کد خبر: 4797
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳
نظامی

پیام خانواده- یک وبگاه عربی با انتشار یادداشتی ضمن بررسی راهبرد نظامی لندن در یمن و اعزام نیروهای ویژه به دروازه شرقی یمن، نوشت که این حضور نظامی بریتانیا با انگیزه جاه‌طلبی‌های استعماری با ویژگی‌های معاصر است.

به گزارش پیام خانواده، گزارش‌ها در خصوص ورود نیروهای ویژه بریتانیا به استان «المهره» در شرق یمن سوالات زیادی را در خصوص استراتژی نظامی لندن در کشوری که از هفت سال پیش تاکنون غرق جنگ است، چیست؟

روزنامه انگلیسی «دیلی اکسپرس، چند روز پیش اعلام کرد که نیروهای ویژه این کشور وارد استان المهره یمن شده‌اند تا به اصطلاح‌ عاملان حمله به نفتکش «مرسر استریت» در ۳۰ ژوئیه گذشته، در آب‌های عمان را تحت تعقیب قرار دهند.

به نوشته این روزنامه یک تیم شامل ۴۰ نظامی نیروی ویژه SAS وارد فرودگاه «الغیظه»، مرکز استان المهره که هم مرز با عمان است، شده‌اند.

پایگاه خبری «عربی ۲۱» با انتشار گزارشی به بررسی این موضوع پرداخت و نوشت: «"علی الذهب"، تحلیگر راهبردی و نظامی یمن می‌گوید که بریتانیا دارای اهداف استراتژیکی در یمن است که در بیش از یک نقطه با متحدان ضد ایرانی آن در خلیج [فارس] ، خاورمیانه و جهان تلاقی دارد».

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با این وبگاه عربی تصریح کرد که این اهداف استراتژیک به امنیت انرژی، حمل و نقل دریایی، و فعالیتهای اقتصاد آبی در غرب اقیانوس هند، ارتباط دارد. 

این تحلیلگر یمنی با اشاره به این‌که انگلیس این حضور نظامی خود در خاک یمن را به  آن‌چه که «تشدید تهدید ایران» برای این فعالیت‌های خود می‌داند، مرتبط می‌کند، بعید نمی‌داند که بریتانیا دارای جاه‌طلبی‌های استعماری باشد. در همین راستا، وی تصریح کرد: «حضور نظامی انگلیس ممکن است به دلیل جاه‌طلبی‌های استعماری با ویژگی های معاصر باشد».

وی افزود که با این حال، شماره نیروهای وارد شده به این امر اشاره نمی‌کند، بلکه به ماهیت مأموریت اشاره دارد که اطلاعاتی، آموزشی و رزمی محدود است. اگر این حضور  افزایش یابد، هدف استعماری انگلیس با ویژگی‌های جدید برملا خواهد شد. در هر حال نوعی هماهنگی نظامی، امنیتی و اطلاعاتی میان دولت مستعفی یمن با این نیروها وجود دارد و در سایه تلاش‌های مردمی، این نیروها قادر نخواهد بود هیچ نقشی ایفا کند مگر در چارچوب فرایندی که این طرف‌ها در آن شرکت می‌کنند.

بهانه مقابله با ایران

از سوی دیگر، «یاسین التمیمی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی می‌گوید: کاملا واضح است که انگلیس به بهانه مقابله با تهدیدهای ایران برای دریانوردی بین المللی، این بار با استفاده از ابزارهای یمنی، به ارائه دلایل غیر منطقی برای حضور نظامی متمایز خود در شرق یمن می‌پردازد.

وی افزود: در پنجم دسامبر ۲۰۲۰، نیز مرکز عملیات تجاری دریایی بریتانیا، از تعرض به یک کشتی تجاری انگلیسی در نزدیکی شهر الغیظه در استان المهره در شرق یمن خبر داد.

به گفته این تحلیلگر یمنی، به نظر می‌رسد میان انگلیس، عربستان سعودی و امارات یک تمایل مشترک برای ایجاد دلایل بیشتر برای حضور نظامی در اراضی یمن،  وجود دارد که بنا بر آن، تلاش می‌شود تا بخشهای مهمی از جغرافیای یمن را به عنوان حوزه‌های نفوذ بین‌المللی چند جانبه تحت کنترل درآید.

این نویسنده یمنی می‌گوید: «این رویکرد ممکن است هزینه‌های رویارویی احتمالی با ایران را کاهش دهد. به همین منظور نیروهای انگلیسی حاضر در کشورهای حاشیه خلیج فارس کنار گذاشته می‌شوند و عملیات نظامی از یمن مدیریت می‌شود که در این صورت برای ایران دشوار خواهد بود که هدفش در ایجاد معادله بازدارندگی را محقق سازد زیرا دیگر هیچ تاسیسات باارزش غربی یا عربی در یمن نخواهد بود. به این ترتیب حمله به یمن در کوتاه مدت یا بلندمدت برای ایران مفید نخواهد بود».

 به اعتقاد این تحلیلگر سیاسی یمن،  اهداف مشترک ژئوپلیتیک با یک کشور بزرگ منطقه‌ای مانند عربستان سعودی موجب کاهش بارها و پیامدهای حضور نظامی سعودی در یمن خواهد شد. حضوری که در محافل غربی به نفع حل بحران یمن نیست. لذا چنین رویکرد جدیدی، عربستان را تشویق می‌کند تا بدون تعهد یا هزینه مشخصی که بر دوش مردم و دولت یمن  تحمیل خواهد شد، به اجرای پروژه های اساسی خود در شرق یمن ادامه دهد.

مخالفت قاطعانه ساکنان المهره با حضور نظامیان خارجی

از سوی دیگر ، رهبری جنبش مسالمت‌آمیز مردمی در المهره در واکنش به حضور نظامی انگلیس در این استان، از رد قاطعانه هرگونه حضور نظامی در این بخش از یمن یا تبدیل اراضی این استان به عرصه جولان و نمایش نیروهای خارجی خبر داد.

کمیته تحصن مسالمت‌آمیز در این استان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: « با دقت تمام، پیامدهای اخیر آنچه که برخی رسانه‌ها و سایت‌های خبری در مورد ورود یک نیروی انگلیسی متشکل از ۴۱ عضو به فرودگاه بین المللی الغیظه در در استان المهره و علاوه بر سایر نیروهای سعودی، اماراتی ، انگلیسی و آمریکایی حاضر در این فرودگاه منتشر کردند، دنبال می‌کند».

این کمیته، تمام تلاشهای ناکام و شرم آور «اشغالگر سعودی ، اماراتی، انگلیسی و آمریکایی» در اتهام‌زنی به مردم استان المهره و دورغ بستن به آن‌ها به روشهای سیستماتیک چند منظوره برای کنترل و تصرف این استان امن و تحریف تاریخ درخشان آن را محکوم کرد.

کمیته مذکور تاکید کرد که مطلقاً نمی‌پذیرد این نیروهای خارجی به بهانه‌های واهی و دروغهای باطل، از اراضی استان المهره به عنوان مکان و عرصه‌ای برای جولان و نمایش خود استفاده کنند.

کمیته جنبش مسالمت آمیز یمن در استان المهره از فرستادگان بین‌المللی و آمریکایی به یمن خواست که از کلیه تخلفات و اقدامات اشغالگرانه این نیروهای خارجی در استان و استفاده آن‌ها از فرودگاه بین‌المللی الغیظه به عنوان یک مقر برای خود، اطلاع یابند.

در فوریه سال جاری میلادی، «علی سالم الحریزی» معاون سابق استاندار المهره، بریتانیا را به آموزش برخی عناصر برای جاسوسی و هدف قرار دادن دولت، موسسات و قبایل آن در استان المهره  که دروازه شرقی یمن است، متهم کرد و افزود که عربستان سعودی نیز تلاش دارد تا با حمایت آمریکایی - بریتانیایی حضور خود در این استان را تثبیت و تقویت کند.
در همان زمان، وی خواستار  خروج کلیه نیروهای خارجی از المهره شد و گفت که نخست وزیر و مقامات دولت مستعفی یمن، به جاه‌طلبی‌های عربستان سعودی در این استان مشروعیت می‌بخشند.

المهره از سال ۲۰۱۷، تاکنون شاهد یک تحرک مردمی مخالف حضور نیروهای سعودی موجود در فرودگاه الغیظه است و اغلب مردم این استان، این حضور را اشغالگری توصیف می‌کنند اما سعودی‌ها مدعی هستند که برای مقابله با قاچاق اسلحه برای انصارالله یمن در این استان حضور دارند.

المهره، دارای طولانی‌ترین خط ساحلی به طول 560 کیلومتر با دریای مُکران است و دارای دو گذرگاه زمینی »صرفیت» و «شحم» با کشور عمان و یک بندر به نام «نشطون» است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =