کد خبر: 20859
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۶
چالش‌ها و فرصت‌های فناوری در آموزش زیر ذره‌بین سیکاپ ۱۴۰۴

هفتمین دوره رویداد ملی سیکاپ با حضور مسئولان حوزه فناوری و نوآوری کشور برگزار شد؛ رویدادی که در آن سخنرانان با نگاهی همه‌جانبه به بررسی ظرفیت‌ها، موانع و مسیر آینده فناوری‌های نوین در آموزش از نقش خانواده در پرورش نوآوران پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری پیام خانواده؛ هفتمین دوره رویداد ملی سیکاپ با محوریت خلاقیت و نوآوری در آموزش، با حضور جمعی از مسئولان زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور برگزار شد. این رویداد عصر چهارشنبه 26 شهریورماه در تالار قلم کتابخانه ملی ایران (درب غربی، مجموعه اراضی عباس‌آباد، بزرگراه شهید حقانی) برگزار شد.

در این مراسم دکتر سیدمالک حسینی؛ معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: اینجا بحث نوآوری است، بحث نوجوانان و کودکان. خلاقیت یعنی اینکه همه ساختارهایی که تا حالا بوده را به نحوی به هم بزنیم، جور دیگری فکر کنیم و بتوانیم تیمی کار کنیم. اگر این تیم‌ها بزرگ‌تر شوند، می‌توانند به شرکت‌های بزرگ و مجموعه‌های ثروتمند تبدیل شوند. من وجود این توانایی را در تک‌تک شما می‌بینم و تأکید دارم این مسیر را پرقدرت ادامه دهید و ایده‌ها و افکار خوبتان را به ما بدهید تا بتوانیم برنامه‌های جدیدی برای شما طراحی کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌ای تازه افزود: قرار است ان‌شاءالله در ماه‌های آتی، در چارچوب "راه ابریشم"، یک جایزه ملی در حوزه کارآفرینی نوجوانان طراحی کنیم تا استعدادهای برتر سراسر کشور را معرفی نماییم. این را اینجا برای اولین بار اعلام می‌کنم. امیدوارم خیلی از شما را در جایگاه‌های بهتر ببینم.

حسینی تأکید کرد: از همه شما که در این مسیر پرانرژی حضور دارید و با خلاقیت خود آن را ادامه می‌دهید، تشکر می‌کنم. من فقط آمده‌ام خدا قوت بگویم و بگویم که به شما افتخار می‌کنم. امیدوارم در همه شئونات زندگی – از درس، ورزش و هنر گرفته تا سایر مسیرها – پرانرژی باشید. امروز که اینجا آمدم، واقعاً یک انرژی دوباره گرفتم. امیدوارم این مسیر با قدرت ادامه پیدا کند و روزهای درخشانی را با هم رقم بزنیم.

در ادامه مراسم «هفتمین دوره رویداد ملی سیکاپ» دکتر نرجس ابوالقاسمی، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری،گفت: اینجا احتمالاً همه درباره آموزش، فناوری، خلاقیت و نوآوری صحبت می‌کنند، اما من می‌خواهم از منظر خانواده به موضوع نگاه کنم؛ اینکه خانواده چه نقشی در زندگی و در اتفاقاتی که اینجا رقم خورده، دارد. خانواده اولین مدرسه‌ای است که ما در آن حضور پیدا می‌کنیم و نخستین جایی است که یاد می‌گیریم چگونه فکر کنیم و چگونه به اطراف خود نگاه کنیم. اولین پرسش‌های ما در خانواده و از پدر و مادر شکل می‌گیرد و مادر نقش ویژه‌ای در تربیت کودکان و نوجوانان پرسشگر، خلاق و نوآور دارد.

ابوالقاسمی با تاکید بر نقش چندبعدی خانواده افزود: نباید تنها از خانواده به‌عنوان یک مکان امن عاطفی که به آن پناه می‌بریم یاد کرد. خانواده می‌تواند بستر رشد فردی و به تبع آن، رشد اجتماعی و ملی باشد. ما در خانواده می‌توانیم یک ایران دوست‌داشتنی و توسعه‌یافته را پایه‌گذاری کنیم. دنیای امروز نشان داده است که اتفاقات بزرگ همگی از همین بستر آغاز می‌شوند و نوجوانان می‌توانند کشور را به نقطه مطلوب برسانند.

دکتر احمدرضا علائی، عضو هیئت‌مدیره مرکز نوآوری راه ابریشم، با بیان اهمیت به‌کارگیری فناوری‌های نوین در آموزش گفت: بیش از 70 درصد دانش‌آموزان جهان برای یادگیری از ابزارهای دیجیتال استفاده می‌کنند؛ عددی مهم که شاید فراتر از انتظار بسیاری از ما باشد. اصطلاح "اجوکیشن تکنولوژی" که ترکیبی از دو واژه آموزش و فناوری است، به‌ویژه در حوزه آموزش آنلاین کاربرد دارد؛ حوزه‌ای که طی دو تا سه سال اخیر، به دلیل ضرورت‌هایی از جمله آلودگی هوا، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و با ظهور پلتفرم‌های یادگیری، می‌تواند به گسترش عدالت آموزشی کمک کند.

وی افزود: مولفه مهم دیگر، نقش هوش مصنوعی در آموزش است که در سال‌های اخیر چه در ایران و چه در جهان، رشد قابل‌توجهی داشته است. هوش مصنوعی می‌تواند عمق یادگیری را افزایش دهد، فراگیری ابزارها را تسهیل کند و زمینه توسعه آن‌ها را فراهم آورد. از سوی دیگر، بسیاری از خانواده‌ها شاهدند که فرزندانشان بخش زیادی از وقت خود را صرف ابزارهای الکترونیکی همچون تبلت یا تلفن همراه می‌کنند. ما باید بتوانیم این زمان را به نفع آموزش به‌کار گیریم و آن را به زمانی با بازدهی بالا تبدیل کنیم.

علائی با اشاره به سایر ظرفیت‌های فناوری گفت: تکنولوژی‌هایی مانند AR، VR، بلاکچین و امنیت دیجیتال نیز می‌توانند در آموزش نقش‌آفرین باشند. البته این حوزه چالش‌هایی دارد؛ از جمله مقاومت برخی معلمان و مدارس در برابر فناوری‌های جدید، یا دسترسی نابرابر به اینترنت و پهنای باند. با این حال، فرصت‌های قابل‌توجهی هم وجود دارد که آموزش ایران را قادر می‌سازد از مزیت رقابتی خود بهره گیرد و خدمات آموزشی را به صادرات تبدیل کند. به کارگیری فناوری در آموزش می‌تواند آموزش مادام‌العمر را محقق، و هزینه‌ها را کاهش دهد که این خود به افزایش فراگیری آموزش منجر می‌شود.

وی تاکید کرد: در مجموع، استفاده از فناوری آموزشی یا همان اجوکیشن تکنولوژی، یک پارادایم جدید است که باید مسئولان کشور به آن توجه کنند. در مرکز نوآوری راه ابریشم، ما این حوزه را در دستور کار قرار داده‌ایم و برخی از محصولات در قالب مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده، یا در خارج از سالن، به نمایش گذاشته شده‌اند. از نگاه ما، آینده آموزش دیگر محدود به کلاس‌های درس نیست؛ بلکه در دست فناورانی است که در این عرصه سرمایه‌گذاری و فناوری آموزشی را ارتقا می‌دهند. امیدوارم ما هم به سهم خود اثرگذار باشیم و نظرات اساتید و فعالان حاضر در این جمع، به ما برای پیشبرد این مسیر کمک کند.

وی گفت: به کمک همراهان و متخصصان این حوزه، تلاش داریم فناوری را بیش‌ازپیش به حوزه آموزش وارد کنیم و این دو مفهوم را به هم نزدیک سازیم. امیدوارم این مسیر تداوم یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

آخرین‌ها