سالمندی

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ضمن انتقاد نسبت به کمبود نیروهای متخصص حوزه سالمندی می‌گوید: در حال حاضر جمعیت سالمندان ایران تقریبا با جمعیت کودکان زیر پنج سال برابری می‌کند؛ درحالی‌که حدود ۳۰۰۰ متخصص کودک در کشور فعالیت می‌کنند، تنها ۲۳ نفر متخصص سالمند داریم.

به گزارش پیام خانواده  ضمن بررسی چالش‌ها و خلاءهای حوزه سالمندی در ایران اظهار کرد: شاخص دیده‌بان سلامت، شاخصی از توسعه سیستم‌های درمانی، رفاهی و بیمه‌ای است اما با توجه به ارتقای وضعیت سلامت و افزایش سن که در این دوره اتفاق افتاده، لازم است در این زمینه زیرساخت‌هایی فراهم شود.

وی با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی و لزوم ایجاد زیرساخت‌ها گفت: دو برابر شدن جمعیت سالمندی در کشورهای دیگر حدود ۱۰۰ سال زمان برده و همگام با آن زیرساخت‌ تهیه شده است اما متاسفانه در ایران فرصت تامین زیرساخت‌ها وجود ندارد.

فاصله ۲۵ ساله سن بازنشستگی با امید به زندگی

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی ایران افزود: از سوی دیگر نیز درحالی امید به زندگی به ۷۶ سال رسیده که سن بازنشستگی ۵۲ سال است یعنی تقریبا ۲۵ سال از عمر افراد در دوره بازنشستگی سپری می‌شود. براین اساس باید برای این ۲۵ سال نیز زیرساخت‌های خاصی در نظر گرفته شود. به طور مثال بازنشستگان از کار بازنشست می‌شوند اما از زندگی که بازنشست نمی‌شوند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که برای یک سوم عمر افراد چه برنامه‌ریزی داریم؟

دلبری با اشاره به اینکه بخش زیادی از مشکلات جسمی، روحی، روانی و اجتماعی سالمندان ناشی از بی‌برنامگی، بی‌هویتی و بی‌هدف بودن است، خاطرنشان کرد: سالمندان دچار مسائل و مشکلات روحی و روانی می‌شوند چراکه زندگی‌شان فاقد نظم است.

نبود مهدهای سالمندی یا باشگاه بازنشستگی

وی با بیان اینکه باتوجه به اینکه درصد کمی از سالمندان شاغل هستند، گفت: حدود ۷۰ درصد سالمندانی که شاغل نیستند باید برای اوقات فراغت و مهارت‌آموزی آنها برنامه‌ریزی کرد. در گام اول مراکز روزانه سالمندی، مهدهای سالمندی یا باشگاه بازنشستگی می‌تواند کمک‌کننده باشد. تقریبا جمعیت سالمندان با کودکان زیر پنج سال یکسان است اما در کشور چه تعداد مهدکودک و چه تعداد باشگاه بازنشستگی داریم؟ در حال حاضر تقریبا همه کشورهای دنیا دارای باشگاه بازنشستگی یا مراکز مشابه به آن هستند؛ هرچند که ایران نیز راه‌اندازی چنین مراکزی را آغاز کرده است اما به عنوان نمونه تعداد آن در شهر تهران دو مرکز است که باید تعداد آنها گسترش یابد.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی ایران در ادامه به توضیحاتی درخصوص چالش‌های حوزه سلامت و درمان سالمندان در کشور پرداخت و ضمن انتقاد نسبت به فقدان کلینیک‌های سالمندی در رشته‌های مختلف پزشکی افزود: باید بیمارستان‌های سالمندی یا بیمارستان‌های دوستدار سالمند راه‌اندازی شود و همانگونه که بیمارستان‌های ویژه مادر و کودک وجود دارد، باید برای سالمندان نیز بیمارستان‌هایی مناسب‌سازی شوند. اکنون در دنیا انواع و اقسام این مراکز وجود دارد.

نیاز به بیش از ۲۰۰۰ متخصص طب سالمندی

وی کمبود نیروهای متخصص حوزه سالمندی را یکی دیگر از مشکلات در این زمینه دانست و گفت: در حال حاضر جمعیت سالمندان ایران تقریبا با جمعیت کودکان زیر پنج سال برابری می‌کند؛ درحالی‌که حدود ۳۰۰۰ متخصص کودک در کشور فعالیت می‌کنند، تنها ۲۳ نفر متخصص سالمندان وجود دارد، حال آنکه براساس استانداردهای جهانی اکنون به بیش از ۲۰۰۰ متخصص طب سالمندان نیاز داریم چراکه نیازها و مسائل این قشر فراتر از نیاز جسمانی آنان است.

دلبری در پایان اظهارکرد: از سوی دیگر نیز با کمبود مراقب سالمندان مواجه هستیم. ۲۰ درصد سالمندان به طور کلی نیازمند خدمات یک تا ۲۴ ساعته شبانه‌روز هستند؛ به عبارتی در کشور به حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار مراقب سالمند نیاز داریم تا بتوانند نیازهای اولیه و پایه‌ای سالمندان را انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =