معاون علمی، فناوری رییس جمهور

معاون علمی، فناوری رییس جمهور با تاکید بر اینکه نوآوری‌ و فناوری‌های حوزه کشاورزی و امنیت غذایی در دوره جدید این معاونت مورد حمایت جدی قرار خواهند گرفت، گفت: با این حال برای درصد کمی از فارغ‌التحصیلان کشاورزی شغل دولتی وجود دارد، بنابراین تحصیلکردگان این رشته باید درصدد ایجاد شغل برای خود باشند.

به گزارش پیام خانواده یکی از موضوعات اصلی که رهبر معظم انقلاب در طول چهار دهه گذشته بارها و بارها در صحبت‌ها و بیانات خود بر آن تاکید داشته اند، خودکفایی کشور در حوزه محصولات کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی است.

رهبر معظم انقلاب طی سالیان گذشته چندین بار در این زمینه اظهارنظر کرده و به‌ صراحت فرموده‌اند که ایران می‌تواند چهار برابر نیاز جمعیت خود غذا تولید کند.

بهمن ماه ۱۴۰۰ بود که مجددا رهبر معظم انقلاب «دانش‌بنیان و فناورانه کردن کشاورزی» را ضروری دانسته و بیان کردند: کشت گلخانه‌ای قابل توجه است اما با آن نمی‌توان کشور را اداره کرد و با توجه به زمین، خاک و آب موجود در کشور، باید با دانش‌بنیان کردن کشاورزی و یافتن الگوی مصرف بهینه، از نابودی خاک و هدررفت آب جلوگیری و صرفه‌جویی در آب را به صورت جدی دنبال کرد.

حوزه ای بسیار حیاتی و مهم که معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور نیز بر توجه هرچه بیشتر بر آن تاکید دارد و می گوید: به طور قطع یکی از حوزه هایی که در دوره مدیریتی جدید از سوی معاونت علمی و فناوری به صورت جدی مورد حمایت قرار خواهد گرفت، حوزه کشاورزی و امنیت غذایی است.

روح الله دهقانی فیروزآبادی که با خبرنگار ایرنا، گفت و گو می کرد، اظهار داشت: هم اکنون بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ دنیا از جمله ایلان ماسک، جف بزوس و بیل گیتس به سمت خرید زمین های کشاورزی رفته اند. آنها دریافته اند که آینده دنیا در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی رقم خواهد خورد.

بخش دولتی ظرفیت بکارگیری همه دانشجویان کشاورزی را ندارد/فارغ‌التحصیلان اشتغالزایی کنند

وی با تاکید بر اینکه، جوانان کشورمان نیز نباید تنها به فکر اخذ مدرک دانشگاهی و اشتغال دولتی باشند، افزود: در شرایط فعلی تنها برای درصد بسیار کمی از حجم بالای فارغ التحصیلان کشاورزی، شغل دولتی وجود دارد؛ بنابراین با توجه به ظرفیت موجود در کشور آنها باید به فکر ایجاد و راه اندازی یک کسب و کار در حوزه کشاورزی برای خود باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر اقبال دانشجویان به رشته هایی همچون کشاورزی کم شده است، افزود: این به دلیل آن است که دانشجویان در این رشته که نیازمند سواد علمی در کنار کار عملی و همچنین پژوهشی است، آموزش مناسب ندیده اند.

وی در خصوص علت اینکه برخی از فارغ التحصیلان کشاورزی از نبود سرمایه برای شروع کار رنج می برند نیز اظهار کرد: این به دلیل آن است که بسیاری از آنها که حتی مدرک دکتری کشاورزی نیز اخذ کرده اند شاید به اندازه یک کشاورز ماهر و باتجربه دارای دانش لازم برای انجام کار نیستند. بخش کشاورزی از جمله حوزه هایی است که می توان با یک سرمایه کوچک، یک کسب و کار مناسب و درآمدزا برای خود ایجاد کرد.

وی به فارغ التحصیلان رشته کشاورزی پیشنهاد کرد که تنها به داشته های دانشگاهی خود اتکا نکنند و برای شروع کار در این حوزه، دوره پسادکتری (PostDoc) یا همان فوق دکتری را که یک دوره پژوهشی و تحقیقاتی است، به عنوان یک پژوهشگر در کنار اساتید مجرب حوزه کشاورزی در یک مزرعه یا گلخانه بگذرانند و از نزدیک و به صورت عملی با این حوزه بسیار مهم آشنا شوند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در ادامه تاکید کرد: قطعا در دوره جدید مدیریتی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از حوزه هایی که به صورت جدی مورد حمایت قرار خواهد گرفت و روی آن سرمایه گذاری و کار بیشتری خواهد شد، حوزه کشاورزی و امنیت غذایی از جمله خلق نوآوری ها و فناوری های مربوط به حوزه صرفه جویی در آب، حفظ خاک و سالم سازی محیط زیست خواهد بود.

وی اظهار کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری هم اکنون وظیفه خود می داند که از تیم های جوان استارتاپی، منتورها و نوآوران جوان و دانش بنیان های متخصص حوزه کشاورزی که در حیطه نیازهای واقعی حوزه کشاورزی متمرکز شده اند، با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان که یک منطقه خشک محسوب می شود، حمایت جدی کند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: تمام تولیدات فناورانه نخبگان و دانش بنیان ها و فناوران کشورمان در حوزه های مختلف به خصوص حوزه های کشاورزی و حتی محیط زیست از جمله پسماند، شوری خاک، آلودگی آب و هوا، زراعت، باغبانی و باغداری، پرورش دام و طیور، ماهی و زنبور و جنگل‌داری و مرتع‌داری که خلق ارزش کنند، به طور حتم روی زمین نخواهد ماند.

وی اظهار کرد: اگر یک شرکت دانش بنیان یا مجموعه استارتاپی در هر بخشی از حوزه کشاورزی خلق ارزش واقعی و کاربردی کند، به طور حتم مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در عین حال، یکی از وظایف اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را جدا از اقدامات مهم دیگر همچون حمایت تسهیلاتی که به اعتقاد وی از این پس بیشتر نیز باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد هماهنگی های بیشتر بین دستگاهی دانست.

وی معتقد است: معاونت علمی و سایر دستگاه های مرتبط با حوزه کشاورزی و حوزه محیط زیست باید با یکدیگر هماهنگ شوند و صندوق های کشاورزی، محیط زیست با صندوق های معاونت علمی همکاری و هم افزایی داشته باشند، ضمن اینکه در ایجاد قواعد و قوانین بالادستی و رفع مسائل شرکت های دانش بنیان و فناور نیز با یکدیگر هماهنگ باشند.

دهقانی فیروزآبادی مسئله تامین مالی فناوران و نوآوران حوزه کشاورزی را بسیار مهم خواند و بر حمایت تسهیلاتی هرچه بیشتر از دانش بنیان های حوزه کشاورزی و محیط زیست با هماهنگی نظام بانکی کشور تاکید کرد و گفت: این سرمایه گذاری ها به طور حتم جواب خواهد داد و ما این کار را خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، با وجود اینکه بخش کشاورزی حدود ۱۸ درصد از تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص داده است اما سهم این حوزه از شرکت‌های دانش‌بنیان تنها حدود چهار درصد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =