کد خبر: 11990
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
صنایع خلاق

پیام خانواده- صنایع خلاق اگرچه ممکن است برای برخی در کشور، شناخته شده نباشد، اما به نظر در جهان امروز روند صعودی را تجربه می‌کند و کشورهای مختلف جهان از جمله جمهوری آذربایجان در تلاش است تا سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص دهد.

به گزارش پیام خانواده به نقل از سینا پرس؛ یک کارشناس ارشد حوزه صنایع خلاق و هنری می‌گوید: صنایع خلاق هم باعث جذب جوانان در جهان شده و هم روند فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر دیحیتال به این صنعت سرعت داده است.

Ornela Ramasauskaite، کارشناس بازار هنر بین‌المللی و مدیرعامل موسسه artXchange Global، در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه صنایع خلاق طیف وسیعی از بخش‌ها از جمله طراحی، تبلیغات، معماری، مد، فیلم، موسیقی و غیره را در بر می‌گیرد، می‌گوید این صنایع نقش حیاتی در غنی سازی فرهنگی و رشد اقتصادی دارند.

برگردان این گفتگوی کارشناس بازار هنرهای بین‌المللی با خبرگزاری azarnews را بخوانید

برداشت کلی شما از مجمع فرهنگ و صنایع خلاق در باکو چیست و چه موضوعات جالبی در انجمن مورد توجه قرار گرفت؟

مجمع فرهنگ و صنایع خلاق در باکو نه تنها همگرایی دیدگاه‌های فرهنگی متنوع، بلکه بستری پویا برای ترسیم مسیر آینده خلاق آذربایجان است. واضح بود که وزارت فرهنگ این کشور با حمایت یک تیم مستحکم و با انگیزه، چشم‌اندازی قوی و روشن برای توسعه فرهنگی دارد و استفقاده از کارشناسان بین‌المللی نشان از تعهد مقامات این کشور برای اتخاذ بهترین شیوه‌های متناسب با شرایط آذربایجان را به تصویر می‌کشد.

بحث‌ها به‌ویژه بر سر آینده است چرا که با تمرکز بر اقتصاد خلاق و دیجیتالی‌سازی فرآیندها باعث گسترش عرصه کالاها و خدمات فرهنگی می‌شود و جاه طلبی برای صادرات کالاهای فرهنگی، پذیرش فناوری در هنر و سرمایه گذاری در زمینه های با پتانسیل بالا مانند صنایع بازی و انیمیشن مشهود را نشان می‌دهد. این رویکرد ترکیبی از روندهای جهانی با اصالت محلی البته یا دیدگاه جهانی، است که یک استراتژی پیچیده را برای تبدیل فرهنگ به نقطه افتخار ملی و یک صنعت سودآور نمایان می‌سازد.

در کنفرانسی که اخیرا در حوزه صنایع خلاق باکو برگزار شد، با هنرمندان فداکار و فوق‌العاده با استعداد متعددی آشنا شدم که اعتقاد من به پتانسیل خلاق کشور را بیشتر تقویت کرد چرا که اشتیاق و استعداد آنها برای تعریف برند آذربایجان در صحنه بین‌المللی را نشان داد. دیدن کالاهای فرهنگی و خلاقانه که به عنوان مظهر هویت ملی و دارایی های اقتصادی ارزشمند شناخته می‌شوند، دلگرم کننده است و درک جمعی مشترک بین ذی‌نفعان و رویکرد عملی آنها را تایید می‌کند که پایه‌های محکمی برای اجرای سریع و هدفمند برنامه‌هاست که بر شاخص رشد اقتصادی کشور هم اثر می‌گذارد.

به طور کلی صنایع خلاق چگونه بر اقتصاد تأثیر گذاشته اند؟

امروزه صنایع خلاق برای اقتصاد جهانی حیاتی شده و اهمیت آن از طریق مطالعات و نظریه‌های مختلف نشان داده شده و یک تحقیق در سال ۲۰۱۷ میلادی اندازه صنایع خلاق را برای ۲۵۰ منطقه در ۲۴ کشور اتحادیه اروپا بررسی کرد و نشان داد که صنایع خلاق ۷.۸ درصد از کل تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است این رقم قابل توجهی است. از سوی دیگر سهم اشتغال در اقتصاد خلاق نیز قابل توجه است. این بخش ۷ میلیون نفر در اروپا یا ۳.۳ درصد از جمعیت فعال را استخدام کرده و تنوع در این مشاغل قابل توجه است و صنایعی مانند هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و موسیقی هر کدام بیش از یک میلیون نفر را جذب کرده بودند و این سطح از اشتغال قابل مقایسه با صنایع اصلی مانند خدمات غذا و نوشیدنی است که بر نقش حیاتی اقتصاد خلاق در ایجاد شغل تاکید می کند.

سهم جوانان از اشتغال صنایع خلاق چگونه است؟

اتفاقا یکی دیگر از جنبه‌های هیجان انگیز تاثیر این صنایع بر اشتغال جوانان است چرا که در اروپا، صنایع خلاق و فرهنگی سهم زیادی از اشتغال افراد ۱۵ تا ۲۹ ساله را به خود اختصاص داده که نشان می‌دهد برای کارفرمایان هم مهم است چرا که به جمعیت جوان، پرانرژی و قابل دسترس فرصت کار بدهند. فراتر از قاره اروپا، اهمیت صنایع خلاق در کشورهای در حال توسعه و نوظهور نیز مشهود است. در مکان‌هایی مانند چین، آمریکای لاتین، کارائیب، آفریقا و خاورمیانه، این بخش ها به طور قابل توجهی به تولید ناخالص داخلی و اشتغال کمک می کنند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که در بسیاری از این مناطق، به دلیل ماهیت غیررسمی این بخش‌ها، ممکن است تأثیر کامل این صنایع دست کم گرفته شود.

چه عاملی باعث شتاب صنایع خلاق شده است؟

بدون تردید رشد تجارت الکترونیک بر گسترش بازار جهانی اقتصاد خلاق اثر قابل توجه گذاشته تا جایی که یونسکو گزارش داده که این بخش سالانه ۲.۲۵ تریلیون دلار درآمد جهانی را ایجاد کرده که بخش قابل توجهی از آن از محل فروش دیجیتال است. بعلاوه، زیربخش هنرهای کلکسیونی و عتیقه جات، اگرچه کوچکتر به نظر می‌رسد، اما گردش مالی قابل توجهی داشت که نشان دهنده ماهیت متنوع صنعت خلاق است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =