کد خبر: 9447
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
اهدای خون

میزان استقبال برای اهدای خون در روزهای سرد سال به دلیل کاهش ترددها، افزایش بیماری‌های تنفسی و آلودگی هوا کاهش می‌یابد، اما بیماران همیشه نیازمند به خون هستند و جان برخی بیماران وابسته به دریافت خون است؛ پس در این روزهای سرد با اهدای خون خود گرمای زندگی را به آنها هدیه کنیم.

به گزارش پیام خانواده  بسیاری از بیماران و مصدومان حوادث نیازمند دریافت خون و فرآورده‌های آن هستند و تاکنون با وجود پیشرفت‌های وسیع در علم پزشکی، جایگزینی برای این مایه حیات ساخته نشده و فقط از طریق اهدا است که نیاز به خون تامین می‌شود ولی گاهی برخی از افراد نگران هستند که اهدای خون اقدامی ناایمن و خطرناک باشد.

بارزترین مثال نیاز به خون در حوادث و سوانح گوناگون مانند تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی مانندجراحی قلب باز نمود دارد و بعضی افراد مانند بیماران تالاسمی ماژور یا هموفیلی نیز برای ادامه زندگی عادی خود به دریافت منظم خون یا محصولات آن نیازمندند.

هر فرآورده خون برای مدت زمانی محدود و مشخص قابل نگهداری است، مثلا پلاکت در دمای ۲۲ درجه سانتیگراد، فقط تا سه روز قابل نگهداری است و محدود بودن مدت نگهداری خون و فرآورده‌های خونی باعث می‌شود که نیاز مراکز درمانی و بیماران به اهداکنندگان، دائمی و روزانه باشد و در نتیجه اهدای خون در سطح جامعه نیز باید مستمر باشد تا بتوان همیشه نیاز بیماران به خون را تامین کرد و اهمیت اهدای خون را دوچندان می‌کند.

دعوت از تهرانی‌ها برای اهدای خون در روزهای برفی پایتخت

مدیرکل انتقال خون استان تهران با تاکید بر نیاز روزانه بیماران و مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی گفت: انتظار ما از شهروندان تهرانی این است که اهدای خون را یک ضرورت حیاتی برای نجات جان بیماران بدانند و در این روزهای سرد زمستان هم مانند دیگر ایام سال به مراکز اهدای خون سطح پایتخت مراجعه کنند.

سیدمنتظر شُبّر افزود: پلاکت یکی از فرآورده‌های خونی است که فقط سه روز فرصت برای ذخیره آن وجود دارد و باید در این فرصت کوتاه به بیماران سرطانی تزریق شود و پس از سه روز غیرقابل استفاده خواهد بود، به همین دلیل اهدای پلاکت به دلیل عمر پایین ذخیره این فرآورده خونی، یکی از مهمترین نیازهای بیماران است که باید به صورت مستمر و منظم انجام شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران اظهار داشت: مردم پایتخت همواره و در لحظه‌های سخت، یاری‌رسان بیماران نیازمند به خون بوده‌اند و این بار هم امیدواریم در زمستان تهران، شاهد مشارکت پرشور و مسئولیت‌پذیرانه مردم به ویژه جوانان برای انجام این کار نجات بخش و انسان دوستانه باشیم.

وی اعلام کرد: ساعت و نشانی مراکز اهدای خون استان تهران در پایگاه اینترنتی www.tehran.ibto.ir قابل مشاهده است.

۲۵ درصد خون‌های اهدای در تهران مصرف می‌شود

وی افزود: وجود بیش از ۱۶۰ مرکز درمانی در پایتخت و مصرف ۲۵ درصد خون و فرآورده های خونی کشور در استان تهران، نشان دهنده ضرورت اهدای خون پایتخت نشینان در این روزهای زمستانی است تا با افزایش مشارکت داوطلبان اهدای خون بتوانیم پاسخگوی نیاز بیماران و مراکز درمانی به خون و فرآورده های خونی همچون پلاکت باشیم.

یک واحد خون اهدایی پاسخگوی نیاز سه بیمار است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز همیشگی است و با یک واحد خون اهدایی، حداقل سه فرآورده خون برای بیماران تدارک دیده می‌شود و پاسخگوی بیماران خواهد بود، بیمارانی در کشور به بیماری‌های انعقادی و ژنتیکی مبتلا هستند و برخی افراد نیز به برخی بدخیمی‌ها مبتلا هستند که این افراد دریافت‌کننده مستمر خون و فرآورده‌های آن محسوب می‌شوند، بنابراین تفاوتی نمی‌کند که در چه فصلی باشیم، این بیماران باید به صورت مکرر خون و فرآورده‌های آن را دریافت کنند.

عباس صداقت تاکید کرد: همچنین اعمال جراحی ضروری اعم از جراحی قلب و پیوندها نیز نیاز به خون دارند و در عین حال بروز سوانح و حوادث که منجر به جراحاتی می‌شود نیز نیاز به خون را تشدید می‌کند و بنابراین نیاز به خون و فراورده‌های آن مختص فصل خاصی نیست و با تغییر فصول تغییر پیدا نمی‌کند.

در فصل سرد سال اهدای خون را فراموش نکنید

وی افزود: برهمین اساس از هموطنان می‌خواهیم که در شرایطی که شاهد نزول نعمت‌های آسمانی هستیم و هوا سرد شده و با برودت هوا مواجهیم، اهدای خون را فراموش نکنند تا ذخایر خون دچار تهدید نشود.

صداقت با اشاره به اینکه شبکه ملی خون‌رسانی هم اکنون فعالانه کارش را انجام می‌دهد و بحرانی نداریم، تصریح کرد: اما از مردم خواهش می‌کنیم که در این روزهای زمستانی اهدای خون و بیمارانی را که چشم به راه دریافت فراورده‌های خونی هستند، فراموش نکنند و اهدای خون را در برنامه زندگی‌شان قرار دهند.

وی گفت: سازمان انتقال خون تاکید دارد که در کشور هیچ بیمار و هیچ پزشک درمانگری درباره کمبود خون و فرآورده‌های آن دغدغه نداشته باشد چراکه با همراهی اهداکنندگان خون می‌توان این ماموریت را به بهترین شکل پیش ببریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =