کد خبر: 11236
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
کشتی آزاد ایران

ملی‌پوش وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد ایران در بازیهای آسیایی هانگژو از زندگی ورزشی و رویای قهرمانی خود می‌گوید.

به گزارش پیام خانواده  قهرمانی تیم کشتی آزاد جوانان کشورمان در آسیا سبب شد تا چهره‌های زیادی از دل این رقابت‌ها معرفی شوند. یکی از این جوانان جویای نام، ابراهیم خواری است که با هنرنمایی خود به مدال نقره رسید. موفقیت جوان ۱۸ ساله سوادکوهی در این رقابت‌ها به گونه‌ای رقم خورد که در دور نخست با نتیجه ۱۴ بر ۴ چانگبائو ژی از چین را مغلوب کرد. وی در دور بعد با نتیجه ۴ بر ۳ مقابل لوخان دوختوربک اولولو از قرقیزستان به برتری دست یافت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. او در این مرحله با نتیجه ۱۰ بر صفر امیر هامایون از ترکمنستان را شکست داد و به دیدار فینال راه یافت و در این دیدار با نتیجه ۷ بر ۴ مغلوب یودیت از هند شد و به مدال نقره رسید.

ابراهیم از جمله مازنی‌های کشتی بلد به شمار می‌رود که شاید در آینده بتواند همانند دیگر بزرگان این خطه در رده‌های سنی جوانان و بزرگسالان قدرت‌نمایی کند. او می‌خواهد بار دیگر همانند بزرگانی از جمله حسن یزدانی، مهدی حاجی‌زاده، امیرحسین زارع و رحمان عموزاد بر قله کشتی جهان و المپیک قرار گیرد.

این نابغه کشتی آزاد شیرین و در عین حال آموزنده است. خواری با وجود سن و سال کم خود اهداف بزرگی را در سر می‌پروراند و به دنبال تحقق رویاهای کودکی خود در ورزش و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی تربیت بدنی است. برای کشتی تنها یک هدف دارد و آن رسیدن به قله افتخار جهان و المپیک است؛ قله‌ای که تاکنون بسیاری از بزرگان ایران، آن را فتح کرده‌اند.

او همچنین برای رسیدن به این قله الگوهایی در داخل و خارج از کشور دارد. بنا به اذعان این جوان؛ امامعلی حبیبی الگوی اوست. همچنین بووایسار سایتیف یکی از پرافتخارترین کشتی‌گیران روسیه نیز از جمله کسانی است که از لحاظ فنی او را تحت تاثیر خود قرار داده و می‌خواهد روزی همانند این آزادکاران به افتخارات زیادی برسد. وی در کنار ورزش کشتی، یکی از طرفداران ورزش تیراندازی و اهداف پروازی است که بنا داشت که این ورزش را ادامه دهد ولی قرعه شانس، مسیر کشتی را به پیش‌روی او قرار داد.

این موضوع پایان کار برای خواری نبود و با نظر کادرفنی، او و علیرضا سرلک به مسابقات انتخابی درون اردویی معرفی شدند تا در نهایت ملی پوش وزن ۵۷ کیلوگرم اعزامی به بازی‌های آسیایی چین معرفی شد. این جوان جویای نام سوادکوه توانست در دو دیدار با نتایج ۱۴ بر ۶ و ۷ بر ۴ به برتری برسد و به‌عنوان فرد برتر شناخته شود.

موفقیت خواری در جام تختی (مقام سوم)، آسیایی اردن و همچنین پوشیدن دوبنده تیم ملی در بازی‌های آسیایی هانگژو باعث شد تا خبرنگار ایرنا پای صحبت این پدیده کشتی آزاد بنشیند. مشروح آن را در زیر می‌خوانیم:

چگونه و در چه سن و سالی وارد کشتی شدی؟

کشتی را از ۶ سالگی آغاز کردم. با توجه به بزرگانی از جمله عباس طحان، مهدی صادق‌نژاد، سعید توکل، مرتضی گودرزی در خطه سوادکوه و همچنین با تشویق خانواده‌ام به این ورزش روی آوردم. نباید از حمایت برخی بزرگان به سادگی بگذرم چرا که من در شهر سوادکوه متولد شده‌ام که کشتی در این شهر با اشتیاق خاصی پیگیری می‌شود. دوست دارم تا پیش از المپیک با رقبای بزرگ روبه‌رو شوم تا بتوانم به تجربه خود در این آوردگاه‌ها کمک کنم.

چه هدفی داری؟

با توجه به اینکه این ورزش سرشار از برد و باخت است ولی توانستم از باخت‌ها و شکست‌های خود بهترین تجربه را کسب کنم چرا که هر موفقیتی نیازمند شکست‌هایی است. بنا دارم در این وزن المپیکی شایستگی خود را به اثبات برسانم. هدفم رسیدن به دوبنده تیم ملی بزرگسالان در المپیک پاریس است تا در وزن ۵۷ کیلوگرم خوش‌رنگ ترین مدال را در این آوردگاه برای کشورم به ارمغان بیاورم.

سطح رقابت قهرمانی جوانان آسیا را چگونه دیدید؟

رقابت قهرمانی جوانان آسیا با حساسیت خاصی دنبال شد و در شرایطی که ۸۰ درصد اعضای تیم دچار مسمومیت شده بودند، من نیز با مسمومیت به دیدار فینال رسیدم و در شرایط بسیار بد جسمانی و ضعف بدنی به مدال نقره دست یافتم. مسابقات سطح بالایی داشت و تنها شکستم در مقابل حریفی از کشور هند رقم خورد.

پس از این رقابت‌ها با توجه به اینکه تمرینات خود را برای حضور در ترکیب تیم جوانان جهان دنبال می‌کردم با نظر کادرفنی، احمد جوان به عنوان نماینده وزن ۵۷ کیلوگرم ایران به مسابقات جهانی جوانان اعزام شد. برای حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو به من اطلاع دادند که باید در انتخابی با علیرضا سرلک کشتی بگیرم. شرایط به گونه‌ای رقم خورد که توانستم با آمادگی ذهنی، نیروی جوانی و با کشتی منطقی، در دو دیدار پیاپی دارنده نقره جهان را شکست دهم. به طور قطع این پیروزی سکوی پرتابی برای موفقیتم خواهد شد چرا که مهم‌ترین هدفم حضور در المپیک پاریس است. در این مسیر نباید از تلاش مربی خود عباس رنجبر و پدرم غافل شوم چرا که این موفقیت توسط آنان رقم خورد.

بعد از شکست در قهرمانی آسیا به گونه‌ای دیگر احیا شدی.

سرلک نایب قهرمانی جهان را در کارنامه دارد و در سبک وزن از بهترین‌های کشتی ایران است. او کشتی‌گیری خوب و باهوش است. معتقد بودم که برتری در این دیدار می‌تواند سکوی پروازی برای موفقیت من به حساب بیاید. در این دیدار هر آنچه داشتم را به اجرا گذاشتم. انگیزه زیاد برای کسب موفقیت باعث شد که ترسی نداشته باشم و با توجه به اینکه او تنها به یک برد نیاز داشت، در ۲ مبارزه مقابل حریفم به پیروزی رسیده و نماینده ایران در بازی‌های آسیایی شدم.

با توجه به سنت آیا بنا داری سال بعد هم در رقابت جوانان قهرمانی جهان شرکت کنید؟

در حال حاضر با توجه به سن و سالم (۱۸ سال) می‌توانم سال آینده هم در ترکیب رده جوانان قرار گرفته و کشتی بگیرم. از ۳ سال پیش در هر مبارزه‌ای که می‌بردم و یا می‌باختم فقط با هدف رسیدن به طلای المپیک سخت تمرین می کردم. باتوجه به حضور میلاد والی‌زاده در ترکیب تیم بزرگسالان برای رقابت جهانی بلگراد، رقابت ما نیز ادامه خواهد داشت.

در هانگژو، زائور اوگویف روسی، وان هو زو از چین و رقبای شاخصی از کشورهای هند، قزاقستان و ژاپن حضور خواهند داشت که سطح این رقابت‌ها را بالا خواهد برد. بطور قطع باید پس از رقابت جهانی دید چه کشتی‌گیرانی به این کارزار هانگژو خواهند آمد تا رقابت من با مدعیان آغاز شود. به طور قطع کادر فنی تدابیر و آنالیز خاصی از رقبای آسیایی خواهند داشت تا بتوانم مدال خوشرنگی را در این آوردگاه بدست آورم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =