عبدلی

پیام خانواده_رئیس اداره برنامه‌ریزی معاونت امور حوزه‌های علمیه خواهران گفت: طرح تجربه‌نگاری بانکی از تجارب سازمانی و مدیریتی به فراخور بوم‌های مختلفی که مورد رجوع و مصاحبه قرار می‌گیرند تدوین و تشکیل شود.

حجت‌الاسلام خدابخش عبدلی در گفت‌وگو با پیام خانواده با اشاره به برگزاری طرح تجربه‌نگاری مدیران استانی در حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: واضح و روشن است که با نگاهی اجمالی هم می‌توان به این نکته مهم و ارزنده پی برد که دین مبین اسلام مکتبی بر اساس برنامه مشخص و مدون می‌باشد و اقتضای حکمت شارع مقدس هم همین است که یک بسته کامل و ذوابعاد را برای مدیریت آحاد و جامعه بشری ارائه نماید و باتوجه‌به موضوع کمال دین و خاتمیت آن، این موضوع ضروری به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: دین مبین اسلام در ابعاد مختلف زندگی بشری و حتی غیر بشری به ارائه برنامه مشخص پرداخته به‌طوری‌که در ایصال انسان به اهداف مادی و معنوی و تنظیم جامعه، ساختارها و نهادهای دقیق، بومی و فرابومی،عصری و فراعصری پرداخته که می‌تواند الهام بخش انسانها در تنظیم و مدیریت زندگی دنیوی و اخروی، فردی و اجتماعی باشد.

حجت‌الاسلام عبدلی با بیان این که برای رسیدن به نتیجه مناسب در هر کار نیاز به برنامه داریم، افزود: برنامه بایستی دارای مبنا و چارچوب فکری و نظری مشخص بوده و سطوح مختلفی از اهداف را مشتمل باشد و برای رسیدن به هر سطحی از هدف، از لایه‌های مختلفی برخوردار باشد.

وی ابراز داشت: اهداف اصلی و فرعی، اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، آنچه که می‌خواهیم و نیز تبیین هدفی که تلاش داریم مسیر نیل به آن را بپیماییم از اهمیت بسزایی برخوردار است .

حجت‌الاسلام عبدلی ادامه داد: اصل اولویت‌بندی و تشخیص اولویت درست که نتیجه مسئله‌یابی و مسئله‌شناسی درست می‌باشد نباید دست‌کم گرفته شود و اگر برنامه‌ریزی به‌منظور ترمیم خلأها و کاهش یا رفع آسیب‌ها صورت می‌پذیرد تشخیص درست جنس موضوع و آسیب موجود، مهم است.

وی بیان داشت: گاهی دیده می‌شود برای مشکلی فرهنگی به‌جای راهکارهای فرهنگی و نرم، به راهکارهای تقنینی و سخت و قهری روی آورده می‌شود و بالعکس که قطعاً نتیجه‌بخش نخواهد بود.

ناظر و ارزیاب طرح تجربه‌نگاری تصریح کرد: برای سامان دادن مسافت مبنا و مقصد نیز دقت شایانی لازم است به تعبیر دیگر ما در برنامه‌ریزی باید بتوانیم سیستمی را طراحی کنیم که پتانسیل حرکت داشته باشد یعنی ماشینی بسازیم که چیدمان قطعاتش چنان باشد که بتواند برنامه‌ریز را از نقطه الف به نقطه ب برساند نه اینکه یک پیکر جسیم و یک دکور شیک از انواع فعالیت‌های بی‌ربط و با ربط و ساختار فلج و غیر پویا باشد.

وی ادامه داد: در کنار این اصل مهم و بعد از طی همه مکانیزم‌های اطمینان‌ساز و اتقان بخش به مفاد برنامه، التزام به اجرای همه گام‌ها و فعالیت‌های مندرج در آن که باید قبل از اجرا، به‌خوبی در ذهن برنامه‌ریز و نیز مجری منقح و مبین شده باشد و به تعبیر بهتر، برنامه‌ریز و مجری به بسته مدون خود، ایمان پیدا کرده باشد لازم است در طول اجرا، از تردید و تردد خود را پرهیز دهد و قبل از پای نهادن در بلوار اجرا، برنامه خود را از ضمانت اجرایی قابل‌قبول و به نسبت معقول بهره‌مند کرده باشد.

رئیس اداره برنامه‌ریزی معاونت امور حوزه‌های علمیه خواهران تاکید کرد: سوارشدن بر قطار واقع‌گرایی با تماشای گلستان آرمان‌ها و ایده‌آل‌گرایی درصورتی‌که از درصد احتمال عاقلانه‌ای برای ایصال به مطلوب و هدف برنامه برخوردار باشد زیبا و حرکت بخش است و موجب پویایی سازمانی و نشاط نیروی فعال مؤثر می‌شود.

وی بیان داشت: از دغدغه‌های پرطنین مدیر محترم مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حرکت بر مدار برنامه و برنامه محور بودن حوزه‌های علمیه می‌باشد که اهتمام به تدوین چشم‌انداز و نیز برنامه پنج‌ساله، مؤید این دغدغه‌مندی هوشمندانه و زمان‌شناسانه می‌باشد چه اینکه همه ارگان‌ها و سازمان‌ها و حتی در حد کلان، دولت‌ها اقدام به تدوین برنامه‌های چند ده‌ساله برای تحرک‌بخشی به جامعه خود و رسیدن به قله‌های پیشرفت می‌کنند.

رئیس اداره برنامه‌ریزی معاونت امور حوزه‌های علمیه خواهران افزود: اهتمام امیدبخش معاون امور حوزه‌ها حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای واحدی به ارتقای اداره برنامه‌ریزی و ارزیابی این معاونت، در راستای همین راهبرد می‌باشد که به شکرانه حضرت حق جل جلاله، اکنون این اداره هم از نیروی پرتجربه سازمانی و هم پرسنل فرهیخته که مدارج عالی علمی و تحصیلی را در حوزه و دانشگاه طی کرده‌اند بهره‌مند می‌باشد که لازم می‌دانم از تک‌تک همکاران گران‌قدرمان، تشکر و سپاسگزاری نمایم.

وی خاطرنشان کرد: حضرات حجج‌اسلام سجادی زاده، واحدی تکابی، مهدوی خو و سرکار خانم مقیمی که هرکدام اصل و اساسی برای اداره برنامه‌ریزی محسوب می‌شوند و با وجود داشتن تجربه‌های طولانی در سایر سنگرهای علمی چون تدریس، پژوهش، تبلیغ و تألیف در تبلور پیدا کردن تلاش های ما برای علمی کردن و ساختارمند کردن همه تلاش های خالصانه همکاران، یاریگر ما هستند.

 حجت‌الاسلام عبدلی افزود: همچنین با عنایت معاون محترم، این اداره از ظرفیت بسیار ارزشمند دیگری بهره‌مند شده و در خدمت حجج‌اسلام آقایان دکتر طباطبایی نژاد و فرهنگی که از مشاورین معاون محترم می‌باشند هستیم و با وجود چنین ظرفیت کیفی و کمی ارجمند، رسیدن و رساندن به اهداف موردنظر و طراحی شده در معاونت قریب یقین خواهد بود.

وی به طرح تجربه‌نگاری اشاره کرد و گفت: همان‌طور که قبلاً نیز عرض شد یکی از طرح‌های ارزشمند که در معاونت امور حوزه‌ها و با همراهی برادر گران‌قدرمان دکتر چاوشیان در حال انجام است طرح تجربه‌نگاری می‌باشد که اداره برنامه‌ریزی معاونت در راستای تسهیل روند اجرای طرح، به‌عنوان ناظر ایفای وظیفه می‌کند که امید داریم بانکی از تجارب سازمانی و مدیریتی به فراخور بوم‌های مختلفی که مورد رجوع و مصاحبه قرار می‌گیرند تدوین و تشکیل شود.

رئیس اداره برنامه‌ریزی معاونت امور حوزه‌های علمیه خواهران در پایان خاطرنشان کرد: یکی از خطرات و آسیب‌هایی که در سازمان‌ها مشهود است تعجیل در برنامه‌نویسی و بالتبع ندیدن میدان و اشتباه در انتخاب مدل پیشبرد موضوع می‌باشد به‌عبارت‌دیگر ما وارد فاز برنامه نگاری می‌شویم و دقیقاً در آن موضوعی که حتماً باید، کار از میدان کلید بخورد و بالا بیاید و برحسب لحاظ همان واقعیات، برنامه با همه بخش‌هایش تدوین پیدا کند این اتفاق چه‌بسا صورت نمی‌گیرد و از داخل اتاق‌های شیشه‌ای، نسخه‌ای بدون ویزیت و معاینه تجویز می‌شود که روشن است چنین نسخه‌ای مریض و مرضی را شفا نخواهد داد چرا که محمول اگر بر موضوع درست حمل شود مفید فایده خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =