جام‌جهانی

خیابان کورنیش در کنار خط ساحلی شهر دوحه، تبدیل به یکی از مراکز اصلی جشن هواداران فوتبال در روزهای جام‌جهانی شده است.

به گزارش پیام خانواده کورنیش مشهورترین خیابان این روزهای دوحه است، خیابانی به طول ۷ کیلومتر که تبدیل به محل اصلی برپایی جشن هواداران در ایام جام‌جهانی شده است، خیابانی به موازات خلیج دوحه یک طرف آب و طرف دیگر برج‌های غول پیکر قرار دارند.

کمتر گردشگری که در روزهای جام‌جهانی به دوحه می‌آید، نام کورنیش به گوشش نخورده است، پاتوق جشن‌های جام بیست و دوم که قطری‌ها با بستن خیابان‌های اطراف و دور کردن وسایل نقلیه، آن را تبدیل به یک پیاده‌روی جذاب و دیدنی با انواع و اقسام سرگرمی‌های مختلف کرده‌اند تا یک خاطره به یادماندنی برای هواداران فوتبال ثبت شود. از کورنیش دوحه می‌توان چشم‌اندازهایی فوق‌العاده از شهر را مشاهده کرد؛ از برج‌های بلند مرکز تجاری دوحه گرفته تا فرم‌های جذاب موزه هنرهای اسلامی.

خیابانی بین آب و ساختمان‌های غول پیکر

خیابان کورنیش مسیر مهمی است که منطقه تجاری نوظهور خلیج غربی دوحه را به جنوب شهر و فرودگاه بین‌المللی دوحه متصل می‌کند. این خیابان به دنبال لایروبی گسترده‌ای که در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ انجام شد و خط ساحلی دوحه را تغییر داد، شکل گرفت.

«کورنیش الدوحة» قطری‌ها یک گردشگاه ساحلی است، که در گذشته یک مسیر خالی از گذرگاه بود که تنها عمارت قابل مشاهده در آن هتل شرایتون بود اما در ۲۰ سال گذشته این خیابان با ساخت ده‌ها آسمان خراش به سمت شمال توسعه بافت. توسعه این منطقه بخشی از رونق اقتصادی است که کشور قطر تجربه کرده است و بخشی از تلاش برای ترویج گردشگری است که با میزبانی بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ آغاز شد.

کورنیش پس از توسعه، مملو از رستوران‌ها، کلوپ‌ها، پارک‌ها و جاذبه‌های فرهنگی شده است و زیباسازی دوحه مرکزی و خیابان کورنیش با اولویت دادن به مردم و عابرین پیاده و ترویج سبک زندگی سالم و کاهش وابستگی به وسایل نقلیه صورت گرفته است.

تفرجگاه و پارک کورنیش مقصد بسیار محبوبی برای پیاده‌روی، اسکیت‌بازان، دونده‌ها و افراد دیگری است که در فعالیت‌های تفریحی و اجتماعی شرکت می‌کنند.

بسیاری از نمادها و نقاط دیدنی دوحه در امتداد کورنیش یافت می‌شوند، اماکنی که از اطراف موزه هنر اسلامی شروع و به پارک شرایتون در نزدیکی هتل هرمی شکل متمایز شرایتون ختم می‌شود.

خیابانی برای جشن جام‌جهانی

۴۰ سال بعد از ساخت کورنیش، حالا این خیابان مشهورِ دوحه تبدیل به محلی برای دور هم جمع شدن هواداران فوتبال شده است که برای جام‌جهانی راهی دوحه شده‌اند و در قالب کارناوال‌های مختلف در این خیابان جشن و پایکوبی می‌کنند. بر اساس برنامه‌ریزی قطری‌ها، این خیابان از ساعت ۳ عصر تا ۲ بامداد پذیرای هواداران فوتبال با برگزاری برنامه‌های مختلف هنری و فرهنگی است و فرصتی را برای طرفداران فوتبال از سراسر جهان فراهم کرده تا با هم ارتباط برقرار کنند.

معرفی صنایع دستی، ایستگاه‌های نقاشی، اجرای کنسرت موسیقی توسط گروه‌های مختلفی از سراسر جهان از جمله برنامه‌های فرهنگی، میزبان جام‌جهانی در این گردشگاه ساحلی است. گروه‌های موسیقی ایرانی هم سهم پررنگی در اجراهای مختلف در خیابان کورنیش دارند که مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

علاوه بر آن ۴ نمایشگر بزرگ در بخش‌های مختلف این خیابان، بازی‌های فوتبال را نمایش می‌دهند تا هواداران از تماشای دسته جمعی فوتبال لذت ببرند، ۶۰ فروشگاه غذا و نوشیدنی هم در این مسیر وجود دارد تا این مسیر برای لذت بردن اهالی فوتبال چیزی کم نداشته باشد.

قطری‌ها پیش‌بینی کرده‌اند بیش از ۱۲۰هزار نفر در زمان اوج رویدادهای سرگرمی از این منطقه بازدید کنند. همچنین در این خیابان به خصوص پیش یا پس از آغاز بازی‌ها، شاهد کارناوال‌های هواداران تیم‌های مختلف هستیم که جشن می‌گیرند و به کُری‌خوانی با دیگر تیم‌ها می‌پردازند.

کورنیش چطور جذاب‌تر شد

خیابان کورنیش در حالی این روزها میزبان کارناوال‌های هواداری فوتبال در دوحه است که میزبان برای جذاب کردن این خیابان ساحلی کم نگذاشته است تا گردشگرانی که در نوامبر و دسامبر وارد دوحه می‌شوند، با یک خاطره خوش قطر را ترک کنند.

در یکی از این اقدامات از هزار و ۴۴۰ تیر نورپردازی به شکل درخت خرما در هماهنگی با درختانِ نخل گسترده در ساحل کورنیش برای روشنایی این خیابان استفاده شده است.

اسکله با تیرهای روشنایی به شکل درخت خرما تزئین شده است که میراث قطری را منعکس می‌کند. زیرگذرها و میدان‌هایی برای عابرین پیاده جهت تسهیل رفت و آمد بین کورنیش و مناطق متصل به زیرگذرها وجود دارد که با مجسمه‌ها و آثار هنری هنرمندان مختلف قطری و مقیم تزئین شده است.

مسیرهای عابر پیاده و دوچرخه‌سواری نیز ساخته است تا آنها را به ورزش تشویق کند، علاوه بر این درختکاری و سنگ فرش کردن خیابان‌ها با سنگ‌های طبیعی برای انعکاس عمق باستان شناسی و تاریخی قطر صورت گرفته است.

همچنین بیش از ۱۳۷ هزار متر مربع فضای سبز شامل ۹۴۰ اصله درخت و ۹۲۰ نخل با هدف حفظ و نگهداری از میراث زیست محیطی نخل‌های پهناور خیابان کورنیش و اهمیت زیست محیطی و اجتماعی کاشته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =