شهردار قم

شهردار قم از ارائه 80 نوع خدمت در حوزه ایثار و شهادت در شهرداری قم خبر داد و گفت: برگزاری بیش از 1700 کنگره و یادمان شهدا با حمایت و مشارکت شهرداری قم و چاپ 35 عنوان کتاب بخش کوچکی از فعالیت‌های شهرداری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بوده و این برنامه‌ها منوط به برگزاری کنگره ملی شهدا نبوده و ادامه خواهد داشت.

به گزارش پیام خانواده سید مرتضی سقاییان نژاد در نشست خبری اجلاسیه نهایی دومین کنگره ملی بزرگداشت ۶۰۹۰ شهید سرافراز استان قم با اشاره به ابعاد انقلاب اسلامی اظهار داشت: فرهنگ انقلاب اسلامی، فرهنگ مقابله با غرب بوده و همین موضوع باعث آغاز بسیاری از مشکلات و دشمنی‌ها علیه ایران بوده است.
وی به بررسی زیربنای فرهنگ غرب مادی‌گرایی در دنیای جدید پرداخت و افزود: زیربنای فرهنگ غرب بر مبنای استثمار و تفرعن است.
شهردار قم تأکید کرد: با نگاه به گذشته می‌بینیم این عدم قبول فرهنگ غرب چه فشارها و ظلم‌هایی را به مردم ایران روا داشته و دشمنی به‌صورت مبنایی در این ۴۳ سال ادامه داشته و تنها چیزی که باعث شده فرهنگ انقلاب و مقاومت در برابر این فرهنگ ظالمانه پابرجا بماند فرهنگ ایثار و شهادت است.
وی هشت سال دفاع مقدس را عامل تبلور فرهنگ ایثار و شهادت دانست و یادآور شد: اگر هشت سال دفاع مقدس و آموزه‌ها و تجربیات ما از ابتدای اسلام نبود،‌ انقلاب اسلامی نمی‌توانست باقی بماند و بقا و استمرار انقلاب و فرهنگ اسلامی به میزان توجه ما به ایثار و شهادت بستگی دارد.
سقاییان نژاد توجه به فرهنگ ایثار و شهادت را نیازمند برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت دانست و خاطرنشان کرد: کنگره و بزرگداشت برای شهدا به پایان می‌رسد اما ما باید طوری برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کارکنیم که در ذهن و روح افراد جامعه نفوذ کند.
اهمیت شناخت شاخصه‌های فرهنگ ایثار و شهادت
وی گفت: برای تبدیل نظام جمهوری اسلامی به یک تمدن و نظام جهانی باید شاخصه‌های فرهنگ ایثار و شهادت را بشناسیم و موردبررسی قرار دهیم تا بتوانیم با شناخت درست برای این مهم برنامه تدوین کنیم.
شهردار قم تصریح کرد: شاخصه‌های فرهنگ ایثار و شهادت سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده و این سیره در هشت سال دفاع مقدس، عملکرد و روش شهدا مانند شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید چمران و همچنین سردار سلیمانی،‌سخنان حضرت امام خمینی(ره) و سخنان مقام معظم رهبری خلاصه می‌شود.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم شاخصه‌های فرهنگ ایثار و شهادت را به‌صورت خلاصه تشریح کنیم باید بگویم این فرهنگ مجموعه‌ای از ایثار، شهادت، شجاعت، پایداری، وفاداری،‌استقامت و صبر در مقابل مصیبت و گناه،‌ عدم قضاوت، عدالت، گذشت، اعتقاد به معاد، تکریم و اقامه نماز، توجه به دستورات قرآن مجید است که باید به آن عمل کنیم.
بی توجهی به جایگاه مساجد
سقاییان نژاد وجود مشکلات فرهنگی و ناآرامی‌ها در جامعه را به خاطر بی‌توجهی به جایگاه و اهمیت مساجد دانست و ابراز کرد: اگر بتوانیم این فرهنگ را به‌درستی در جامعه تبیین کنیم دیگر شاهد این مسائلی که امروز جامعه با آن درگیر است، نخواهیم بود و بی‌بندوباری به وجود نمی‌آید.
وی با تأکید دوباره بر ادامه ترویج و معرفی فرهنگ ایثار و شهادت بعد از برگزاری کنگره گفت: امروز شهر قم به‌عنوان پایگاه انقلاب و شهر قیام و اقامه قیام میزبان برگزاری کنگره ملی شهدا بوده و باید فرهنگ ایثار و شهادت در این شهر به‌وضوح دیده‌شده و ادامه پیدا کند.
شهردار قم سپس اقدامات شهرداری قم را در برگزاری کنگره ملی شهدا موردتوجه قرارداد و افزود: اقدامات شهرداری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نه به‌عنوان یک وظیفه بلکه یک عقیده انجام می‌شود.
وی سپس به تشریح برنامه‌های شهرداری قم در چشم‌انداز افق ۱۴۱۴ پرداخت و بیان کرد: در این چشم‌انداز شهر قم را جهان شهری دینی و پایگاه ترویج دین تشیع و تفکر اهل‌بیت(ع)، سرشار از فرهنگ دینی و الهام‌بخش تمدن اسلامی توصیف می‌کند که برای تحقق آن نیاز است به چند مهم توجه کنیم.
سقاییان نژاد ضروریات رسیدن به یک جهان شهر دینی را مطرح و تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف باید تمام دستگاه‌ها و نهادها باهم مشارکت داشته و در اجرای برنامه‌ها وحدت داشته باشند؛ در کنار تمام ارگان‌ها تک‌تک شهروندان نیز در اجرای برنامه‌های کلان مشارکت کنند و در اجرای برنامه‌ها با توجه به تأکید مقام معظم رهبری باید استمرار داشته باشیم.
اکران ۲۰۰ سازه تبلیغاتی برای کنگره شهدا
وی خدمات شهرداری قم را در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت ۸۰ مورد اعلام کرد و اظهار داشت: ۱۷۰۰ برنامه و بزرگداشت با مشارکت و حمایت شهرداری قم در حوزه ایثار و شهادت برگزار و در فضاسازی و تبلیغات محیطی، ۲۰۰ سازه تبلیغاتی،‌۳ هزار سازه آویزه برای برگزاری کنگره اجراشده است.
شهردار قم ادامه داد: ساخت سردیس شهدا، ساخت تندیس شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس، ساخت ۴۸ عدد یادمان، ۲۵ هزار متر دیوارنویسی، ۲۵۰۰ نقش برجسته با موضوع شهید و فرهنگ و ایثار و شهادت، ساخت المان، مشارکت در ساخت یادواره شهدای گمنام بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات شهرداری در این حوزه است.
وی از انتشار ۳۵ عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت در شهرداری قم خبر داد و تصریح کرد: شهرداری قم علاوه بر چاپ این ۳۵ جلد کتاب در چاپ ۵۰ جلد کتاب نیز مشارکت داشته و حمایت کرده و در طرح‌های علمی و پژوهشی نیز مشارکت‌های زیادی داشته است و محتوای متنوعی برای فضای مجازی تولید کرده است.
سقاییان نژاد یادآور شد: شهرداری قم در طراحی و ارائه رشته جدید دانشگاهی با عنوان روایتگری دفاع مقدس نیز مشارکت داشته و در ساخت خانه موزه‌ها نیز به‌عنوان کانون فرهنگی در نخستین بار در کشور ورود کرده و بوستان‌های زیادی به نام شهدا ساخته‌ است.
وی از نام‌گذاری ۸۲ درصد معابر شهری به نام شهدا خبر داد و اظهار داشت: اجرای طرح کوچه‌های آسمانی یکی از طرح‌های بزرگ در این حوزه بوده و نهایتاً بهره‌گیری از ابزارهای نوین برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستور کار قرارگرفته و باید بگوییم این کار در شهرداری قم ادامه خواهد داشت و منوط به برگزاری کنگره شهدا نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =