کد خبر: 1346
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰
خرمنگیر

پیام خانواده - مدیرگروه سلامت موسسه خاتم قابلیت باروری زنان ومردان را از دیدگاه طب سنتی تحت تاثیر یک سری از عواملی دانست که از بدو تولد جزیی از مزاج عارضی آنها میشود .

دکتر زهرا خرمنگیر در گفتگو با پیام خانواده  ضمن اشاره به اینکه هر نوزادی که به دنیا می آید دارای یک مزاج سرشتی (مادرزادی ) میباشد وبه تدریج تحت شرایط محیطی دارای یک مزاج عارضی (اکتسابی) خواهد شد؛ گفت: این مزاج عارضی کاملا در اختیار من وشمای پدر ومادر خواهد بود .

وی ادامه داد: در آموزه های ابتدایی که رعایت 6 اصل سلامتی (سته ضروریه ) است بسیار مهم بوده وعامل اساسی در تعیین مزاج اکتسابی خواهد بود .

وی افزود: باروری مردان وزنان آینده تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر 6 اصل سلامتی میباشد .

مدیربنیاد توسعه سلامت ایرانیان با اشاره به اینکه استفاده از پوشک های غیرقابل نفوذ امروزی در ساعتهای متمادی در طول شبانه روز برای نوزادان که گاهی کودک تا دو سال نیز پوشک میشود؛ گفت: با استفاده مکرر از پوشک در ساعتهای طولانی از همان دوران کودکی نوزاد مبتلا به سردی مثانه وسردی اندام تناسلی میشود که این سردی در سنین باروری عامل مهم تشکیل کیستهای تخمدانی ونداشتن قدرت باروری خواهد شد .

دکتر خرمنگیر افزود: هر چند که در طب نوین امروزه علت بسیاری از توده های رحمی (کیستها ،فیبرومها و.....)عدم تعادل هورمونی در نظر گرفته میشود اما از دیدگاه طب سنتی همین عدم تعادل هورمونی به خاطر رعایت نکردن اصول 6 گانه سلامتی (تغذیه، تحرک، خواب وبیداری، حالات روانی، دفع واحتباس و...) میباشد .

کم تحرکی عامل مهم در بروز بیماریهای

وی ادامه داد: در زندگی صنعتی امروزه، کم تحرکی عامل مهم برخی بیماریها از جمله ناباروری میباشد. از دیدگاه طب سنتی ما اعتقاد داریم که کم تحرکی باعث رکود خون در اندامهای تناسلی منجر به توقف خون و سردی اندامهای تناسلی واختلالات کارکرد این اندامها میشود .

فعال فرهنگی بهداشت درمان وآموزش پزشکی استفاده از پوشاک تنگ در زنان و مردان را یکی از دلایل اختلال در کارکرد طبیعی اندامهای تناسلی دانست و گفت: لباسهای غیر نخی نیز باعث افزایش صفرا شده وغیر مستقیم بر روی کارکرد اندامهای تناسلی تاثیر خواهد گذاشت .

وی همچنین طب سنتی را طب کل نگر خواند و افزود: در بحث نازایی یا بحث کیستهای رحم وتخمدان ،فقط یک عامل نباید در نظر گرفت و از آنجایی که طب سنتی یک طب کل نگر میباشد مجموعه تمامی این عوامل را از بدو تولد در نظر خواهد گرفت.

شناخت طبایع چهارگانه راه حل مناسب در درمان ناباروری

دکتر خرمنگیر افزود: همانطوری که گاهی سردی ورطوبت ایجاد ناباروری میکند .برعکس گاهی علت بعضی از ناباروریها گرمی زیاد وخشکی (صفرا )میباشد که این خشکی وگرمی باعث از بین رفتن نطفه یا از بین رفتن کارکرد طبیعی اندام تناسلی خواهد شد. همان طور که سردی ورطوبت نیز باعث عدم توانایی انعقاد نطفه خواهد شد .

وی ادامه داد:  افراد برای درمان باروری به دنبال رژیم غذایی و راهکار هستند در حالیکه بدون داشتن شرح حال کامل و عدم اطلاع از مزاج کلی و همچنین مزاج تخصصی اندام تولید مثل نمیتوان یک نسخه را برای تمام افراد در نظر گرفت. قطعا به تعداد افراد روی کره زمین مزاج مختلف وجود دارد . هر چند یک دسته بندی کلی مزاجی وجود دارد اما در معاینه وشرح حال مزاج تخصصی شخص مشخص خواهد شد .

دبیر دپارتمان سلامت زنان و کودکان انجمن جهانی پزشکان صلح وسلامت گفت: در یک نگاه کلی از دیدگاه طب سنتی در زنان بیش از 13 عامل کلی باعث نازایی میشود و هر کدام دارای بیش از 10 ریز عامل دیگر هستند. در مردان نیز علتهای بسیار بیشتری دخیل هستند .

وی ادامه داد: درمان ناباروری احتیاج به یک دید کل نگر دارد وتنها به جزییات بسنده کردن باعث شکست درمان خواهد بود . رعایت اصول 6 گانه سلامتی از دوران کودکی ونوجوانی بسیار حائز اهمیت است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =