تجارت غیر نفتی

بر اساس آمار گمرک ایران،‌ حجم تجارت ایران یعنی صادرات غیر نفتی و واردات در سال جاری به 87.4 میلیارد دلار رسید که صادرات غیر نفتی از رشد 19 درصدی برخوردار شده است.

به گزارش پیام خانواده  بر اساس آمار گمرک تجارت خارجی کشور که به عملکرد صادرات غیر نفتی و واردات کشورمان از ابتدای فروردین ماه تا دهم دی ماه سالجاری اختصاص دارد ، ارزش صادرات غیر نفتی کشور مان به ۴۳ میلیارد و ۸۸ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۹/۰۶ درصد افزایش داشته است .

همچنین به لحاظ وزنی نیز صادرات غیر نفتی در مدت یادشده به میزان ۲/۸۶ درصد افزایش یافت و در این مدت ۹۷ میلیون و ۸۴۳ هزار تن انواع کالای ایرانی به سایر کشورها صادر شد .

این گزارش حاکی است ، از ابتدای فروردین ماه تا دهم دی ماه سالجاری به میزان ۴۴ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که به لحاظ ارزش نیز واردات کشورمان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۴/۷۴ درصد رشد داشته است . همچنین به لحاظ وزنی نیز در مدت یاد شده به میزان ۲۸ میلیون و ۱۸۰ هزار تن انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حجم واردات کشورمان به لحاظ وزنی ۱۰/۰۶ درصد کاهش داشته است .

اقلام عمده صادراتی ایران در این مدت به ترتیب گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۵ و ۷۴ صدم درصد، پروپان مایع شده به ارزش ۳ میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۷ و ۲۲ صدم درصد، متانول به ارزش یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار و سهم ارزشی۴ و ۳۴ صدم درصد ،بوتان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۸۲۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و ۲۴ صدم درصد و پلی اتیلن گرید فیلم به ارزش یک میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۱۶ صدم درصد بوده است.

گزارش گمرک ایران حاکی از آن است که در مدت مذکور ۴۶ و ۶۳ صدم درصد از ارزش کل صادرات ایران مربوط به پتروشیمی‌ها، ۱۶ صدم درصد مربوط به میعانات گازی و ۵۳ و ۲۱ صدم درصد مربوط به سایر کالاها بوده است.

اقلام عمده وارداتی در این مدت، شامل ذرت دامی به ارزش ۲ میلیارد و ۶۱۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۸۹ صدم درصد، برنج به ارزش یک میلیارد و ۷۲۲ میلیون دلار و سهم ارزشی۳ و ۸۸ صدم درصد ، دانه سویا به ارزش یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۴۳ صدم درصد ، گندم معمولی به ارزش یک میلیارد و ۴۵۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۲۸ صدم درصد ، گوشی تلفن همراه به ارزش یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲ و ۸۶ صدم درصد و روغن دانه آفتابگردان به ارزش ۹۴۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲ و ۱۳ صدم درصد بوده است .

در این مدت مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب پنج کشور چین با ۱۱ میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۷ و ۵۱ صدم درصد، عراق با ۸ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۰ و ۳ صدم درصد، ترکیه با ۶ میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۴ و ۹ صدم درصد، امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۰ و ۶۸ صدم درصد و هند با یک میلیارد و ۴۷۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۴۲ صدم درصد بوده‌اند.

این گزارش حاکی است ، پنج کشور عمده مبدا واردات نیز از ابتدای فروردین ماه تا دهم دی ماه سالجاری به ترتیب شامل امارات متحده عربی با ۱۳ میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳۰ و ۷۹ صدم درصد ، چین با ۱۱ میلیارد و ۵۲۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۵ و ۹۹ صدم درصد، ترکیه با ۴ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۰ و ۴۵ صدم درصد، هند با ۲ میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۷ صدم درصد و آلمان با یک میلیارد و ۳۹۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۱۵ صدم درصد انجام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =