ترکیه

پیام خانواده- وزیر امور خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) گفت، آمریکا یا باید جنگنده‌های اف-۳۵ به آنکارا بدهد، یا اینکه پول آن پس بدهد یا اینکه به جای آن یک محصول دیگر ارائه کند.

به گزارش پیام خانواده، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با سی‌ان‌ان ترک گفت: اگر آمریکا نمی‌خواهد مشکل اف-۳۵ را حل کند یا اگر کنگره آمریکا مانع آن شود، ترکیه گزینه‌های دیگری از جمله خرید سوخو-۳۵ یا سوخو-۵۷ ساخت روسیه را بررسی خواهد کرد.

وزارت دفاع ترکیه امروز اعلام کرد، آنکارا و واشنگتن برای ادامه مذاکرات به منظور حل و فصل اختلاف روی برنامه جنگنده‌ تهاجمی اف-۳۵ توافق کرده‌اند. براساس این بیانیه، نمایندگان وزارت دفاع‌های ترکیه و آمریکا در آنکارا ملاقات کرده و طی آن مسائل مالی هم مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۹ واشنگتن اعلام کرد، ترکیه بابت خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه از برنامه اف-۳۵ها کنار گذاشته می‌شود. ترکیه اما تاکید دارد اس-۴۰۰ها تهدیدی برای سامانه‌های ناتو، ائتلاف ناتو یا تسلیحات آن نیست. آنکارا همچنین بارها پیشنهاد داده کمیسیونی برای حل مناقشه تشکیل شود.

سوریه

چاووش‌اوغلو در واکنش به پرسشی درباره سوریه و افزایش اقدامات "تروریستی" در این کشور گفت، نه روسیه و نه آمریکا به تعهدی که بعد از عملیات ترکیه برای عقب‌راندن عوامل پ‌ک‌ک – ی‌پ‌گ در مرزهایش دادند، عمل نکردند.

او گفت: پ‌ک‌ک – ی‌پ‌گ به حملاتشان افزوده‌اند. نه روسیه و نه آمریکا به وعده‌هایشان عمل نکردند. ما آنچه برای خودمان بهترین است، انجام می‌دهیم.

پرونده کاوالا و اظهارات سفیران

وزیر خارجه ترکیه درباره اظهارنظرهای ۱۰ سفیر غربی درباره پرونده عثمان کاوالا، فعال سرشناس ترک گفت آنها حق ندارند در امور داخلی ترکیه مداخله کنند و قطعا آنها صلاحیت ندارند که به قوه قضاییه ترکیه دستور بدهند.

چاووش‌اوغلو گفت: ما به دستور رئیس جمهورمان (رجب طیب اردوغان) تدارکات را برای اعلام این افراد به عنوان عناصر نامطلوب انجام داده بودیم و قرار بود روز دوشنبه آن را به کابینه ارائه کنیم. پس از سخنرانی رئیس جمهور ما، وحشت بیشتر شد، برخی از این مقام‌ها شروع به بستن چمدان‌های خود کردند و سپس یک قدم رو به عقب برداشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =