به گزارش پیام خانواده به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو؛ برنامه«هشتگ گفتگو» با موضوع تقوای فضای مجازی در برابر فیک نیوزها و با حضور دکتر محمدحسین چاوشیان(دبیر مجمع خانواده کشور و رئیس موسسه خاتم) و احسان امینی باغدورانی(پژوهشگرحوزه فضای مجازی) روی آنتن رفت.
هشتگ گفتگو: خانواده در تقوای فضای مجازی چقدر موثر است؟
چاوشیان: مقام معظم رهبری میفرماید: « اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است و از نیازهای ضروری جامعه، تقوای فضای مجازی است. » اگر از پیامدهای ناگوار عدم رعایت تقوا در فضای مجازی آگاه شویم قطعاً مواجهه فعال تر و کنشگری دقیق تری را خواهیم داشت، خانواده بسیار حائز اهمیت است و سالها تذکر داده شده که باید فضای مجازی را از خانواده دنبال کرد و اگر قرار است تقوا یا پیشگیری انجام شود از فضای خانواده باشد. باید یک باز تعریفی، نسبت به تقوا در فضای مجازی داشته باشیم و یک گفتمان سازی جدی صورت بگیرد و این ظرفیت سازی باید از بستر خانواده شروع شود.
هشتگ گفتگو: بستر فضای مجازی چه ویژگیهایی دارد که فیک نیوزها را ایجاد میکند؟
امینی: به طور کلی پلتفرمها یکسری ویژگیهای ذاتی دارند؛ بدون هویت بودن افراد در فضای مجازی و عدم کنترل و حس مجازی بودن تاثیر گذار بر این موضوع است. در روز حجم بسیار زیادی محتوا تولید میشود و در دسترس همگان قرار میگیرد در صورتی که سابقاً اینگونه نبوده، هر محتوایی برای هر فردی مناسب نیست و این عادی شدن و دسترسی دائمی به پلتفرمها و محتواها انسان را از مسائل حقیقی دور میکند، الگو گرفتن از سلبریتیها و حس همرنگی با جماعت به خصوص در قشر نوجوان و کودک، باعث میشود اخبار جعلی سریع تر پذیرفته شود.
هشتگ گفتگو: مسئولان برای درگیر نشدن نوجوانان با اخبار فیک نیوز چه اقداماتی را باید انجام دهند؟
امینی: به صورت کلی برای مقابله ۵ راه حل وجود دارد۱_به کارگیری موسسات حقیقت سنج۲_الزام پلتفرمهای شبکه اجتماعی به حذف محتواهای دارای اخبار جعلی ۳_اقدامات حاکمیتی، به لحاظ قانونی نشر اخبار جعلی جرم انگاری شود ۴_اطلاع رسانی صحیح ۵_افزایش سواد رسانهای که مهمترین راهبرد است.
هشتگ گفتگو: برای جلوگیری از انتشار شایعات چه حرکت گستردهای باید انجام شود؟
چاوشیان: راه حل را قرآن کریم به ما نشان میدهد و میگوید: «اگر خبری به شما رسید که نسبت به صحت و سقم آن تردید دارید نیاز به بررسی و تامل بیشتر است. » باید هر خبری را با توجه به منبعش نپذیریم و جستجوی بیشتری کنیم؛ یعنی در ابتدا با دیدن یک تیتر و خبر از یک مرجع آن را انتشار ندهیم، رفتن به سمت ارتقای سواد رسانهای نکته مهمی است که باید قابل توجه قرارگیرد.