدیریت بیشتر به دنبال کسب امتیاز هستند تا مبارزه جذابی را از خود به نمایش بگذارند.

حیدری: تک ستاره‌ها عصای دست کشتی ایران هستند/ بدون روسیه، ایران شانس اول قهرمانی در بلگراد است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =