به گزارش پیام خانواده،هیچکس فکرش را نمیکرد که روزی گوشی و تبلت، ابزار اصلی تحصیل دانشآموزان شود و همه مردم دست به دست هم دهند تا به بچهها برای اینکه درس بخوانند تبلت هدیه دهند؛ شاید به عنوان کمک آموزشی به آن فکری میشد اما اصل موضوع شدن تبلت و گوشی همراه، ماجرای عجیبی شده است.
این روزها، کرونا، بچهها را به قرنطینه خانگی کشانده است، مدارس تعطیل شده و آموزش از طریق تلویزیون و فضای مجازی ارائه میشود؛ اگر قرار باشد آموزشهای تلویزیونی برای هر پایه حداقل همان چند ساعت مدرسه در هر روز را اختصاص دهد باید چندین شبکه تلویزیونی به صورت 24 ساعته فقط دروس مدرسه را آموزش دهند که خب الزامات و شرایط آن جای بحث و بررسی دارد.
«شاد» که مخفف شبکه آموزشی دانشآموزان است نیز امکانی است که آموزش و پرورش از 20 فروردین امسال ارائه کرد و در این مدت با اضافه کردن امکانات متعدد و پیگیری رایگان شدن اینترنت آن، تلاش کرده است که فضای امن و آموزشی را برای محصلان فراهم کند؛ با فرض اینکه این سامانه هیچ مشکل زیرساختی و نرم افزاری ندارد، امکان داشتن تبلت برای همه دانشآموز میسر نیست.
به گفته سید جواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش در حال حاضر 30 درصد دانشآموزان دسترسی به ابزار برای آموزش مجازی را ندارند؛ این 30 درصد حدود 5 میلیون دانشآموز را در بر میگیرد که البته با عدد 3.5 میلیون دانش آموزان که قبلا گفته میشد ابزار ندارند، متفاوت است. [1]
حسینی در توضیح این عدد، عنوان کرده است که حدود 2 میلیون دانشآموز هم ابزار دارند ولی برای پدر و مادرشان است و چون پدر و مادر به تلفن همراه خود برای شغلشان نیاز دارند، امکان استفاده دانشآموز در ساعت کمتری است و در نتیجه آمار دانشآموزانی که ابزار الکترونیکی برای مدرسه مجازی ندارند، بیش از 3.5 میلیون نفر است.
از وقتی آموزش مجازی شکل جدی به خودش گرفت، گروههای متعدد مردمی و انجمنهای خیریه دست به کار شدند تا برای محصلان، تبلت تهیه کنند؛ از اهدای تبلت و موبایل دست دوم البته سالم، گرفته تا خرید تبلت نو.
وزارت آموزش و پرورش که با سیل مهربانی مردم مواجه شد، تصمیم گرفت که این کار خوب را ساماندهی کند تا همه دانشآموزانی که دسترسی به تبلت و موبایل ندارند، صاحب مدرسه مجازی شوند و همین شد که طرح هدایت(هر دانش آموز یک تبلت، هر تبلت یک مدرسه - یک کلاس) راهاندازی شد و مسؤولیت آن به سیدجواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی سپرده شد.
حسینی که پیش از این در حال تهیه تبلت برای دانشآموزان استثنایی بود و رایزنیهای موفقیتآمیزی را برای تهیه تبلت این گروه از دانشآموزان انجام داده بود، این مسؤولیت جدید را پذیرفت تا بتواند با استفاده از ظرفیتهای دستگاههای دولتی و خصوصی و کمک مردم نوعدوست کشورمان، تمام دانشآموزانی که محروم از مدرسه مجازی هستند به کلاس درس در درون تبلتها بیاورد.
گوشهای از این کمکهای که برای تبلتدار شدن دانشآموزان انجام شده است را در این گزارش بخوانید:
* تعهد تأمین ۲۰ هزار تبلت برای دانشآموزان نیازمند توسط سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران
سید جواد حسینی جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت ضمن تشریح اهداف طرح هدایت و تشکر از نظام صنفی رایانهای استان تهران در جهت تهیه ۲۰ هزار تبلت دانشآموزی، اظهار کرد: این حرکت نظام صنفی رایانهای گام مهمی در جهت عدالت آموزشی و کاهش نابرابریهای دیجیتالی است.
توسلی عضو هیأت مدیره نظام صنفی رایانهای استان تهران در این نشست بیان کرد: این تشکل ۴ هزار و ۵۰۰ عضو فعال در تهران و سراسر کشور دارد و در زمینه تجهیزات هوشمند یارانهای نیز فعالیت میکند.
وی افزود: پویشی تحت عنوان نهال به معنای نصر همگانی الفبای لبخند راهاندازی کردهایم که در آن ۲۰ هزار دانشآموز نیازمند از تبلتهای تهیهشده توسط اعضای این نظام صنفی برای پیوستن به جریان آموزش بهرهمند خواهند شد.
* خبرهای خوب از تبلتهای اهدا شده به دانشآموزان
از آغاز سال تحصیلی تاکنون ۱۸ دستگاه تبلت و گوشی همراه هوشمند به ارزش ۴۲میلیون تومان با مشارکت فرهنگیان و خیرین به دانش آموزان بیبضاعت صومعهسرا اهدا شده است.
تاکنون 850 دانشآموز نیازمند در شهرستان لنگرود شناساییشده است و همزمان با آغاز آموزشهای مجازی تاکنون 73 تبلت و گوشی هوشمند به ارزش 220 میلیون تومان توسط خیرین و فرهنگیان شاغل و بازنشسته لنگرود در اختیار دانشآموزان بیبضاعت قرارگرفته است.
در راستای محرومیتزدایی و افزایش پوشش آموزشهای مجازی، تعداد ۵۰۰دستگاه تبلت خریداری و در مراسمی نمادین به دانشآموزان نیازمند کرمانشاهی اهدا شد. همچنین تاکنون تعداد 1500 دستگاه تبلت دانشآموزی به دانش آموزان بیبضاعت و نیازمند قمی اهدا شده است ضمن اینکه تعداد 35 دستگاه تبلت و گوشی هوشمند نیز به دانش آموزان بیبضاعت منطقه جعفرآباد اردبیل هدیه شد.
یا اینکه در راستای طرح همدلی مؤمنانه و استمرار آموزشهای مجازی تاکنون 108 گوشی هوشمند و تبلت به دانش آموزان توسط مردم نیکوکار انزلی اهدا شده است. در شهرستان محلات استان مرکزی هم پویش مردمی خرید گوشی و تبلت دانشآموزی راهاندازی شد و تاکنون 300 گوشی هوشمند و تبلت، توسط فرهنگیان، خیرین و مراکز نیکوکاری تهیه و به دانش آموزان هدیه شده است.
همچنین در همین راستا از سوی فرهنگیان، خیرین و مراکز نیکوکاری شهرستان محلات، 65 فقره وام قرض الحسنه به خانواده های نیازمند جهت تهیه ابزار هوشمند برای فرزندانشان پرداخت شد. در طرح پویش لبخند رضایت و به همت خیرین هم، تعداد 29 دستگاه تبلت و گوشی هوشمند مجموعاً به ارزش 120 میلیون تومان خریداری و در اختیار دانش آموزان روستایی نیازمند شهرستان سروآباد استان کردستان جهت بهرهمندی از آموزشهای مجازی، قرار گرفت.
* معلمان خیّر
معلمان هم در این مدت در کنار آموزش دروس به دانشآموزانشان، نه تنها از جان و دل مایه گذاشتند بلکه سعی کردند خودشان هم ابزار الکترونیکی حضور دانشآموزانشان سر کلاس مجازی را فراهم کنند.
در راستای رفع مشکلات دانش آموزان نیازمند در خصوص دسترسی به آموزشهای مجازی، شیما عباسی دبیر زبان انگلیسی یکی از دبیرستانهای گرگان، تعداد 7 دستگاه تبلت برای دانش آموزان نیازمند مدرسهاش که به دلیل عدم دسترسی به گوشی هوشمند از بستر شاد محروم مانده بودند، خریداری و اهدا کرد.
مصطفی غلامی مدیر مدرسه بیتالمقدس قهاوند هم در اقدامی خداپسندانه 11دستگاه گوشی هوشمند به دانشآموزان نیازمند اهدا کرد یا معلم لنگرودی 14 دستگاه تبلت و گوشی هوشمند به دانشآموزان نیازمند هدیه کرده است البته این این معلم که در کسوت مربی پرورشی فعالیت میکند راضی به رسانهای شدن نام خودش نشد.
عطیه آرین پور معلم کلاس چهارم مدرسه حبیب ابن مظاهر در استان البرز با خرید و اهدای ۷گوشی هوشمند به مبلغ ۲۴میلیون تومان به دانشآموزان کلاسش، آنها را از آموزشهای مجازی بهرهمند ساخت.
در خراسان جنوبی بیش از 160 گوشی و تبلت هوشمند با مشارکت 80 فرهنگی این استان خریداری شد و در اختیار دانش آموزان محروم از گوشی و تبلت قرار گرفت.
* دست یاری مردم و دستگاههای مختلف برای خرید تبلت
تاکنون همانطور که ذکر شد تعدادی معلمان و فرهنگیان، خیرین و نهادهای مختلف برای تهیه تبلت دانشآموزان اقدام کردند.
حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: در این راستا تاکنون منابعی نیز تأمین شده است که به عنوان مثال مرکز آمار 15 هزار تبلت 8 میلیونی را قرار شد که اهدا کند یا نوسازی مدارس در بودجه 700 میلیارد تومان پیشبینی کرده است. همچنین 1000 میلیارد تومان را در کمسیون برنامه و بودجه پیشبینی کردیم.
وی افزود: 600 هزار کامپیوتر داخل مداریم داریم که دانشآموزان میتوانند در گروههای چند نفره از آن استفاده کنند، همچنین کمکهایی از سوی بنیاد برکت، بانکها، سازمان گسترش و نوسازی، امور مالیاتی، اتاق بازرگانی و ستاد اجرایی فرمان امام داشتیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: کمکهای مردمی و خیری هم بسیار خوب بوده است و از طریق پویشهای ایجاد شده، 150 هزار تبلت فراهم شد؛ همچنین در نذر هوشمند که توسط بسیج دانشآموزان راهاندازی شد 44 میلیارد تومان جمعآوری شد.
وی ادامه داد: مجمع خیرین مدرسهساز، 30 هزار خیریه و 150 هزار شبکه پای کار آمدند و اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان هم 39 هزار تبلت تعهد کردند؛ همچنین سازمان دانشآموزی هم با پویش «من حاضرم» به میدان آمده است.
به گزارش فارس، به رغم تهیه تعدادی تبلت و حضور تعدادی از مردم در طرح هدایت، اما هنوز تا رسیدن به عدد 5 میلیون تبلت خیلی راه مانده است و این مسیر همچنان ادامه دارد.
البته برخی مخاطبان خبرگزاری فارس هم در سامانه فارس من با ثبت سوژههایی با عناوین «اهدای تبلت به دانشآموزان مناطق محروم» و «لزوم تامین تبلت برای سوادآموزی کودکان نیازمند» و «واگذاری تبلت اقساطی به دانشآموزان و دانشجویان» خواستار پیگیری شدند.
***
[1]: http://fna.ir/f1xeb0
انتهای پیام/