کرونا

پیام خانواده - رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی با بیان اینکه اعمال قانون و نظارت بر حسن اجرای شیوه‌نامه‌های کرونایی کافی نیست، گفت: وقتی علیرغم بستن ادارات و تعطیلی بدلیل شیوع کرونا ترددهای فراوان در کشور داریم، میزبان خوبی برای تغییر جهش ویروس و افزایش تلفات شده‌ایم.

به گزارش پیام خانواده، دکتر حمید سوری طی گفتگویی درباره چرایی بی سابقه شدن تلفات کرونا در کشور اظهار داشت: به طور طبیعی ویروس برای حیات خود در حال جهش های متعددی است و گاهی اوقات این جهش ها به شدت می تواند بر روی بیماری زایی یا الگوی اپیدمیولوژی بیماری تاثیر بگذارد یعنی در چگونگی گسترش ویروس، افرادی که مبتلا می کند، تاثیر سنی آنها و مناطقی که بیشتر ایجاد کانون های اپیدمی می کند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر رفتار انسان در تعامل با ویروس باعث تغییر جهش آن می شود به این معنا که ویروس برای ادامه حیات خود با هر شکل و نوع جهش یافته، نیاز به انسان دارد و خارج از بدن انسان به شدت آسیب پذیر است به طوری که قادر به ادامه حیات نیست.

به گفته رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا، حال وقتی علیرغم بسته شدن ادارات و اعلام تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، ترددهای فراوان در سطح کشور داریم تا آنجا که به قول پلیس راهور، در تعطیلات کرونای اخیر، کمتر از پنجاه درصد کاهش ترددها نسبت به ایام مشابه داشتیم یعنی بیش از ۵۰ درصد رعایت نکرده اند، میزبانی خوبی برای تغییر جهش ویروس و افزایش مرگ و میر تدارک دیده ایم.

سوری با تاکید بر اینکه مدیریت اپیدمی یعنی اینکه چطور اوضاع را مدیریت کنیم تا چرخش و گردش ویروس در جامعه  به حداقل برسد یا اصلا متوقف شود هم مساله مهمی است، خاطرنشان کرد:  متاسفانه وضعیت و شرایط کنونی نشان می دهد که اعمال قانون و نظارت بر حسن اجرا و انجام پروتکل ها ها کافی نیست و عده ای که کم توجهی می کنند هم خود و عزیزانشان را قربانی می کنند و هم مسبب چرخش ویروس در جامعه می شوند و مابقی افرادی را که رعایت می کنند هم قربانی بی توجهی ها می کنند.

باید در کنترل ویروس از تجربیات داخلی و خارجی بهره جوییم

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا در ادامه این گفت و گو، راهکار کنترل و مدیریت بهینه کنترل اپیدمی را بهره گیری از تجربیات موفق داخلی و خارجی عنوان و تصریح کرد: خوشبختانه تجربیات موفقی به لحاظ مدیریت اپیدمی در کشور داشتیم که متاسفانه به دلایلی یا متوقف شده یا مورد استناد قرار نگرفته است تا در سطح کشور و استان های مختلف توسعه پیدا کند.

وی به طرح شهید سلیمانی به عنوان طرحی کارآمد اشاره و خاطرنشان کرد: طرح شهید سلیمانی توانست در مدت اجرایی شدن خود، بیش از چهارماه میان پیک های سوم و چهارم وقفه ایجاد کند و اگر دستورالعمل ها یا آزاد کردن سفرهای نوروزی نبود که به غلط و اشتباه انجام شد، چه بسا این طرح موفق  ادامه هم پیدا می کرد. ضمن اینکه همان موقع هم هشدار داده شد که در این شرایط آزاد گذاشتن مردم برای سفرهای نوروزی تبعات سویی دارد اما اتفاق افتاد و دوباره پیک چهارم را در نیمه دوم فروردین و نیمه اول اردیبهشت تجربه کردیم.

سوری افزود: تجربه موفقی که در حال حاضر داریم وضعیت سیستان و بلوچستان است که رنگ و روی بازتری پیدا کرده است در حالی که این استان بسیار پر التهاب بود و اگر وضعیت و رنگ یک ماه پیش آن را می دیدید بدترین شرایط را در کشور داشت اما با اعمال سیاست های سختگیرانه و مداخلات موثری که در این استان انجام شد شاهد بهبود شرایط هستیم.

وی تاکید کرد: چرا از تجربه این استان ها استفاده و در سایر استان ها پیاده و عملیاتی نمی کنیم؛ همچنین تجربیات موفق بسیاری از کشورها که در مدت کوتاهی توانستند با رویکرد مناسب و سرمایه گذاری انسانی و مدیریت خوب، اپیدمی را تا حد زیادی کنترل کنند. تجربیات موفقی که متاسفانه یا ابتر می مانند یا در همان مرحله باقی می مانند.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا تصریح کرد: تا آمدیم مقداری شرایط را ترمیم کنیم مداخلات مزاحم در کنترل اپیدمی موجب شد پیک بعدی شروع شود. بنابراین نخست، سیاست ها و سپس رفتارهای مردم باعث شده اپیدمی در کشور شرایط حادتری پیدا کند و دوم اینکه از تجربه های موفق داخلی و جهانی درس نگرفتیم که این امر باعث شده است تا به مداخلات پرهزینه مانند تعطیل کردن که بدون نظارت کافی انجام و موجب حیف شدن منابع کشور می شود روی بیاوریم.

وضعیت بحرانی دو هفته آینده انعکاس رفتار امروز ما است

سوری درباره اخباری که حکایت از وخیم بودن وضعیت دو هفته آینده کشور می دهد، گفت: به وجود آمدن وضعیت بحرانی انعکاس رفتار ما نسبت به بیماری است. به این معنا که اپیدمی و بیماری حاصل مواجه افراد با عامل بیماری زا است حال وقتی رفتار ما تحت کنترل نباشد و با تقویت سفرها در تعطیلات، برگزاری اجتماعات و عدم رعایت پروتکل ها روبه رو باشیم قطعا وضعیت آینده رو به بهبودی نخواهد رفت.

وی افزود: پس باید منتظر هجوم سهمگین پیک بعدی باشیم تا آنجا که احتمال آن می رود که پیک ششم بدون فاصله با پیک پنجم اوج بگیرد هر چند هنوز هم به قله پیک پنجم نرسیده ایم. یک صعود و شیب خیلی جدی را شاهد باشیم که متاسفانه باعث شده الگوهای ابتلا هم تغییر پیدا کند و به سراغ میانگین سنی پایین تر برود. در واقع با واریانت های جدیدی که از مرزها وارد کشور می شوند و عدم کنترل و نظارت، کشور ما تبدیل به میزبان خوب برای ویروس کرونا شده است.

ایران اکنون در خیز پنجم کرونا به سر می برد که از ابتدای تیر ماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسیده است

روز گذشته (سه شنبه) ۷۰۹ نفر در کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و این ویروس بار دیگر یک رکورد جدید تلفات روزانه را به نام خود ثبت کرد.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور (اسفند ۹۸) تاکنون ۱۰۳ هزار و ۳۵۷ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۷ هزار و ۷۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۱۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۶۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۷۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۳ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۳۴ دُز رسید.

همچنین ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =