کد خبر: 11181
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان

ملی‌پوش دسته ۸۱ کیلوگرم ایران یکی از امیدهای وزنه‌برداری برای رسیدن به سکوی مدالی در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ عربستان است.

به گزارش پیام خانواده  مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینشی‌های المپیک از ۱۳ شهریورماه در شهر ریاض آغاز شد و ۲۶ شهریور ماه به پایان می‌رسد. تیم مردان ایران با ترکیب کامل و تیم بانوان نیز با چهار وزنه‌بردار به این دوره از پیکارها اعزام شده‌اند. حسین سلطانی، میرمصطفی جوادی، رضا دهدار، امیرحقوقی، سیدرسول معتمدی، مهدی کرمی ، پیمان جان، علی داودی و آیت شریفی نمایندگان ایران در این دوره از رقابت‌ها هستند. در مسابقات جهانی عربستان بیش از ۷۰۰ وزنه‌بردار زن و مرد حضور دارند که برای ثبت بهترین رکورد خود در چرخه انتخابی المپیک تلاش خواهند کرد.

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان برای نمایندگان ایران از روز بیستم شهریورماه به صورت رسمی آغاز می‌شود و حسین سلطانی پولادمرد زنجانی تیم ملی نخستین ایرانی است که به روی تخته رقابت خواهد رفت. دسته ۸۱ کیلوگرم از دسته‌های غیر المپیک به شمار می‌رود و شمار مدعیان در آن زیاد نیست؛ در این دسته سلطانی به همراه اسکار مارتینز ایتالیایی از شانس‌های اصلی عنوان قهرمانی جهان هستند. رکورد ورودی مارتینز ۳۶۰ کیلوگرم و رکورد ورودی سلطانی ۳۵۸ کیلوگرم است.

سلطانی یک وزنه‌بردار دوضرب‌زن است که هنر خود را در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۳ آسیا در جینجو کره‌جنوبی به رخ حریفان کشاند، در آن رقابت‌ها سلطانی با مهار وزنه ۱۵۷ کیلوگرم به مدال نقره یک‌ضرب و با مهار وزنه ۱۸۴ کیلوگرم به نشان طلا رسید. فاصله رکوردی سلطانی در دوضرب مسابقات با حریفان زیاد بود تا جایی که وی در نخستین حرکت دوضرب خود موفق به کسب نشان طلای این حرکت و عنوان قهرمانی دسته ۸۱ کیلوگرم شد. او در مجموع ۳۳۸ کیلوگرم را ثبت کرد.

البته رکورد سلطانی نسبت به اریبهشت‌ماه و مسابقات قهرمانی آسیا تغییر زیادی داشته است. ملی‌پوش زنجانی وزنه‌برداری ایران در رکوردگیری تیرماه سال جاری موفق شد وزنه ۱۶۰ کیلوگرم را در یک‌ضرب و وزنه ۱۸۷ کیلوگرم را در دوضرب مهار کرد. وی در مجموع موفق به ثبت رکورد ۳۴۷ کیلوگرم شد تا ۹ کیلوگرم نسبت به مسابقات قهرمانی قاره کهن افزایش رکورد داشته باشد.

رقیب سلطانی نیز عنوان قهرمانی اروپا را در کارنامه دارد. مارتینز ایتالیایی در مسابقات قهرمانی قاره سبز که در ارمنستان برگزار شد بالاتر از نمایندگان ترکیه و کشور میزبان به نشان طلا دست پیدا کرد. مارتینز از با رکورد ۱۵۵ کیلوگرم یک‌ضرب، ۱۸۸ کیلوگرم دوضرب و ثبت رکورد مجموع ۳۴۳ کیلوگرم در قاره اروپا و در دسته ۸۱ کیلوگرم دوم شد.

سلطانی هر چند که در مسابقات قهرمانی آسیا در مجموع پنج کیلوگرم کمتر از مارتینز، مهار کرد اما عملکرد ملی‌پوش ایرانی در رکوردگیری نشان از پیشرفت محسوس وی داشت. پیشرفتی که حکایت از شروع احتمالی ایران با مدال طلا خواهد بود، البته تمام این احتمالات به شرایط وزنه‌بردار، فضای و مسابقات و میزان آمادگی حریفان بستگی دارد.

در رقابت‌های دسته ۸۱ کیلوگرم وزنه‌بردارانی از ازبکستان، ارمنستان، کلمبیا، آلبانی، قزاقستان، ترکمنستان، ایران، ایتالیا و بلغارستان حضور دارند. رکورد ورودی این وزنه‌برداران حکایت از آن دارند که توش‌تمیروف ازبک نیز یکی از مدعیان جدی رسیدن به سکوی مدالی جهان است. اندره بوژیدار از بلغارستان دیگر مدعی این وزنه به شمار می‌رود. رکورد ورودی وزنه‌برداران ازبک و بلغار ۳۵۵ کیلوگرم اعلام شده است.

حضور یلمان سیتکازی از قزاقستان که مدال طلای یکضرب قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد رقابت‌های یکضرب این دسته را جذاب‌تر خواهد کرد. سیتکازی در مسابقات جینجو با مهار ۱۵۵ کیلوگرم بالاتر از سلطانی به مدال طلای یکضرب رسید. قهرمان ازبک‌ها در دوضرب در مهار وزنه ۱۸۳ کیلوگرمی ناموفق بود و در نهایت بدون ثبت رکورد مجموع به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =