سینماها ی ایران

سینماهای کشور در یک روند خوب، آن‌ هم در شرایطی نه‌چندان نرمال موفق شدند تا بیش از ۳۰۵ میلیارد تومان در فصل بهار که دومین فصل طلایی سینمایی پس از تابستان است، بفروشند.

به گزارش پیام خانواده سینمای ایران در شرایطی موفق شد تا یک بهار نسبتا طلایی را پشت سر بگذارد که تخمین‌ها، خبر از این اکران موفق نمی‌دادند. نوروز امسال با ماه مبارک رمضان در تلاقی بود و به همین دلیل، بسیاری گمان می‌بردند که اکران نوروز ۱۴۰۲، از پیش، یک اکران سوخته است به همین دلیل فیلم‌های قدرتمند دست نگه‌داشتند و فیلم خود را به اکران نوروز ندادند.

به همین دلیل، ترکیب اکران نوروز امسال، چندان بر روی کاغذ، قدرتمند نبود. اما کمدی فسیل در یک فضای بی‌رقیب موفق شد تا در شرایطی که بلیت سینماها، افزایش ۳۳درصدی را برای امسال هدف گرفته بود، خیره‌کننده ظاهر شده و به نخستین فیلمی تبدیل شود که توانسته خود را به مرز ۲۰۰ میلیارد تومان برساند.

شکوهمندی اکران نوروز، برای نیمه دوم بهمن نیز تداوم یافت و یک اردیبهشت طلایی را رقم زد. در نیمه نخست خردادماه، سینماها با یک رکود نسبی مواجه شدند اما در نیمه دوم این ماه، به دلیل اکران ۷ فیلم جدید، رونق دوباره به سینماها بازگشت تا نخستین فصل ماه جدید، با یک رونق غافلگیرکننده همراه باشد.

در فصل بهار، سینمای ایران شاهد چند رکورد بود. در این ۳ ماه، سینمای ایران، برای ۳ روز، تعداد مخاطبانی بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر داشت که یک رکورد بسیارخوب طی ۳ سال اخیر محسوب می‌شود. تعداد مخاطب روزانه یک فیلم نیز طی ۳ سال اخیر، در همین فصل بهار توسط فسیل شکسته شد.

در فصل بهار، ۲۸ فیلم نمایش داده شد: ۱۰ فیلم مربوط به فیلم‎ های سال گذشته و ۱۸ فیلم هم مربوط به اکران امسال. برای این تعداد فیلم، ۱۸۹ هزار و ۸۵۵ سانس تعریف شد و ۶ میلیون و ۹۴۳ هزار نفر هم به سینما رفتند. گیشه نیز به عدد ۳۰۵ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان رسید.

کمدی فسیل، پرمخاطب‌ترین فیلم بهار امسال بود. کمدی کریم امینی موفق شد تا طی ۳ ماه نخست امسال، حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بلیت بفروشد و به گیشه ۱۸۴ میلیارد و ۵۶۷ میلیون تومانی برسد.

فسیل در این مدت، بسیاری از رکوردها را به نفع خود جابجا کرد. مثلا موفق شد تا با گذر از رکورد ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب هزارپا، به پرمخاطب‌ترین فیلم یک دهه اخیر سینمای ایران تبدیل شود.

سه کام حبس با آن‌که اکران خود را از بیست‌وهشتم فروردین ماه و در قالب اکران فطر آغاز کرد اما موفق شد تا با ۳۴۲ هزار مخاطب و ۱۶ میلیارد و ۱۱۱ میلیون تومان فروش، خود را به رتبه دومین فیلم پرمخاطب فصل بهار برساند.

آهنگ دونفره نیز نمایش خود را از عیدفطر آغاز کرد و موفق شد تا با ۳۳۵ هزار مخاطب و گیشه ۱۴ میلیارد و ۳۷۲ میلیون تومانی، سومین فیلم پرمخاطب بهار باشد.

شهر هرت نیز خیره‌کننده ظاهر شد. کمدی کریم امینی موفق شد تا در دو هفته انتهایی خرداد، یک رکورد خوب به جای گذاشته و با ۲۷۶ هزار مخاطب و فروش ۱۱ میلیارد و ۸۳۲ میلیون تومانی‌اش، به چهارمین فیلم پرمخاطب بهار امسال تبدیل شود. تمام فیلم‌های این فهرست، با نمایش بیش از ۲ ماه موفق شدند تا خود را به این رتبه برسانند اما شهر هرت با دو هفته نمایش موفق شد تا به چهارمین فیلم نخستین فصل سال تبدیل شود.

ملاقات خصوصی نیز حسابی خوش درخشید و موفق شد تا در میان فیلم‌های جدید اکران و ۹ فیلم دیگری که از اکران سال گذشته به جا مانده بودند، بیشتر مخاطب جذب کند و با ۲۵۵ هزار مخاطب و گیشه ۱۲ میلیارد و ۸۷۳ میلیون تومان و البته سالن‌هایی به‌مراتب کمتر از فیلم‌های جدید، پنجمین فیلم پرفروش بهار امسال باشد.

سینمای ایران در شرایطی یک بهار موفق را پشت سر گذراند که احساس می‌شود دامنه این موفقیت، در فصل تابستان نیز تداوم خواهد داشت. سینمای ایران بر روی کاغذ، یک تیرماه طلایی را پیش رو دارد که احتمالا رکوردهای دیگری در این ماه رقم خواهد خورد.

در نیمه نخست مردادماه، احتمالا یک رکود نسبی به دلیل ایام عزاداری ماه محرم رقم خواهد خورد اما در نیمه دوم این ماه تا نیمه‌های شهریور، سینمای ایران، باز روزهایی طلایی را در پیش دارد که احتمالا موفقیت مرداد و شهریور سال گذشته را تکرار خواهد کرد علی‌‍الخصوص اگر فیلم‌های پرمخاطبی به نمایش گذاشته شود، قطعا، روند استقبال از تابستان سال گذشته نیز بهتر خواهد بود.

با این روند، سینمای ایران احتمالا تا پایان تیرماه موفق خواهد شد تا از گیشه ۴۱۸ میلیاردی سال ۱۴۰۱ عبور کرده و تا انتهای تابستان، از تعداد مخاطبان سال گذشته نیز فراتر رود. در این شرایط، سینمای ملی موفق خواهد شد تا یک قدم بیشتر به فرآیند صنعتی‌شدن نزدیک شده و دلگرمی بسیار خوبی برای صاحبان آثاری که همچنان برای تولید و اکران، دچار تردیدهایی هستند را به وجود بیاورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =