شاهین صادقی نسب

کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که گسترش روابط با کشورهای آفریقایی اهمیت استراتژیک دارد، گفت: انتقادها از سفر رئیس‌جمهور به آفریقا ناشی از سطحی‌نگری و کوته‌بینی است.

به گزارش پیام خانواده شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به تحرکات دیپلمات کشورمان و سفر رئیس‌جمهور به آفریقا اظهار داشت: گسترش روابط با دنیا در دو بُعد سیاسی و اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: گسترش روابط با دنیا باعث فروریختن ساختار تحریم ها می شود.
صادقی نسب ابراز داشت: داشتن چنین روابطی قدرت چانه‌زنی ما را در برخوردها و رویارویی‌ها با غرب افزایش می‌دهد به‌هرحال کشور ما دارای یک اقتصادی است که نیاز به توسعه دارد و در این میان زیر بنای آن گسترش روابط خارجی است.
وی با انتقاد از افرادی که سفر رئیس‌جمهور به کشورهای آفریقایی را مهم قلمداد نمی‌کنند، تأکید کرد: این انتقادها ناشی از سطحی‌نگری و کوته‌بینی است.
این استاد دانشگاه افزود: آفریقا در ابعاد مختلف برای ما اهمیت دارد، بسیاری از مواد اولیه حساس و استراتژیک دنیا در آفریقا وجود دارد.
وی ادامه داد: کشوری مانند فرانسه یک سیطره عمیقی در کشورهای افریقایی دارد و بسیاری از صنایع فرانسه با مواد اولیه‌ای که در آفریقا وجود دارد تغذیه می‌شوند.
صادقی نسب با بیان این که آفریقایی‌ها فقیر نیستند، ابراز داشت: کشورهای غربی این کشورها را به استضعاف کشیدند و اموال آن‌ها را چپاول کرده‌اند.
وی افزود: می‌توانیم در برابر مواد اولیه و سایر اقلامی که از این کشورها وارد می‌کنیم از تولیداتی که در کشور داریم به آنها صادر کنیم.
کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: به لحاظ سیاسی هم اتحادیه آفریقا کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، مصر و نیجریه در آن قرار دارند که یک وزنه مهمی است.
وی ادامه داد: مسلماً ما هم نیاز داریم که جای پای محکمی در آفریقا داشته باشیم و نباید این مهم را نادیده بگیرم.
صادقی نسب ابراز داشت: حتی روسیه کشوری است که غالباً در صنایع سنگین فعالیت می‌کند، انرژی، غلات و اسلحه صادر می‌کند و در این میان کالاهای مصرفی‌شان را وارد می‌کنند فرصتی که برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد این است که صادرات کالای مصرفی به روسیه را داشته باشیم.
وی بیان داشت: از طریق همین کالاهای مصرفی که به آفریقا، روسیه و بخشی از کشورهای آسیایی صادر می‌کنیم می‌توانیم خودمان را بالا بکشیم.
این استاد دانشگاه افزود: درعین‌حال با گسترش روابط ما از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نباید غفلت کنیم، مسلماً به هر اندازه که حضور جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دنیا گسترش پیدا بکند و این حضور عمیق‌تر شد، دنیا ما را به‌عنوان یک وزنه غیرقابل‌حذف می‌بیند برخلاف مقطع کنونی که کشورهای غربی با اهرم تحریم‌ها با ما بازی می‌کنند.
وی ادامه داد: این فرصت برای ما وجود دارد که در کل دنیا ارتباط‌های اقتصادی و سیاسی داشته باشیم و خودمان را در دنیا مقتدر کنیم.
صادقی نسب بیان داشت: نکته بعدی این است که وقتی روابطی گسترش پیدا می‌کند موضوع صادرات به میان می‌آید که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی افزود: وقتی مرتباً بر شایسته‌سالاری تأکید کردیم یکی از مصادیق آن در همین‌جا است چرا که سفارتخانه‌های ما در کشورهای مختلف وظیفه‌ای گسترش روابط و صادرات را دارند.

متأسفانه، سفارتخانه‌های ما به مکانی برای ارسال پیام تبدیل شده است

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: متأسفانه سفارتخانه‌های ما به مکانی برای ارسال پیام تبدیل شده است درحالی‌که می‌توانند کار آیی بسیار بالایی در دیپلماسی اقتصادی و روابط تجاری داشته باشند.
وی ادامه داد: ملاک انتخاب سفرا غلط است که انتظار داشتیم در دولت انقلابی و مردمی آیت‌الله رئیسی شاهد تغییر این رویه باشیم که در عمل تاکنون رخ نداده است.
صادقی نسب ابراز داشت: سفارتخانه‌های کشورهای دیگر نه‌تنها در ایران بلکه در سایر کشورها تبدیل به مکانی برای حضور تجار و تولیدکنندگان کشور میزبان می‌شود تا از گسترش روابط اقتصادی نفع ببرند.
وی تأکید کرد: وقتی این کارها در سفارتخانه‌های ما صورت نمی‌گیرد نمی‌توان انتظار رشد صادرات و... داشت.
این استاد دانشگاه ادامه داد: سفارتخانه‌های کشور ما باید همواره میزبان تجار ایرانی و کشور هدف باشند تا زمینه را برای گسترش روابط ایجاد کنند.
وی افزود: باید شاخص‌ها و ملاک‌ها تغییر پیدا کنند و افرادی را به‌عنوان سفیر انتخاب کنیم بتوانند نمایندگی ایران اسلامی را به‌خوبی ایفا کنند.
صادقی نسب بیان داشت: افرادی که در رأس سفارتخانه‌ها قرار می‌گیرند باید کاملاً مسلط به زبان بین‌المللی باشند تا بتوانند به‌خوبی از حق‌وحقوق مردم ایران دفاع کنند.

شایسته‌سالاری بی‌نهایت حائز اهمیت است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت شایسته‌سالاری اشاره کرد و گفت: شایسته‌سالاری و سپردن امور مردم به دست کسانی که بهترین‌های ما هستند بی‌نهایت حائز اهمیت است، ما اگر بهترین افراد را داشته باشیم؛ اما در رأس دستگاه‌ها افراد توانمند قرار نگیرند قطعاً با مشکل مواجه می‌شویم.
صادقی نسب صحبت‌های اخیر رئیس مجلس در خصوص سوءمدیریت و عدم شایسته‌سالاری را موردتوجه قرارداد و بیان داشت: همان‌طوری که آقای قالیباف بیان کردند به دلیل سوءمدیریت و عدم شایسته‌سالاری منابع کشور از بین می‌رود که باید جلوی آن گرفته شود.
وی افزود: اگر دنیای ثروت را هم داشته باشیم؛ اما در بدنه اجرایی کشور افراد شایسته سرکار نباشند این ثروت‌ها به هدر می‌رود.
کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: در همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها با موضوع عدم شایسته‌سالاری روبرو هستیم و مهم‌ترین دلیل آن هم تعریف شاخص‌های غلط و نامربوط است، شاخص‌هایی که بزرگ‌ترین کارکرد آن روی کار آمدن افرادی است که اهل تزویر و ریا هستند؛ یعنی افراد برای حضور در عرصه عمومی متوسل به ریا می‌شوند.
وی بیان داشت: عدم شایسته‌سالاری، نخبگان کشور را دل‌زده می‌کند و استعدادها را از کشور خارج می‌کند موضوعی که رهبر انقلاب نیز بارها اشاره کرده‌اند و بر ضرورت ورود نخبگان به مراکز تصمیم‌گیری تأکید کردند.

سازمان امور استخدامی کشور یک نهاد بحران‌زا برای کشور بوده است

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال سازمان امور استخدامی کشور در دو سال اخیر یک نهاد بحران‌زا برای کشور بوده است، تصمیمات غلط از تغییر ساعت‌ها گرفته تا مقابله با طرح ساماندهی که باعث نارضایتی نیروی کار شده است که این نارضایتی‌ها در ادامه به‌نظام لطمه خواهد زد.
صادقی نسب ابراز داشت: اصرار برای حفظ رئیس این سازمان کاملاً اشتباه است و در واقع ادامه‌دادن مسیر اشتباهی است که در دو سال اخیر طی شده است.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران حاصل خون هزاران شهید است و قرار نیست که افراد و مؤسسات را بر مصالح کشور ترجیح بدهیم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: به‌کارگیری مدیران از یک مؤسسه خاص برای کشور مثمرثمر نبوده و باید این روند اصلاح شود.
وی بیان داشت: کشور ما به دلیل ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی همواره مورد هجمه کشورهای غربی هستیم و از هر فرصتی برای ضربه‌زدن کشور استفاده می‌کنند و به همین علت باید در داخل از حداکثر توانمندی خودمان استفاده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =