به گزارش پیام خانواده مراسم رونمایی از کتاب حجاب در قرآن اثر آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی شب گذشته هم زمان با هشتمین شب از برگزاری نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در بخش مشاورههای قرآن بنیان این نمایشگاه رونمایی شد.
در ابتدای این مراسم سخنان آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی پخش شد و متن اظهارات رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه می آید:
خداوند در قرآن کریم خطاب میکنند: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ». «نساءالمومنین» یعنی زنهای مومن آن زمان تا روز قیامت، نه زنان مومن در زمان نزول آیه شریفه. «جلباب» هم لباسی است که از سر تا پا را فرامیگیرد. آیه میفرماید به زنان مومن بگو این جلبابها را به عنوان پوشش سراسری خود قرار دهند. البته در آیات دیگر وجه و کفین را استثنا میکند ولی این آیه تصریح دارد که زنان باید از جلباب استفاده کنند.
جلباب چادر امروزی است که بانوان جامعه از آن استفاده میکنند. هم در لغت عرب و هم در لغت فارسی، جلباب لباس سراسری است که همه بدن را میپوشاند. اهل فکر باید این دست از آیات قرآن را مورد توجه قرار دهند تا به وجوب حکم حجاب پی ببرند. بنده درحدود سال ۸۵ موفق شدم تمام آیات حجاب در قرآن را مورد بحث دقیق قرار دهم.
خدا یک چنین دستور صریحی را در مورد حجاب دارد. شاید برخی فکر کنند حجاب از زمان صفویه به وجود آمده است. این تفکر باطلی است. شاید برخی فکر کنند حجاب بر اثر اجتهادهای پیچیده فقهی به وجود آمده است و در زمان ما قابلیت اجتهاد جدید دارد ولی هرگز اینگونه نیست. یکی از امور مسلم در اجتهاد این است که اجتهاد در ضروریات دین راه ندارد. هیچ فقیهی در هیچ زمانی نمیتواند بگوید روزه یک زمانی واجب بوده است حالا من اجتهاد کنم که روزه واجب است یا نه. روزه تا روز قیامت در ماه مبارک رضمان به عنوان واجب مسلم است. روایتی از امام صادق(ع) داریم که مرحوم صدوق در من لایحضره الفقیه آورده است که اگر کسی یک روز ماه رمضان را بدون عذر و عمدا افطار کند روح ایمان از درون او خارج میشود. من خواهشم این است رسانه ملی این روایت را در شبکههای مختلف برای مردم پخش کند. چطور در مسئله وجوب روزه اجتهاد راه ندارد و اگر انسان مسافر و مریض نباشد روزه بر او واجب است، حجاب هم همینطور است.
هیچ کسی حتی رسول اکرم و ائمه اطهار(ع) نمیتوانند در ضروریات دین کمترین تغییری را ایجاد کنند. حجاب از ضروریات اسلام است و قابلیت اجتهاد ندارد. باید بدن زن پوشیده باشد، البته در جزئیات آن که آیا میشود به جای چادر لباس دیگری مثل چادر پوشید میتوان بحث کرد، ولی اصل مسئله حجاب از ضروریات دین است.
گاهی برخی افراد به جهت استخفاف این حکم ضروری میگویند مگر میشود خدا انسانی را به خاطر اینکه چند تار مویش بیرون بود به جهنم ببرد؟! دستور خدا وجوب اطاعت دارد. فرق ندارد در عبادات باشد یا در معاملات. ما موظفیم دستور خدا را اطاعت کنیم. خوشبختانه امروز مباحث مربوط به احکام و روایات حجاب منتشر شده و جایی برای ابهام وجود ندارد.