شاهین صادقی نسب

کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که شهید بهشتی مصداق بارز امداد الهی بود، گفت: شهید بهشتی به‌شدت معتقد به استقلال بود و وابستگی کشور را در زمان شاهنشاهی اصلاً نمی‌پسندید.

به گزارش پیام خانواده  شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت بزرگ‌مرد انقلاب اسلامی شهید بهشتی اظهار داشت: داستان شهید بهشتی داستان آدم‌های بزرگی است که به حق نمونه امدادهای الهی هستند، گاهی امدادهای الهی در قامت انسان‌های بزرگ برای ملت‌ها ظهور می‌کند.
وی ادامه داد: این که شخصت هایی مانند شهید بهشتی در مسیر انقلاب قرار می‌گیرند این خود گواه نظر لطف خداوند بزرگ بر مردم است.
صادقی نسب افزود: رهبر معظم انقلاب، شهید بهشتی، مرحوم طالقانی، شهید چمران و ... همه کسانی که حلقه نخست مبارزین و انقلابیون بودند ویژگی‌های درخشانی دارند که این ویژگی‌ها باعث شد مردم دنبال این نهضت عظیم راه بیفتند و صدای عدالت‌خواهی که امام راحل ما بلند کرد بشنوند و در صحنه مبارزه ظاهر بشوند.

شهید بهشتی مصداق بارز امداد الهی بود

وی با بیان این که شهید بهشتی مصداق بارز امداد الهی است، تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های مهم شخصیتی شهید بهشتی وحدت‌آفرین بودن ایشان بود.
این استاد دانشگاه بیان داشت: ایشان از تفرقه و چنددستگی در جامعه بیزار بود و به‌خوبی می‌دانست ایجاد وحدت اساساً منطق توفیق مبارزه است.
وی افزود: زمانی که ایشان در آلمان بود به زیبایی سعی می‌کرد اقوام و مذاهب مختلف را کنار هم جمع کند و ایشان مسجد هامبورگ را به‌عنوان یک پایگاه سیاسی مبارزاتی آن هم با رعایت و احترام به قوانین کشور میزبان راه‌اندازی کرده بود که این خیلی مهم است.
کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: شهید بهشتی در وحدت آفرینی همه تلاشش را می‌کرد که همه افراد را در جهت هدف بزرگ‌تر دور هم جمع کند.

شهید بهشتی گوش شنوای خوبی داشت

وی افزود: ایشان گوش شنوای خوبی داشت و ایده‌های مخالف را خیلی خوب تحمل می‌کرد و اهل گفتگو و شنیدن بود، انسانی متین و محترم بود و اگر با حرف و ایده‌ای کسی مخالف بود این مخالفت را با منطق و استدلال مورد مواجهه قرار می‌داد.
صادقی نسب ادامه داد: ایشان از روش‌های قهری استفاده نمی‌کرد و این موضوعات بود که باعث شد شهید بهشتی قدرت راهبری و رهبری داشته باشد که این قدرت در مبارزات انقلابی به‌خوبی به کمک نهضت آمد.

شهید بهشتی به‌شدت معتقد به استقلال بود

وی ابراز داشت: شهید بهشتی به‌شدت معتقد به استقلال بود و وابستگی کشور را در زمان شاهنشاهی اصلانمی پسندید و شاید یکی از اصلی‌ترین انتقاداتی که ایشان به رژیم پهلوی داشت دلدادگی محمدرضا شاه به غرب و شرق بود.
صادقی نسب تأکید کرد: در عین حالی که شهید بهشتی بر روی استقلال کشور تأکید داشت اما بر ضرورت یادگیری از کشورهای مختلف از جمله کشورهای غربی تأکید داشت.
وی ادامه داد: بر اساس نظریه فکری شهید بهشتی آموختن از کشورهای غربی و شرقی نباید به وابستگی منتهی شود.
کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: مورد بعدی که به نظر می‌رسد در شخصیت شهید بهشتی اشاره کنیم چارچوب فکری بسیار منضبط و نظامند ایشان است، امثال شهید بهشتی می‌دانستند که چه می‌خواهند بکنند و کجا می‌خواهند، بروند.
وی ادامه داد: امثال شهید بهشتی می‌خواستند که رژیم شاهنشاهی برود و نظامی بر سرکار بیاید که باتکیه‌بر مردم شعائر اسلامی را در جامعه برقرار کند.
صادقی نسب تأکید کرد: فکر منضبط و نظامند شهید بهشتی بود که پایه و اساس نهادهای جمهوری اسلامی را شکل داد.
وی افزود: به‌عنوان‌مثال همین تدوین قانون اساسی که کار ساده‌ای نیست اگر به زمان مشروطه برگردیم زمانی که می‌خواستند قانون اساسی را بنویسند یک حرکت عظیمی بود که با سختی‌های زیادی روبرو شدند.
این استاد دانشگاه بیان داشت: تدوین قانون اساسی در سال 57 به‌مراتب از زمان مشروطه باتوجه‌به پیچیدگی‌های آن زمان سخت‌تر بود علاوه بر این، تنوع علایق فکری و سیاسی که در جامعه ایرانی در سال 57 بود با زمان مشروطه قابل‌مقایسه نیست.

شهید بهشتی در شکل‌گیری قانون اساسی نقش کلیدی داشت

وی تأکید کرد: در شکل‌گیری قانون اساسی ایشان نقش کلیدی داشتند و بعد از آن در هر جایی که ایشان بود سعی کرد فکر منضبط و نظام‌مند خودش را در نهادهایی که خدمت می‌کرد گسترش دهد.
صادقی نسب ادامه داد: شهید بهشتی یک مدیر بزرگ بود، زمانی که از برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل صحبت می‌کنیم که نقش‌های اساسی مدیریت است ایشان در همه این ها خبره بودند.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های شهید بهشتی که اثرگذار بود آگاهی ایشان بر مسائل روز دنیا و تأکیدش بر آموختن و تسلط بر زبان‌های خارجی بود.
این استاد دانشگاه گفت: شهید بهشتی به زبان‌های آلمانی و انگلیسی تسلط کافی داشت و معتقد بود که یک انسان عصر جدید بایستی بر زبان‌های دنیا مسلط باشد.
وی ادامه داد: اگر می‌توانست آدم‌های مختلف را دور هم جمع کند و با غربی‌ها صحبت کند دلیلش این بود که به زبان و فرهنگ آن‌ها آشنایی داشت، اساساً امثال شهید بهشتی معتقد بودند زمانی که انقلاب اسلامی که مقدمه‌ای بر انقلاب جهانی است که از آن صحبت می‌کنیم مسلماً باید بتوانیم حرف خودمان را به گوش دنیا برسانیم.

شهید بهشتی به‌شدت معتقد به شایسته‌سالاری بود

صادقی نسب بیان داشت: شهید بهشتی به‌شدت معتقد به شایسته‌سالاری بود به‌خصوص در بین افرادی که قرار بود صدای ما در کشورهای دیگر باشند.
وی افزود: در مقطع کنونی کیفیت سفرای ما در کشورهای مختلف بسیار پایین است، متأسفانه مشاهده می‌شود سفیری را به کشورهای دیگر می‌فرستیم که نمی‌تواند به زبان انگلیسی و زبان آن کشور به‌خوبی صحبت کند.
کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: این سفیر نمی‌تواند کاری برای ما انجام بدهد و نمی‌تواند آورده‌ای اقتصادی برای کشور داشته باشد.
وی ابراز داشت: ما باید یک‌بار برای همیشه تکلیف خودمان را با شایسته‌سالاری مشخص کنیم و باید این سؤال را با خودمان تکرار کنیم که آیا می‌خواهیم به توسعه برسیم یا نه؟
صادقی نسب تصریح کرد: اگر به دنبال توسعه کشور هستیم توصیه اکید رهبری هم بوده با این دست‌فرمان نمی‌توانیم و نیاز داریم افرادی که دنیا را خوب می‌شناسند و انقلاب را به‌خوبی می‌شناسند وارد میدان شوند.

نمی‌توانیم با آدم‌های کوچک راه‌های سخت را طی کنیم

وی افزود: نمی‌توانیم با آدم‌های کوچک راه‌های سخت را طی کنیم و برای انجام کارهای بزرگ نیاز به آدم‌های بزرگ داریم و باید به توصیه‌های امثال شهید بهشتی گوش بدهیم و توصیه‌های دردانه‌ای بازمانده از آن دوران رهبر معظم انقلاب را قدر بدانیم و عمل کنیم.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: از انتصابات فامیلی و رانتی دست برداریم و به شایسته‌سالاری تن بدهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =