کد خبر: 12134
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
بسکتبال ایران

رئیس کمیته مربیان فدراسیون بسکتبال گفت: در بهمن و اسفند سال جاری به ترتیب مسابقات ستارگان بسکتبال و معرفی ۱۲ نفر از مفاخر ایران را در دستور کار داریم و به دنبال آن هستیم تا با نوآوری ضمن تکریم یاد این عزیزان، مخاطبان بیشتری را به بسکتبال جذب کنیم.

به گزارش پیام خانواده  وحید ابوالحسنی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از برگزاری رقابت‌های ستارگان بسکتبال ایران برای نخستین‌بار در کشورمان خبر داد و افزود: در ۲۷ بهمن‌ سال جاری و برای نخستین بار پس از ۷ دهه به دنبال آن هستیم تا انگیزه و جذابیت را در بسکتبال به اوج رسانده و احترام به پیشکسوتان و اسطوره‌های این رشته را در بالاترین سطح ممکن گرامی‌ بداریم.

وی ادامه داد: افزایش انگیزه‌ و جلب‌نظر مخاطبان از جمله جامعه بازیکنان، داوران، مربیان، سرپرستان و مهم‌تر از همه تماشاگران که یار و همراه هیشگی ورزش از جمله بسکتبال بودند یکی از اهداف ما در برگزاری این رویداد است. متاسفانه سال گذشته یکی از داوران خوبمان را از دست دادیم، داوری که در حین عزیمت جهت انجام قضاوت در سانحه تصادف فوت کرد. اخلاق همیشه در ورزش بوده و با فرهنگ ما ایرانی‌ها عجین شده و بازهم قصد داریم با همدلی و یکدلی در حد توان و بضاعت خودمان دست نیازمندان آبرومندی که در کنارمان هستند را بگیریم و این افتخار را داریم که جامعه بسکتبال همواره در این راه، پیشقدم بوده‌ است.

مربی بین‌المللی بسکتبال کشورمان تصریح کرد: برای برگزاری مسابقه ستارگان بسکتبال هماهنگی لازم با سازمان لیگ انجام شده تا یک کار خوب و بزرگ محقق شود. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۱۲ شوتیست از ۱۲ تیم لیگ برتر، طبق آمار و بر اساس خروجی اطلاعات به ما معرفی می‌شوند که سهم هر تیم یک شوتیست بوده که طی ۲۴ راند با هم رقابت و در مجموع ۴۰ امتیاز برای آن در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیته مربیان فدراسیون بسکتبال یادآور شد: ۷ ایستگاه در این بخش وجود دارد که به نام برترین‌ شوترهای ایران نام‌گذاری شده است. ایستگاه اول به نام محسن خلخالی است که به عنوان بهترین شوتیست‌ آسیا انتخاب شد. در این قسمت ۴ توپ نارنجی یک امتیازی و یک توپ مشکی ۲ امتیازی داریم که در مجموع ۶ امتیاز خواهد شد. ایستگاه دوم به نام محمد مقیم است،‌ در این ایستگاه هم ۵ توپ مشکی ۱۰ امتیازی وجود دارد که بیشترین امتیاز در این ایستگاه دیده شده و در ایستگاه سوم یک توپ سفید داریم که به صورت تک پرتاب ۳ امتیازی خواهد بود که این ایستگاه به نام مهران حاتمی است.

وی خاطر نشان کرد: ایستگاه چهارم به نام محمدرضا نوری است، فردی که یکی از بهترین شوتیست‌های تیم ملی بوده و در سال ۲۰۱۶ با هدایت او تیم جوانان ایران در همین سالن آزادی قهرمان آسیا شد. در این ایستگاه ۵ توپ خواهیم داشت، ۴ توپ نارنجی و یک توپ مشکی که در مجموع ۶ امتیاز دارد. ایستگاه پنجم به نام علی یاراحمدی یکی از پیشکسوتان فقید بسکتبال است، در این ایستگاه تک پرتاب با توپ سفید خواهیم داشت و در ایستگاه ششم نیز یاد آیدین نیکخواه‌بهرامی را گرامی‌ می‌داریم. در این ایستگاه ۴ توپ نارنجی و یک توپ مشکی با مجموع ۶ امتیاز را داریم و در گام آخر این مرحله به ایستگاه هفتم می‌رسیم که به نام حامد آفاق اسلامی نامگذاری شده است. در کل ۷ ایستگاه با قابلیت دریافت ۴۰ امتیاز داریم که در ۲سری پرتاب می‌شود و در مجموع، امتیازها با هم جمع شده و تقسیم بر ۲ خواهد شد تا امتیاز نهایی حاصل شود.

ابوالحسنی گفت: بعد از این مسابقه، رقابت دانک را خواهیم داشت که به نام پیشکسوت قدیمی بسکتبال، جلال شهمیزادی نامگذاری شده است. در این مرحله از سوی ۱۲ تیم، یک دانکر معرفی می‌شود که بر اساس فاصله دانک تا سبد، ارتفاع آن، ضربه و استحکام دانک و مواردی از این دست از سوی داوران امتیاز اعلام می‌شود. داورانی که در این بخش به ما کمک خواهند کرد در سالیانی نه چندان دور از برترین دانکرهای ایران بوده‌اند که مسئولیت این کار را به آنها سپرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در این قسمت ۲ سری دانک زده می‌شود و در مجموع شاهد ۲۴ دانک خواهیم بود. آخرین کار ما در این روز، دیدار تیم ستارگان ایران است. ۲۰ بازیکن برتر لیگ ایران بر اساس خروجی آمار انتخاب و در ۲ تیم تقسیم می‌شوند که هدایت این تیم‌ها نیز بر عهده سرمربی تیم‌های اول و دوم لیگ خواهد بود. تیم‌ها به نام پیشکسوتان بسکتبال ایران منوچهر شهامت‌نژاد و جمشید شریعت‌نژاد خواهد بود. با احتساب، نامگذاری ۷ ایستگاه اول و رقابت‌های دانک و مسابقه ستارگان، از ۱۰ چهره بسکتبال ایران یاد خواهیم کرد.

ابوالحسنی همچنین گفت: البته یک کار دیگر نیز در برنامه کاری داریم که طی آن ۱۲ نفر از مشاهیر، مفاخر و اسطوره‌های بسکتبال انتخاب می‌شوند در نیمه شعبان معرفی خواهند شد. این ۱۲ نفر از بین ۱۳۵ چهره موجود و در یک کمیته تخصصی انتخاب و معرفی می‌شوند.

رئیس کمیته مربیان فدراسیون بسکتبال همچنین از برگزاری کلاس مربیگری سطح یک فیبا در استان قم خبر داد و گفت: بر اساس اعلام فیبا صفا علی کمالیان به عنوان مدرس معرفی شد که ۱۵ نفر از مربیان واجد شرایط در آن شرکت خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =