کد خبر: 11718
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
جوانان

تعدادی از جوانان علاقه‌مند به شغل معلمی عنوان می‌کنند که چرا در مدارس به جای استفاده از جوانان، از نیروهای بازنشسته استفاده می‌َشود.

به گزارش پیام خانواده  تعدادی از جوانان علاقه‌مند به شغل معلمی که در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش شرکت کردند اما به دلیل سقف سهمیه نمی‌توانند جذب آموزش و پرورش شوند، گلایه دارند که چرا در مدارس به جای استفاده از جوانان علاقه‌مند و تازه نفس، از نیروهای بازنشسته استفاده می‌شود.

این افراد با ثبت پویشی در سامانه فارس من با عنوان «عدم بکارگیری معلمان بازنشسته در مدارس» درخواست داشتند تا شرایطی فراهم شود که جوانان علاقه‌مند به شغل معلمی امکان تدریس و حضور در وزارت آموزش و پرورش را داشته باشند.

وزارت آموزش و پرورش چندین بار اعلام کرده است که با کمبود نیرو در سال تحصیلی جدید مواجه بوده است؛ علی فرهادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ۱۴ مهر اعلام کرد: امسال متلاطم‌ترین امواج حاکم بر نیروی انسانی را داشتیم و ۲۰۲ هزار معلم کم داشتیم.

وی با اشاره به ناترازی ۷۹ هزار نفری نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان از سال ۹۲ تا ۹۸، افزود: قرار بود امسال ۸۳ هزار فرهنگی بازنشسته شوند که درخواست کردیم در صورت امکان بمانند که ۳۰ هزار نفر ماندند و ۵۳ هزار نفر بازنشسته شدند. همچنین از معلمان شاغل و بازنشسته درخواست اضافه تدریس کردیم و از دانشجومعلمان باسابقه خواستیم که کمک کنند.

 علت عدم استفاده از جوانان به جای بازنشستگان در مدارس چیست؟

* احساس می‌کنیم که توان معلمی را داریم

افراد علاقه‌مند به شغل معلمی می‌گویند که توان معلم شدن را دارند اما به دلیل سهمیه محدود آزمون‌ها، این امکان برای آنها فراهم نمی‌شود.

یکی از جوانان علاقه‌مند به شغل معلمی که دارای تحصیلات فوق لیسانس است، به خبرنگار فارس گفت: برخی فکر می‌کنند که ما چون کار پیدا نکردیم درخواست استخدام در آموزش و پرورش را داریم اما اصلا اینگونه نیست. ما دلمان می‌خواهد که معلم شویم.

وی ادامه داد: احساس می‌کنیم که توان معلمی را داریم. خود آموزش و پرورش امسال در ارزیابی تکمیلی اذعان داشت که افراد توانمندی به مرحله ارزیابی تکمیلی آمده‌اند اما چون سهمیه آزمون‌ها محدود است، افراد علاقه‌مند پشت درهای آموزش و پرورش می‌مانند.

 علت عدم استفاده از جوانان به جای بازنشستگان در مدارس چیست؟

* چرا آموزش و پرورش به جای استفاده از نیروهای جوان، از نیروهای بازنشسته استفاده می‌کند؟

یکی دیگر از جوانان علاقه‌مند به شغل معلمی به خبرنگار فارس گفت: نیروی بازنشسته، اسمش رویش هست یعنی بازنشسته شده و از سازمان منفک شده است؛ چرا آموزش و پرورش دوباره از این نیروها که سال‌ها کار کردند و الان زمان استراحت و استفاده از تجاربشان هستند، دوباره سر کلاس درس استفاده می‌کند.

وی اضافه کرد: وقتی آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه است باید از نیروهای علاقه‌مند و جوان استفاده کند. واقعا حق دانش‌آموزان ما این است که انقدر کمبود نیروی انسانی باشد؟

 علت عدم استفاده از جوانان به جای بازنشستگان در مدارس چیست؟

* آموزش و پرورش باید برای حل مشکل نیروی انسانی خود اقدام عاجل کند

یکی دیگر از جوانان علاقه‌مند به معلمی که دارای تحصیلات کارشناسی است، می گوید: آموزش و پرورش باید برای حل مشکل نیروی انسانی خود اقدام عاجل کند و یکبار برای همیشه این مشکل را حل کند. اگر این وزارتخانه با دستگاه‌های مربوط و مسؤولان کشور رایزنی کند، آنها هم مسلما به آموزش و پرورش کمک می‌کنند و با ردیف استخدامی کافی مشکل نیروی انسانی در این وزارتخانه را حل می‌کنند.

 علت عدم استفاده از جوانان به جای بازنشستگان در مدارس چیست؟

* استفاده از نیروهای بازنشسته بر اساس قانون است

محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص به‌کارگیری نیروهای بازنشسته در آموزش و پرورش گفت: استفاده از نیروهای بازنشسته در آموزش و پرورش بر اساس قانون است.

وی در خصوص رایزنی برای جذب نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش افزود: ما بر اساس نیازسنجی، درخواستمان را برای جذب نیروی جدید داده‌ایم و امیدواریم که مصوب شود.

خبرنگار فارس، موضوع کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش و راه‌حل‌های این مشکل را در گزارش‌ها و مطالب بعدی بررسی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =