کد خبر: 9716
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶
طلاق

جان گاتمن روانشناسی است که به این پرسش پاسخ مثبت داد. او در یک آزمایشگاه به بررسی ارتباطات بین زوجین پرداخت و با دقت ۹۰ درصد توانست پیش­بینی کند که کدامیک از ازدواج­ها به طلاق منجر می ­شود.

به گزارش پیام خانواده  جان گاتمن روانشناسی است که به این پرسش پاسخ مثبت داد. او در یک آزمایشگاه به بررسی ارتباطات بین زوجین پرداخت و با دقت ۹۰ درصد توانست پیشبینی کند که کدامیک از ازدواجها به طلاق منجر میشود.

چند نشانه اگر در هر رابطهای باشد؛ با احتمال بیشتری میتوان جدایی را پیشبینی کرد:

اول. نسبت ۵ به ۱!

اگر در رابطهی زن و شوهر، بتوانند تعاملاتی را ایجاد کنند که به نسبت هر اتفاق ناخوشایندی که بینشان پیش میآید(که اجتنابناپذیر است) حداقل پنج اتفاق و تعامل مثبت داشته باشند، ازدواج باثباتتر و موفقتری خواهند داشت. اگر در رابطهای میزان اتفاقات خوشایند، کمتر از این نسبت باشد رابطه به سوی سقوط میرود.

دوم. چهار رفتار ویرانکننده

هرچه بین زن و شوهر رفتارهایی مانند عیبجویی، تحقیر، جبهه گیری(حالت تدافعی) و سکوت و کنارهگیری(قهر کردن) بیشتری وجود داشته باشد آنها زودتر به سمت طلاق پیش میروند.

عیبجویی باعث حالت تدافعی طرف مقابل میشود درصورتی که فرد ایرادگیر انتظار تشکر هم دارد؛ فردی که جبههگیری میکند نقش یک قربانی بیگناه را به خود میگیرد و مسئولیت رفتارهای خود را نمیپذیرد. تحقیر کردن بعنوان قویترین عامل پیشبینی کننده طلاق، موجب میشود فرد موضع بالا به پایین بگیرد و حتی مشخص شده طرف مقابل به احتمال بیشتری دچار بیماریهای عفونی میشود. روش کنارهگیری نیز که بیشتر در مردان(۸۵ درصد) دیده میشود شاید باعث شود تا آنان آرامش خود را حفظ کنند اما به رابطه آسیب جدی میزند.

فاطمه صابری مدبر کارشناس بخش مشاوره‌های قرآن بنیان سی امین نمایشگاه قرآن کریم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =